Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
Gjøvikbanen |
Gjøvikbanen Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
KGB
jernbane/jernbanesystem
0000-00-00
0
0
Jernbaner Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
#241786 Lillesand stasjon den 29. juli 1902. Stasjons"-parken" fungerte som en park for stasjonsmesterens familie. Her kom men ut fra stuen via en glassveranda. 29. juli 1902foto: Anders Beer Wilse Lillesand
#250514 Geithus etter at bygningen ble snudd og forlenget mot sør. 1903foto: Wilse Gjeithus
#246598 9. juni 1971foto: Svein Sando Lademoen
#244747 20. aug. 1972(exif: 2022-04-05)foto: Carl Fr. Thorsager Tråen
#235979 15. mai 1975foto: Svein Sando Råstad
#113539 1976foto: Hans Morten Tamnes Råstad
#250515 Den opprinnelige delen av bygningen er den som omfatter vinduene på hver side av stasjonsskiltet. Denne laftede delen stod opprinnelig med gavlen mot sporet. Etter at den ble snudd ble den forlenget mot sør - der døren er. Ved ombyggingen i 1914 ble den forlenget mot nord. 1. mai 1989foto: Erik W. Johansson Geithus
#58466 På Stuguflåten bru ca 2000
#150453 18. aug. 2011foto: Ola Schjei Brennhaug
#138297 23. aug. 2011foto: Ola Schjei Flåm
#235869 Den fagre, gamle stasjonsbygningen i Drammen. 4. mai 2022foto: Erik W. Johansson Drammen
#245046 Nede ved det søndre brokaret. Et imponerende skue! 28. juni 2023foto: Hans Morten Tamnes Hjuksa bro (bro)
#245059 Det er utrolig hva opprydding i stående lager av listverk og panel gjør for muligheten til å kunne beskue slike imponerende byggverk. 28. juni 2023foto: Hans Morten Tamnes Hjuksa bro (bro)
#250957 feb. 2024foto: Leif Johnny Olestad Lesja
#250960 feb. 2024foto: Leif Johnny Olestad Lesja
#250513 Geithus opprinnelig og slik bygningen skal bygges om. 11. sep. 1913foto: NSB Arkitektkontor - Bjarne F Baastad Gjeithus
#145893 Ikke mange årene etter banens åpning. ca 1920foto: Ukjent Fleskhus
#234291 ca 1920foto: Mittet Horten
#197982 ca 1930foto: P. M. Danielsen Arendal
#239782 Tognummeret er antatt ut fra at det i følge ruten for 1937 gikk kun to store persontog sydover i døgnet, dagtoget 401 og nattoget 406. At loket er 463 er godtgjort ved at navneplaten kan skimtes på tenderen, og det var kun 463 som hadde navneplate ("Dovregubben").Bildet er tatt umiddelbart nord for Kongsvoll stasjon. I dag er stedet mellom utkjørsignalene og innkjørsignalet nordfra, det vil si innenfor dagens stasjonsgrense. 1935foto: Neupert Kongsvoll NSB Thm.: 49a nr. 463 Dovregubben Tog nr. 402?
#123049 ca 1950foto: Postkort Oslo V
|