Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
Oslo-LillestrømStednr. | Navn | Type |
---|
1101 | Oslo S | eksp.sted | 1101,000001 | Oslo S–Bryn | linjen | 1101,0001 | Akerselva 1 | bro | 1101,0002 | Akerselva 2 (7 broer pga Smaalensbanen) | bro | 1101,0003 | Akerselva 3 (bro 8 og 9) | bro | 1101,0004 | Akerselva 4 (9 broer) | bro | 1101,0005 | Oslo gate, bro over | bro | 1101,0007 | Gjøvikbanen, bro over | bro | 1101,001 | Lodalen | driftsanlegg | 1101,1 | (Etterstad) | møtepunkt | 1102 | Bryn | eksp.sted | 1102,000001 | Bryn–Alnabru | linjen | 1102,00001 | NJK Bryn stm | NJK | 1102,005 | Hovedbanens godsspor | bro | 1102,006 | E6 v. Alnabru | bro | 1102,1 | Brobekk st | fjernstyrt st. | 1103 | Alnabru (1902-71) | eksp.sted | 1103,000001 | Alnabru–Grorud | linjen | 1103,01 | Alna | eksp.sted | 1103,015 | Nedre Kalbakkvei | bro | 1103,1 | Aker | fjernstyrt st. | 1103,11 | Nyland | eksp.sted | 1104 | Grorud | eksp.sted | 1104,000001 | Grorud–Høybråten | linjen | 1104,01 | Haugenstua | eksp.sted | 1105 | Høybråten | eksp.sted | 1105,000001 | Høybråten–Lørenskog | linjen | 1106 | Lørenskog | eksp.sted | 1106,000001 | Lørenskog–Fjellhamar | linjen | 1106,01 | Hanaborg | eksp.sted | 1107 | Fjellhamar | eksp.sted | 1107,000001 | Fjellhamar–Strømmen | linjen | 1108 | Strømmen | eksp.sted | 1108,000001 | Strømmen–Lillestrøm st | linjen | 1108,001 | Strømmens Verksted | jernbaneverksted | 1108,005 | Sagelva (1) | bro | 1108,005 | Sagelva (2) | bro | 1108,005 | Sagelva (3) | bro | 1108,01 | Sagdalen | eksp.sted | 1108,015 | Nitelva (1) | bro | 1108,015 | Nitelva (2) | bro | 1108,015 | Nitelva (3) | bro | 1109 | Lillestrøm st | eksp.sted |
|
Oslo-Lillestrøm Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
NHJ
jernbanestrekning
1854-09-01
1101
1109
Strømmens Verksted Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
11a
verksted jernbane
0000-00-00
#136272 Merkelig tog som rygger inn mot gamle Strømmens Verksted, nå Bombardier foto: Knut Ragnar Holme Strømmens Verksted
#136273 Over bussholdeplass og vei skaper dette litt kø, og vakter har passet på toget helt i fra Ungarn der det er pusset opp. foto: Knut Ragnar Holme Strømmens Verksted
#136274 Litt skifting frem og tilbake, her er vi inne på området der B3, B5, B7, BM 69-70-71-73 er født ! foto: Knut Ragnar Holme Strømmens Verksted
#187458 De første sovevogner i stål under bygging 1939foto: UHB fotosamling Strømmens Verksted
#74825 69027 blir dratt ut av Strømmen verksteds område en regnværsdag. Bildet er tatt med mobiltelefon, derfor den dårlige kvaliteten, dessverre. 30. mai 2007foto: Lars Mariåsen Strømmens Verksted NSB: BM 69B nr. 69.027
#124825 Fronten til 73002. Mens resten av settet står i den verksted byggetsom har 2 spor igjen inn til hallen samt at NAV har overnatt deler av bygget sammen med Hjelpemidelsentralen i Akershus. Og Skeidar har fått lager i det gulebygget til venstre på bilde. 25. okt. 2010foto: Lars Byman Strømmens Verksted
#125519 Skd 206.12 løftes på tilhengeren 17. nov. 2010foto: Hans-Petter Aamodt Strømmens Verksted
#136253 Tmy 109 fra Tågab på veg inn til Bombadier på Strømmen med siste leveranse av jernbanematriell. Når disse 8 vognene blir hentet om 10 virkedager har de siste vognene forlatt Strømmen verksted for godt. Til Jul er bedriften langt ned, og restene flyttet til Lodalen. 20. aug. 2011foto: Lars Byman Strømmens Verksted TÅGAB: TMZ nr. 109
#136257 Skd'en er å henter de siste 4 vognene. De hadde problemer med å dele togsettet i 2 grunnet, skarpe kurver og stram kobling. Grunnet til at B5 vognene ble tatt inn på Strømmen, var transportskader. Bombadier sa også at de fleste barnefeilene fra første vognsett skulle være lukket bort. Men fremdeles dukker det opp småplukk på det settet som er idrift på vestfoldbanen. Grunnen til at de tok tid å sette det første stammen i drift var at det sto lenge føre feilene av en eller annen grunn ble rettet opp. Det vat snakk om 12-13 stammer med B5 og de viste ikke om resten gikk rett til Lodalen siden Strømmen legges ned. 20. aug. 2011foto: Lars Byman Strømmens Verksted Skd 220c nr. 210
#136259 Om 10 virkedager drar Skd'en ut de 8 vognene, og dørene lukkes for godt. Selv om dette var siste leveringen av jernbanematrilell til Strømmen, var det kun 2 fotografer på plass. 20. aug. 2011foto: Lars Byman Strømmens Verksted Skd 220c nr. 210
#169713 Aldri flere tog på disse sporene! 25. aug. 2014foto: Bjørn G. Kværne Strømmens Verksted
#169714 Ganske vemodig for en Strømling! 25. aug. 2014foto: Bjørn G. Kværne Strømmens Verksted
#169716 Dette er faktisk ytterste sporende på "Strømmen Sidebane" Sporet gikk igjennom verkstedområdet, for så å fortsette ned til Sagdalen. Nå er snart hele denne industrihistorien borte......! 25. aug. 2014foto: Bjørn G. Kværne Strømmens Verksted
|