banner975 NJK NJK Forum
Om Stedsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stasjonsdatabasen  Nyhetsdatabasen  Logg inn 

Stedsnumre ..

Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021

Geografisk tilnærming Utvalg og søk

Særlige databaser

Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner

Framfinning av stedsnummer i to trinn

Denne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område Velg (så) sted/punkt

Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge, dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling, og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

Solørbanen KEB
Jernbaner

OSLO distrikt (Oslo)

Hovedbanen NHJ
Oslo-Lillestrøm
Lillestrøm-Eidsvoll
Loenga-Alnabru
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Lillestrøm-Kongsvinger
Kongsvinger-riksgrensen
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Oslo-Ski
Ski-Moss
Moss-Sarpsborg
Sarpsborg-Halden
Halden-Kornsjø
Ski-Mysen-Hafslund
Østfoldbanens 4/2-spor
Oslo-Blixtunnelen-Ski-Moss (dobbeltspor)
Kongsvinger-Flisa
Flisa-Elverum
Urskog-Hølandbanen UHB
Sørumsand-Bingsfoss
Bingsfoss-Bjørkelangen
Bjørkelangen-Skulerud
Gjøvikbanen KGB
Oslo-Grefsen
Grefsen-Roa
Roa-Jaren
Jaren-Eina
Eina-Reinsvoll
Reinsvoll-Gjøvik
Roa-Hønefoss
Røykenvikbanen
Skreiabanen
Alnabanen
Loenga-Tøyen
Valdresbanen VB
Eina-Dokka
Dokka-Tonsåsen
Tonsåsen-Aurdal
Aurdal-Fagernes
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
Etterstad-Lillestrøm
Lillestrøm-Gardermoen
Gardermoen-Eidsvoll

DRAMMEN distrikt (Drm)

Randsfjordbanen DRB
Drammen-Hokksund
Hokksund-Vikersund
Vikersund-Tyristrand
Tyristrand-Hønefoss
Hønefoss-Hen
Hen-Randsfjord
Hokksund-Kongsberg
Krøderbanen
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Oslo V-Skøyen
Skøyen-Sandvika
Sandvika-Asker
Asker-Spikkestad
Spikkestad-Lier
Lier-Brakerøya
Brakerøya-Drammen
Asker-Tuverud-Brakerøya
Vestfoldbanen DSB
Drammen-Holmestrand
Holmestrand-Skoppum
Skoppum-Tomsbakken
Tomsbakken-Jarlsberg Points
Tønsberg (gml)-Jarlsberg Points
Jarlsberg Points-Larvik
Larvik-Eidanger
Eidanger-Eikonrød
Eikonrød-Skien G
Hortenlinjen
Brevikbanen
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points
Kobbervik-Nykirke (dobbeltspor)
Vestfoldbanens dobbeltspor
(Larvik)–(Porsgrunn) ny
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Tønsberg-Jarlsberg Points
Jarlsberg Points-Hillestad
Hillestad-Hof
Hof-Eidsfoss
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Holmestrand-Hillestad
Hildestad-Hof (HVB)
Hof-Vittingfoss
Lierbanen
Rjukanbanen
Bratsbergbanen TPB
Tinnoset-Notodden
Notodden-Hjuksebø
Hjuksebø-Nordagutu
Nordagutu-Skien-Eikonrød
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Kongsberg-Hjuksebø
Hjuksebø-Nordagutu (felles med TPB)
Nordagutu-Gvarv
Gvarv-Bø
Bø-Lunde
Numedalsbanen

HAMAR distrikt (Hmr)

Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,S
Hamar-Elverum
Elverum-Grundset
Grundset-Rena
Rena-Koppang
Koppang-Tynset
Hedemarksbanen
Gudbrandsdalsbanen EOB
Hamar-Tretten
Tretten-Otta
Otta-Dombås
Raumabanen
Dombås-Bjorli
Bjorli-Verma
Verma-Åndalsnes

TRONDHEIM distrikt (Thm)

Trondhjem-Størenbanen TSB
Throndhjem (Kalvskindet) -Selsbak
Selsbak-Heimdal
Heimdal-Støren
Trondheim-Selsbakk
Selsbakk-Heimdal
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Tynset-Røros
Røros-Singsås
Singsås-Støren
Meråkerbanen MB
Trondheim-Leangen
Leangen-Hell
Hell-Storlien
Sulitjelmabanen
Skjønstå-Ågifjellet
Ågifjellet-Fossen
Fossen-Hellarmo
Hellarmo-Lomi
Lomi-Fagerli
Finneid-Ågifjellet
Hell-Sunnanbanen HSB
Hell-Stjørdal
Stjørdal-Levanger
Levanger-Verdal
Verdal-Steinkjer
Steinkjer-Sunnan
Thamshavnbanen ST
Thamshavn-Svorkmo
Svorkmo-Løkken
Dovrebanen
Sunnan-Grong
Sunnan-Snåsa
Snåsa-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
Grong-Mosjøen
Fauske-Bodø
Mosjøen-Elsfjord
Elsfjord-Bjerka
Bjerka-Mo i Rana
Mo i Rana-Tverrånes
Tverrånes-Storforshei
Storforshei-Grønnfjelldal
Grønnfjelldal-Dunderland
Dunderland-Lønsdal
Lønsdal-Saltdal(Røkland)
Saltdal-Fauske

STAVANGER distrikt (Stv)

Jærbanen SEB
Stavanger-Ganddal
Ganddal-Egersund N (Eie Pens)
Egersund N-Egersund G
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
Egersund N-Tronviken
Tronviken–Sirnes
Tronviken–Sira
Sirnes–Flekkefjord
Sira–Sirnes

BERGEN distrikt (Brg)

Vossebanen BVB
Bergen (gml)-Solheim veksel
Solheim veksel-Nesttun
Nesttun-Tunestveit
Tunestveit-Voss
Bergen-Solheim veksel
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen
Bergensbanen BB
Hønefoss-Gulsvik
Gulsvik-Finse
Finse-Taugevatn
Finse-Høgheller (Finsetunnelen)
Taugevatn-Høgheller
Høgheller-Myrdal
Myrdal-Voss
Hardangerbana
Flåmsbana

KRISTIANSAND distrikt (Krs)

Lillesand-Flaksvandbanen
Setesdalsbanen KBB
Kristiansand-Grovane
Grovane-Byglandsfjord
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Arendal-Nelaug
Nelaug-Åmli
Åmli-Treungen
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Lunde-Neslandsvatn
Neslandsvatn-Nelaug
Nelaug-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen

NARVIK distrikt (Nrv)

Ofotbanen
Kirkenes-Bjørnevatnbanen
Sporveier og forstadsbaner
Sporveier i Oslo
Homansbyen/Rikshospital-linjen
Gamlebylinjen
Vestbane/Skillebekklinjen
Vikalinjen
Grünerløkka/Kjelsåslinjen
Briskeby/Majorstulinjen
Skøyenlinjen
Frogner/Majorstulinjen
Sagene- og Korsvollinjene
Vålerengalinjen
Kampenlinjen
Rodeløkkalinjen
Vippetangenlinjen
Sinsenlinjen
Vognhaller Oslo, sporveien
A/S Holmenkollbanen
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banen i Oslo
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Vognhaller Oslo og Bærum, bane
Sporveier i Bergen
Vognhaller Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen, linje 1
Bybanen i Bergen, linje 2
Trondheim Sporvei
Vognhaller Trondheim
Gråkalbanen

Vognhaller Bergen

Stednr.NavnType
9717Lyder Sagens gate vognhall vognhall/verksted
9718Møhlenpris vognhall vognhall/verksted
9719Edv. Griegs vei vognhall vognhall/verksted


Vognhaller Bergen Slå opp i STDB

Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
sporveislinje
0000-00-00
9717
9719

Møhlenpris vognhall Slå opp i STDB

Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
970
vognhall, verksted sporvei/forstadsbane
1911-00-00
#56641

før  2007
foto: Jimmy Schmincke
Møhlenpris vognhall
BES: TZ69 nr. 62
#165320

Hensatt og gjemt, men ikke glemt...
19. juli 1966
foto: Carl Fr Thorsager
Møhlenpris vognhall
#126770

Ved Møhlenpris lå trikkens gamle verksted og vognhall, og her var linje 2´s andre endepunkt.
 1970
foto: Carl Fr Thorsager
Møhlenpris vognhall
#126771

Inngangspartiet til Møhlenpris vognhall ser fortsatt slik ut i dag. Takk for reisen!
 1970
foto: Carl Fr Thorsager
Møhlenpris vognhall
#135025

Et flott teknologi- og samferdselshistorisk miljø kunne det ha blitt på Møhlenpris om vi har menneskelige ressurser til å drive det frem. Hva med å gjenskape også en historisk trolleybusslinje her, sammen med tilbakeføringen av linje 3? Noe å samles om?
 1974
foto: Carl Fr Thorsager
Møhlenpris vognhall
#62500

31. juli 2007
foto: R. G. Nilsson
Møhlenpris vognhall
BES: TZ69 nr. 62
#147134

Her ses litt fra "scenen" som ble utspilt under åpningen og som ga oss besøkende et inntrykk av automobilens inntog i byen og situasjoner som kunne oppstå i gatene!
10. juni 2012
foto: Arne Aaeng
Møhlenpris vognhall
#194550

"Veteranbybanen" kommer gjennom gaten, på elegant og naturlig vis. Bergen Elektriske Sporvei (BES) sin vogn nr. 61 er en av tre motorvogner overtatt fra Berlin for snart 20 år siden. Vognene er ommalt til Bergen-farger.
1. okt. 2017
foto: Halvard Hovtun
Møhlenpris vognhall
BES: TZ69 nr. 61
#194551

Vi måtte selvsagt ta en tur om bord i vognen, og fikk nyte en reise som var litt kortere enn jeg hadde trodd, men til gjengjeld svært trivelig. Ved svingen nederst i Olav Ryes vei, ved Hulen, var det slutt på kontaktledningen og dermed et absolutt endepunkt for turen. De frivillige fra BES benyttet anledningen til å fortelle om byens sporveishistorie, reetableringen av museumssporveien og fremdriften av dette. Det ble sagt at man kanskje kunne kjøre helt til det fremtidige endepunktet Engen allerede i august neste år, men da må enda noen meter med skinnegang reetableres og ny kontaktledning strekkes for mesteparten av strekningen. Tidsestimatet høres litt optimistisk ut, men det blir spennende å følge med!
1. okt. 2017
foto: Halvard Hovtun
Møhlenpris vognhall, i nærheten av
#194553

Og så bærer det tilbake mot vognhallen. Én vogn var ute og kjørte, og den ble bemannet av vognfører i hver ende. Vognen gikk kontinuerlig mellom kl. 13 og 15.
1. okt. 2017
foto: Halvard Hovtun
Møhlenpris vognhall
BES: TZ69 nr. 61
#194554

Etterpå ble det anledning til å ta en titt på Møhlenpris vognhall og Bergen Tekniske Museum. Jeg har vært her en gang i 2011, og siden da har stedet endret karakter fra å være ei rønne med rot og rask, til å ligne hvertfall litt mer på et museum. En rekke foreninger samarbeider om å fylle muséet med innhold og frivillige, og det var også et kafétilbud. Heldigvis har hallen fremdeles karakter som trikkestall, hvertfall på den ene siden. Dessverre er alle Bergenstrikkene borte (unntatt en), og den avbildede 47 er egentlig en Oslo-trikk ommalt for å matche den tilsvarende 46 som var av lignende type.
1. okt. 2017
foto: Halvard Hovtun
Møhlenpris vognhall
#194555

Da jeg var her i 2011 stod de to Fløibanevognene av den tredje generasjonen (1974) lagret utendørs, og det ble sagt at BTM kun hadde anledning til å ta vare på den ene. Nå har begge to kommet inn og (relativt nylig) blitt plassert i skråplan, slik de er konstruert for, og viser seg fra sin beste side. Absolutt en hyggelig overraskelse, og et naturlig høydepunkt i samlingene. På den andre side måtte den eneste bevarte Høka-vognen (Fløibanen 2. generasjon) gi fra seg plassen sin og bli transportert til fjernlager.
1. okt. 2017
foto: Halvard Hovtun
Møhlenpris vognhall
#194556

Et perspektiv man tidligere ikke hadde adgang til; Fløibanevognene fra undersiden. Dette er den røde vognen. Hjulet til høyre har flens på begge sider, mens det venstre hjulet bare er en trommel. Motsatt for den andre vognen. På denne måten følger vognene hver sin skinnestreng, og dermed vil man på møtesporet ikke ha behov for veksler med bevegelige tunger. Sporvidden er 1000 mm, eller "Normalspor" som vi sier i Trøndelag.
1. okt. 2017
foto: Halvard Hovtun
Møhlenpris vognhall
#194557

En oversikt over vognhallen og BTMs samlinger. Her var noe for enhver smak. Mange ulike kjøretøy, en motorsamling, en modellbilsamling og en overraskende interessant (og operativ) samling med sette- og trykkemaskiner, formidlet av en oppegående og frivillig fagmann.
1. okt. 2017
foto: Halvard Hovtun
Møhlenpris vognhall
#194558

Til slutt en godbit for de av oss som er interesserte i jernbaner. Di2 817 har også funnet veien til BTM, og har stått tørt og fint i ensom majestet her i snart 20 år. Dersom jeg ikke tar helt feil er lokomotivets hovedmotor bygget i Bergen og gir således ekstra lokal bevaringsverdi.
1. okt. 2017
foto: Halvard Hovtun
Møhlenpris vognhall
BTM: Di 2 nr. 817
#219022

DI 2.817 utstilt på Sporveismuseet i Bergen
1. okt. 2017
foto: Thomas Markovic
Møhlenpris vognhall
BTM: Di 2 nr. 817
#219023

DI 2.817 utstilt på Sporveismuseet i Bergen
1. okt. 2017
foto: Thomas Markovic
Møhlenpris vognhall
BTM: Di 2 nr. 817

NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 541 treff på Stedsdatabasen, og 1297038 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 209 treff · Statistikk Siste måned