Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
Vognhaller Bergen |
Vognhaller Bergen Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
sporveislinje
0000-00-00
9717
9719
Møhlenpris vognhall Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
970
vognhall, verksted sporvei/forstadsbane
1911-00-00
#165320 Hensatt og gjemt, men ikke glemt... 19. juli 1966foto: Carl Fr Thorsager Møhlenpris vognhall
#126770 Ved Møhlenpris lå trikkens gamle verksted og vognhall, og her var linje 2´s andre endepunkt. 1970foto: Carl Fr Thorsager Møhlenpris vognhall
#126771 Inngangspartiet til Møhlenpris vognhall ser fortsatt slik ut i dag. Takk for reisen! 1970foto: Carl Fr Thorsager Møhlenpris vognhall
#135025 Et flott teknologi- og samferdselshistorisk miljø kunne det ha blitt på Møhlenpris om vi har menneskelige ressurser til å drive det frem. Hva med å gjenskape også en historisk trolleybusslinje her, sammen med tilbakeføringen av linje 3? Noe å samles om? 1974foto: Carl Fr Thorsager Møhlenpris vognhall
#147134 Her ses litt fra "scenen" som ble utspilt under åpningen og som ga oss besøkende et inntrykk av automobilens inntog i byen og situasjoner som kunne oppstå i gatene! 10. juni 2012foto: Arne Aaeng Møhlenpris vognhall
#194550 "Veteranbybanen" kommer gjennom gaten, på elegant og naturlig vis. Bergen Elektriske Sporvei (BES) sin vogn nr. 61 er en av tre motorvogner overtatt fra Berlin for snart 20 år siden. Vognene er ommalt til Bergen-farger. 1. okt. 2017foto: Halvard Hovtun Møhlenpris vognhall BES: TZ69 nr. 61
#194551 Vi måtte selvsagt ta en tur om bord i vognen, og fikk nyte en reise som var litt kortere enn jeg hadde trodd, men til gjengjeld svært trivelig. Ved svingen nederst i Olav Ryes vei, ved Hulen, var det slutt på kontaktledningen og dermed et absolutt endepunkt for turen. De frivillige fra BES benyttet anledningen til å fortelle om byens sporveishistorie, reetableringen av museumssporveien og fremdriften av dette. Det ble sagt at man kanskje kunne kjøre helt til det fremtidige endepunktet Engen allerede i august neste år, men da må enda noen meter med skinnegang reetableres og ny kontaktledning strekkes for mesteparten av strekningen. Tidsestimatet høres litt optimistisk ut, men det blir spennende å følge med! 1. okt. 2017foto: Halvard Hovtun Møhlenpris vognhall, i nærheten av
#194553 Og så bærer det tilbake mot vognhallen. Én vogn var ute og kjørte, og den ble bemannet av vognfører i hver ende. Vognen gikk kontinuerlig mellom kl. 13 og 15. 1. okt. 2017foto: Halvard Hovtun Møhlenpris vognhall BES: TZ69 nr. 61
#194554 Etterpå ble det anledning til å ta en titt på Møhlenpris vognhall og Bergen Tekniske Museum. Jeg har vært her en gang i 2011, og siden da har stedet endret karakter fra å være ei rønne med rot og rask, til å ligne hvertfall litt mer på et museum. En rekke foreninger samarbeider om å fylle muséet med innhold og frivillige, og det var også et kafétilbud. Heldigvis har hallen fremdeles karakter som trikkestall, hvertfall på den ene siden. Dessverre er alle Bergenstrikkene borte (unntatt en), og den avbildede 47 er egentlig en Oslo-trikk ommalt for å matche den tilsvarende 46 som var av lignende type. 1. okt. 2017foto: Halvard Hovtun Møhlenpris vognhall
#194555 Da jeg var her i 2011 stod de to Fløibanevognene av den tredje generasjonen (1974) lagret utendørs, og det ble sagt at BTM kun hadde anledning til å ta vare på den ene. Nå har begge to kommet inn og (relativt nylig) blitt plassert i skråplan, slik de er konstruert for, og viser seg fra sin beste side. Absolutt en hyggelig overraskelse, og et naturlig høydepunkt i samlingene. På den andre side måtte den eneste bevarte Høka-vognen (Fløibanen 2. generasjon) gi fra seg plassen sin og bli transportert til fjernlager. 1. okt. 2017foto: Halvard Hovtun Møhlenpris vognhall
#194556 Et perspektiv man tidligere ikke hadde adgang til; Fløibanevognene fra undersiden. Dette er den røde vognen. Hjulet til høyre har flens på begge sider, mens det venstre hjulet bare er en trommel. Motsatt for den andre vognen. På denne måten følger vognene hver sin skinnestreng, og dermed vil man på møtesporet ikke ha behov for veksler med bevegelige tunger. Sporvidden er 1000 mm, eller "Normalspor" som vi sier i Trøndelag. 1. okt. 2017foto: Halvard Hovtun Møhlenpris vognhall
#194557 En oversikt over vognhallen og BTMs samlinger. Her var noe for enhver smak. Mange ulike kjøretøy, en motorsamling, en modellbilsamling og en overraskende interessant (og operativ) samling med sette- og trykkemaskiner, formidlet av en oppegående og frivillig fagmann. 1. okt. 2017foto: Halvard Hovtun Møhlenpris vognhall
#194558 Til slutt en godbit for de av oss som er interesserte i jernbaner. Di2 817 har også funnet veien til BTM, og har stått tørt og fint i ensom majestet her i snart 20 år. Dersom jeg ikke tar helt feil er lokomotivets hovedmotor bygget i Bergen og gir således ekstra lokal bevaringsverdi. 1. okt. 2017foto: Halvard Hovtun Møhlenpris vognhall BTM: Di 2 nr. 817
|