Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
A/S Holmenkollbanen |
A/S Holmenkollbanen Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
forstadsbanesystem
0000-00-00
9301
9346
Voksenlia Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
stasjon, holdeplass på forstadsbane
1916-00-00
#46329 Teknisk stopp på Voksenlia holdeplass. Vi er nå ca. 240 meter høyere enn Slemdal. Den gamle ILO-motoren i "Adolf" fikk oppleve litt action, etter mange års stillstand. I bratthenget mellom Besserud og Holmenkollen (55 promille stigning) måtte vi ned i 2. gir, mens resten av strekningen gikk fint på tredje. 22. aug. 1975Voksenlia
#74977 Voksenlia stasjon, Holmenkollbanen
Vi får en anelse om stigningen ut av denne stasjonen. Bemerk forøvrig stasjonsbygningen til venstre. På "Tryvannsbanen", altså Holmenkollen og videre oppover, ligger de ved plattform mot sentrum. På den delen av Holmenkollbanen som ble åpnet først, ligger de ved plattform fra sentrum da man fant det mest hensiktsmessig siden frakten stort sett skjedde fra Majorstuen og oppover... 25. feb. 2008foto: Kjetil Refsnes Jørgensen Voksenlia OS: T7 nr. 1342
#87496 Voksenlia stasjon. Vi ser blant annet "klippeautomat" for Flexuskort, lehus integrert i støyskjerm og stasjonsbygget. 25. feb. 2008foto: Kjetil Refsnes Jørgensen Voksenlia OS: T5 nr. 1317
#68516 Mellom Voksenlia og Skogen (tror jeg) 6. feb. 1972foto: Ulf Berntsen Voksenlia
#74975 Mellom Voksenlia og Skogen stasjoner, Holmenkollbanen.
En rettstrekning med litt fart.... Spesielt for vogner i nedoverbakke?
Forøvtig sett med 2 T7-vogner, ombygget fra "vanlige" T-banevogner (strømskinnevogner). Det ser du på dørplasseringen, de har dørene på samme sted som de vanlige T-banevognene. Unntak er første dør på høyre side som er forskjøvet for å kunne ha billettsalg hos fører. Banen hadde billettsalg ombord (og stoppsignal for av-/påstigning til inn på 90-tallet. 25. feb. 2008foto: Kjetil Refsnes Jørgensen Voksenlia, i nærheten av OS: T7 nr. 1341
#74976 Mellom Voksenlia og Skogen stasjoner, Holmenkollbanen.
Ikke bare får du fin utsikt om du sitter på den rette siden, du blir også brun. Iallefall etter lyset å dømme. Bare se hvordan lyset er på Oslofjorden langt der bak.... 25. feb. 2008foto: Kjetil Refsnes Jørgensen Voksenlia, i nærheten av OS: T2000 nr. 2005
#74978 Voksenlia stasjon, Holmenkollbanen
Stor stigning og rettstrekning inn på denne stasjonen for vognen som kommer fra sentrum og skal til Frognerseteren 25. feb. 2008foto: Kjetil Refsnes Jørgensen Voksenlia
#98615 Nordover opp voksenlia... 13. juni 2009foto: Morten Pelle Korsmo Voksenlia
|