Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
Sporveier i Oslo |
Sporveier i Oslo Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
sporveissystem
1875-00-00
9101
9299
Majorstuen vognhall KES Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
929
vognhall, verksted sporvei/forstadsbane
1894-00-00
#75472 Gamle Nr. 1 fra 1894 var trukket ut av hallen for fotografering. Bak vognen ser vi vognhallene 3 og 4 i Gardeveien på Majorstuen. Hall 3 ble brukt som lagerplass for Norsk Teknisk Museum. 5. sep. 1970foto: Ulf Berntsen Majorstuen vognhall KES
#75473 Også virkelige hestekrefter var i aksjon. Her i krysset Slemdalsveien/Gardeveien. Det høye Philips-bygget i bakgrunnen, sprengt 30 år senere. 5. sep. 1970foto: Ulf Berntsen Majorstuen vognhall KES
#75474 Trolleybuss A-15810 trukket ut av vognhallen for fotografering. Den var i bruk så sent som i 1967. I henhold til regelverket er skiltene innlevert. Best slik, for ellers kunne vi vel reist på heisatur med bussen til Kautokeino eller Flekkefjord......? 5. sep. 1970foto: Ulf Berntsen Majorstuen vognhall KES
#75475 En kjent filmstjerne ble også avbildet. Men dessverre ikke lenger kjørbar. 5. sep. 1970foto: Ulf Berntsen Majorstuen vognhall KES
#65299 Majorstuen. Reisverket på gamle Vognhall 2 i bakgrunnen eksisterer fremdeles - som basis for Store Vognhallpå Kløftefoss. 7. mai 1971foto: Ulf Berntsen Majorstuen vognhall KES
#65300 I Slemdalsveien på Majorstuen. Den gule Mercury-bygningen har også avgitt deler til Kløftefoss - i form av reisverk av stål. Det var Vognhall 1. 7. mai 1971foto: Ulf Berntsen Majorstuen vognhall KES
#230688 Vogn 163 skyves av kranbil A-960 opp Gardeveien for å settes i vognhall 3 på Majorstuen. I dag står den i Sporveismuseet Vognhall 5 - rett over gaten for der vognhall 3 lå. 25. juni 1971foto: Erik W. Johansson Majorstuen vognhall KES OS: E2 nr. 163 Vogga
#46450 I gamle vognhall 3 hadde "Adolf" stått siden 23.1.1972. Norsk Teknisk Museum (som disponerte hallen) var velvillige. I 1975 ble ytterligere oppussing foretatt. Det var et par nye malingstrøk utvendig (burgunderrødt) og innvendig (lys gult). Motoren ble også satt i stand. Til dette fikk vi noe hjelp av eksterne krefter, men Arild Øyen (bildet) gjorde det meste selv. 26. mai 1975Majorstuen vognhall KES
#46451 Merkedag i "Adolf"-historien. Motoren startet. Det ble kjørt noen turer frem og tilbake på trikkesporet i Gardeveien. Sporet var praktisk talt ikke i bruk, det ledet kun til vognhall 3 hvor det sto noen museumsvogner. Politiskolen bak trærne til venstre. Murbygningen til høyre er Vognhall 5, som nå er sporveismuseum. 26. mai 1975Majorstuen vognhall KES
#118418 Vognens frontlys fungerte, vognen hadde selv etter nesten 1 års stillstand fortsatt batterispenning (vognen har nok stått og surret og gått på Ryen) 6. juni 2010foto: Andreas Arnestad Majorstuen vognhall KES OS: T1-1 nr. 1089
|