Dette er en database over rullende jernbanemateriell brukt i Norge, historisk og aktuelt. MDB er en dugnadsdatabase der informasjonen blir til ved at mange bidrar. Norsk Jerbaneklubb Forskningsavdelingen administrer MDB og kvalitetssikrer opplysninger og fotografier som sendes inn. Databasen er derfor under stadig endring.
Eksterne lenker: Digitalt museum - lokomotiver Digitalt museum - personvogner Digitalt museum - godsvogner
Damplokomotiver i følge betegnelsessystemet NSB/norske toglok 1918 – idag
Andre betegnelsessystemer, som kan vise andre/flere hovedtyper, velger du nedenfor bildemenyen, eller fra denne hurtigmyen:
2![]() Lok 16 på Norsk Jernbanemuseum... NJM(mus): 2a nr. 16 Norsk Jernbanemuseum 13. sep. 2002 foto: Thor Bjerke, NJM | 4![]() | 6![]() | 7![]() |
8![]() | 9![]() | 10![]() | 11![]() |
12![]() | 13![]() | 14![]() | 15![]() |
16![]() | 17![]() | 18![]() | 19![]() |
20![]() | 21![]() | 22![]() | 23![]() |
24![]() | 25![]() | 26![]() | 27![]() |
28![]() | 29![]() | 30![]() | 31![]() |
32![]() | 33![]() | 34![]() | 35![]() |
36![]() | 37 Ingen bilder så langt. | 38![]() | 39![]() |
40![]() | 41![]() | 42![]() | 43![]() |
44![]() | 45![]() | 46![]() | 47![]() |
48![]() | 49 (Dovregubber)![]() | 50![]() | 51![]() |
52![]() | 53![]() | 54![]() | 55![]() |
56![]() | 61 (Gammeltysker)![]() | 63 (stortysker)![]() |
Vis sammlet oversikt over tekniske data for NSB/norske toglok 1918 – idag
Kan være litt tidkrevende å laste ned, og kan kreve stor bredde på skjermen.Her vises alle typer innen arten, på tvers av betegnelsessystemene.
Hovedtyper og klasser.. er klikkbare.
Hovedtype | Variant | Betegnelsessystem | Klasser, typer, litra |
---|---|---|---|
1 | I | 1900 Ln | I – |
1 | I | 1898 Ln | I – |
2 | 2 | 1918 Ln | 2a – |
2 | II | 1898 Ln | II – |
2 | II | 1900 Ln | II – |
3 | 3 | 1918 Ln | |
3 | III | 1900 Ln | III – |
4 | 4* | Urform lok | 4* – |
4 | 4 | 1918 Ln | 4a – |
4 | IV | 1900 Ln | IV – |
5 | 5 | 1918 Ln | |
5 | V | 1900 Ln | V – |
6/NHJ C | 6 | 1918 Ln | 6a – |
6/NHJ C | C | 1900 L NHJ | C – |
6/NHJ C | VI | 1900 Ln | VI – |
7 (NHJ D/H) | 7 | 1918 Ln | 7a – |
7 (NHJ D/H) | D | 1900 L NHJ | D – |
7 (NHJ D/H) | H | 1923 L NHJ | H – |
7 (NHJ D/H) | VII | 1900 Ln | VII – |
8 | 8 | 1918 Ln | 8a – |
8 | VIII | 1900 Ln | VIII – |
9 | 9 | 1918 Ln | 9a – |
9 | IX | 1900 Ln | IX – |
10 | 10* | Urform lok | 10* – |
10 | 10 | 1918 Ln | 10a – |
10 | X | 1900 Ln | X – |
11 | 11 | 1918 Ln | 11e – 11a – 11d – 11b – 11c – 11f – |
11 | XI | 1900 Ln | XI – XIa – XIb – |
11 | XIV | 1898 Ln | XIV – XV – |
12 | 12 | 1918 Ln | 12a – 12c – 12b – |
12 | XII | 1900 Ln | XII – XIIb – XIIa – |
13 | 13 | 1918 Ln | 13a – 13b – |
13 | XIII | 1900 Ln | XIII – XIIIa – |
14 | 14 | 1918 Ln | 14a – |
14 | XIV | 1900 Ln | XIV – |
14 | XVI | 1898 Ln | XVI – |
15 | 15 | 1918 Ln | 15h – 15d – 15f – 15b – 15a – 15c – 15e – 15g – |
15 | XV | 1900 Ln | XVa – XV – XVb – |
15 | XV | 1898 Ln | XVa – |
16 | 16 | 1918 Ln | 16a – |
16 | XVI | 1900 Ln | XVI – |
17 | 17 | 1918 Ln | 17a – |
17 | XVII | 1900 Ln | XVII – |
18 | 18 | 1918 Ln | 18c – 18a – 18b – |
18 | XVIII | 1900 Ln | XVIIIb – XVIII – XVIIIa – |
19 | 19 | 1918 Ln | 19a – |
19 | XIX | 1900 Ln | XIX – |
20 | 20 | 1918 Ln | 20a – 20c – 20b – 20d – |
20 | XX | 1900 Ln | XX – XXa – |
21 | 21 | 1918 Ln | 21a – 21e – 21d – 21b – 21c – |
21 | XXI | 1900 Ln | XXI – XXIa – |
22 | 22 | 1918 Ln | 22a – 22b – |
22 | XXII | 1900 Ln | XXII – |
23 | 23 | 1918 Ln | 23b – 23a – |
23 | XXIII | 1900 Ln | XXIII – |
24 | 24 | 1918 Ln | 24b – 24a – 24d – 24c – |
24 | XXIV | 1900 Ln | XXIVa – XXIV – |
25 | 25 | 1918 Ln | 25a – 25b – 25c – 25d – 25e – |
25 | E 3/3 | Utenlandsk | F3 – E 3/3 – |
25 | XXV | 1900 Ln | XXV – XXVa – |
26 | 26 | 1918 Ln | 26c – 26a – 26b – |
26 | XXVI | 1900 Ln | XXVI – XXVIa – |
27 | 27 | 1918 Ln | 27a – 27b – |
27 | XXVII | 1900 Ln | XXVII – |
28 | 28 | 1918 Ln | 28b – 28a – |
28 | XXVIII | 1900 Ln | XXVIII – |
29 | 29 | 1918 Ln | 29a – |
29 | XXIX | 1900 Ln | XXIX – |
30 | 30 | 1918 Ln | 30a – 30b – 30c – |
30 | XXX | 1900 Ln | XXX – |
31 | 31 | 1918 Ln | 31a – 31b – |
31 | XXXI | 1900 Ln | XXXI – |
32 (NHJ D) | 32 | 1918 Ln | 32b – 32a – 32c – |
32 (NHJ D) | D | 1923 L NHJ | D – |
32 (NHJ D) | XXXII | 1900 Ln | XXXIIa – XXXII – |
33 | 33 | 1918 Ln | 33a – 33b – 33c – |
33 | XXXIII | 1900 Ln | XXXIII – XXXIIIa – |
34 | 34 | 1918 Ln | 34a – |
34 | XXXIV | 1900 Ln | XXXIV – |
35 | 35 | 1918 Ln | 35a – |
35 | XXXV | 1900 Ln | XXXV – |
36 | 36 | 1918 Ln | 36a – |
37 | 37 | 1918 Ln | 37a – |
38 | 38 | 1918 Ln | 38a – |
39 | 39 | 1918 Ln | 39a – |
40 | 40 | 1918 Ln | 40a – |
41 (NHJ G/F) | 41 | 1918 Ln | 41a – |
41 (NHJ G/F) | F | 1923 L NHJ | F – |
41 (NHJ G/F) | G | 1900 L NHJ | G – |
42 (NHJ E/G) | 42 | 1918 Ln | 42a – |
42 (NHJ E/G) | E | 1900 L NHJ | E – |
42 (NHJ E/G) | G (t.42) | 1923 L NHJ | G(42) – |
43 (NHJ F/G) | 43 | 1918 Ln | 43a – |
43 (NHJ F/G) | F | 1900 L NHJ | F – |
43 (NHJ F/G) | G (t.43) | 1923 L NHJ | G(43) – |
44 (NHJ E) | 44 | 1918 Ln | 44a – 44b – |
44 (NHJ E) | E | 1923 L NHJ | E – |
45 (NHJ A) | 45 | 1918 Ln | 45a – |
45 (NHJ A) | A | 1923 L NHJ | A – |
46 (NHJ A1) | 46 | 1918 Ln | 46a – |
46 (NHJ A1) | A1 | 1923 L NHJ | A1 – |
47 (NHJ H/B) | 47 | 1918 Ln | 47a – |
47 (NHJ H/B) | B | 1923 L NHJ | B – |
47 (NHJ H/B) | H | 1900 L NHJ | H – |
48 (NHJ C) | 48 | 1918 Ln | 48a – |
48 (NHJ C) | C | 1923 L NHJ | C – |
49 | 49 (Dovregubber) | 1918 Ln | 49a – 49b – 49c – |
50 | 50 | 1918 Ln | 50a – |
50 | VB 1'C1' T n2v | Konstruert | VB 1'C1' T n2v (50) – |
51 | 51 | 1918 Ln | 51a – 51b – |
52 | 52 | 1918 Ln | 52a – |
53 | 53 | 1918 Ln | 53a – |
54 | 54 | 1918 Ln | 54a – |
55 | 55 | 1918 Ln | 55a – |
56 | 56 | 1918 Ln | 56a – |
61 | 61 (Gammeltysker) | 1918 Ln | 61a – |
61 | G10, BR 5710 | Utenlandsk | BR 5710 – G10 – |
63 | 63 (stortysker) | 1918 Ln | 63a – |
63 | BR 52 | Utenlandsk | BR 52 – |
NHJ A (longboiler) | NHJ A (longboiler) | 1900 L NHJ | A – A1 – |
NHJ C-koblet | NHJ C-koblet | Urform lok | NHJ C ST n2 – NHJ C-2 n2 – |
NHJ B-koblet | NHJ B-koblet | Urform lok | NHJ B ST n2 – NHJ B-2 n2 – |
NHJ 1'B lang | B | 1900 L NHJ | B2 – B – B1 – |
NHJ 1'B lang | J | 1923 L NHJ | J – |
E2 | E2 | Svensk | E2 – |
N.Hydro M2 | (N.Hydro M2) | Konstruert | (N.Hydro M2) – |
I | I | 1898 Ls | I – |
I | I | 1900 Ls | I – |
II | II | 1900 Ls | II – |
III | III | 1898 Ls | III – |
III | III | 1900 Ls | III – |
IV | II ''Tryggve-klassen'' | 1898 Ls | II ''Tryggve-klassen'' – |
IV | IV ''Tryggve-klassen'' | 1900 Ls | IV ''Tryggve-klassen'' – |
V | V "Motala-klassen" | 1898 Ls | V – |
V | V "Motala-klassen" | 1900 Ls | V – |
VI | IV ''Asterioider'' | 1898 Ls | IV ''Asterioider'' – |
VI | VI ''Asterioider'' | 1900 Ls | VI ''Asterioider'' – |
VII | VII | 1900 Ls | VII – |
VII | XVI | 1898 Ls | XVI – |
VIII | Hedin-klassen | Urform lok | Hedin-klassen (xxxiii) – |
VIII | VI | 1898 Ls | VI – |
VIII | VIII | 1900 Ls | VIII – |
IX | IX | 1900 Ls | IX – |
IX | XV | 1898 Ls | XV – |
X | VII | 1898 Ls | VII – |
X | X | 1900 Ls | X – Xa – |
XI | VIII ''Planet-klassen'' | 1898 Ls | VIII ''Planet-klassen'' – VIIIa – |
XI | XI ''Planet-klassen'' | 1900 Ls | XI ''Planet-klassen'' – XIa ''Planet-klassen'' – |
XII | XII | 1900 Ls | XII – |
XIII | IX | 1898 Ls | IX – |
XIII | XIII | 1900 Ls | XIII – |
XIV | XIV | 1900 Ls | XIV – |
XV | X | 1898 Ls | X – |
XV | XV | 1900 Ls | XV – XVa – |
XVI | XIX | 1898 Ls | XVIII – XIX – |
XVI | XVI | 1900 Ls | XVI – XVIa – XVIb – |
XVII | XVII | 1898 Ls | XVII – |
XVII | XVII | 1900 Ls | XVII – |
XVIII | XVIII | 1900 Ls | XVIII – |
XVIII | XX | 1898 Ls | XX – |
XIX | XII | 1898 Ls | XII – |
XIX | XIX | 1900 Ls | XIX – |
XX | XI | 1898 Ls | XI – |
XX | XX | 1900 Ls | XX – |
XXI | XIV | 1898 Ls | XIV – |
XXI | XXI | 1900 Ls | XXI – |
XXII | XIII | 1898 Ls | XIII – |
XXII | XXII | 1900 Ls | XXII – |
XXIII | XXIII | 1900 Ls | XXIII – XXIIIa – XXIIIb – XXIIIc – XXIIId – XXIIIe – |
XXIV | XXIV | 1900 Ls | XXIV – |
XXV | XXV | 1900 Ls | XXV – |
XXVI | XXVI | 1900 Ls | XXVI – |
XXVII | XXVII | 1900 Ls | XXVII – |
XXVIII | XXVIII | 1900 Ls | XXVIII – |
XXIX | XXIX | 1900 Ls | XXIXa – XXIXb – |
Trønderen* | Trønderen | Urform lok | Trønderen (xxx) – |
Halfdan* | Halfdan | Urform lok | Halfdan (xxxi) – |
Robert Fairlie* | Robert Fairlie | Urform lok | Robert Fairlie (xxxii) – |
NOB | BLW 8-1b E3 (xlvi) | Konstruert | Decauville 6 (xliv) – Decauville 8 (xlv) – BLW 8-1b E3 (xlvi) – |
LFB | LFB C (xlvii) | Konstruert | LFB C (xlvii) – |
TEB | TEB 1'B1' (xlix) | Konstruert | TEB 1'B1' (xlix) – TEB/HVB 1'D (L) – |
Thamshavnb. | ST | Konstruert | ST C (liii) – ST B (liv) – ST B (lv) – ST BR 9922 – |
LKAB | LKAB Bifrost | Konstruert | LKAB Bifrost – |
SJ Q | Qä | Svensk | Qä – |
SUBA 1067mm | SUBA B T n2 (xla) | Konstruert | SUBA C T n2 (xli_a) – SUBA C T n2 (xlii) – SUBA B T n2 (xliii) – SUBA B T n2 (xla) – |
SUBA 750mm | SUBA B T n2 (xl) | Konstruert | SUBA C T n2 (xli) – SUBA B T n2 (xl) – |
UHB ikke-NSB | UHB-typer | Konstruert | UHB (xlviii) – Meyer – |
Hver hovedart (her: damplok) er
organisert i databasen etter hva slags systemer hver loktype, vognlitra o.l. (=klasser) har fått betegnelsen etter.
Så langt det er mulig følger vi de historiske betegnelsessystemene som har vært benyttet. Noen ganger har
vi delvis konstruert systemene selv for å lete framfinningen, for eksempel ved å samle alt materiell med
svensk litra i en egen gruppe. Andre ganger brukes fabrikantenes egne betegnelser. Det gjelder særlig for intern- og industrimateriell.
Du får bare se materiellet innen ett betegnelsessystem om gangen. Nedenfor finner du en tabell der
de aktuelle systemene for damplok. Vi har forvalgt ett av systemene,
gjerne det nyeste der det finnes historiske systemer for den største gruppen materiell. Det systemet er
markert med gul bunn i tabellen. Hvis du ønsker å se materiellet ut fra et av de andre betegnelsessystemene
må du velge det fra tabellen nedenfor.
NB! Samme hovedtype kan vises i flere betegnelsessystemer på én gang.
Kode | Beskrivelse | Klasser | Hovedkilder | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Urform lok | Loktyper før offisielle systemer NHJ el. NSB | 11 | Loktyper som ikke eksisterte så lenge at de fikk NHJ litra eller NSB typebetegnelse. - Classes before 1900 that did not exist long enough to get a class number/letter in NSB or NHJ. | |
1900 L NHJ | NHJ lok 1900-23 | 11 | Skjematisk lokoversikt NHJ 1900 | Offisielt system i den forstand at litra på konkret loknummre er funnet på et dokument fra NHJ datert 1900. |
1923 L NHJ | NHJ lok 1923-27 | 11 | Skjematisk lokoversikt NHJ 1923 | Offisielt system i den forstand at litra på konkret loknummre er funnet på et dokument fra NHJ datert 1923. Vi regner at dette systemet varte til NSB innrullerte NHJ-materiellet i sitt system publisert i en egen illustrert fortegelse over materiell overtatt fra NHJ datert 1.7.1927. NHJ ble formelt overtatt av NSB i mars 1926. |
1898 Ln | NSB lok norm. 1898-1900 | 6 | Skjematisk lokoversikt NSB 1898. | Den eldste kjente systematiske lokklassifikasjon hos NSB som omfattet hele lokparken. Hver loktype klassifisert med et romertall. |
1900 Ln | NSB lok norm. 1900-18 | 51 | Skjematisk lokoversikt NSB des. 1900 | Hele lokoversikten er på 4 sider, for begge sporvidder. |
1918 Ln | NSB/norske toglok 1918 – idag | 103 | NSB ill. lokfortg. 1918, 1927 (ex NHJ), 1932. Trykk 750 | Typeangivelser med arabiske tall. Elektriske ledningslok prefiks El., elektriske akkumunalotrlok Ea., diesellok Di. Med "NSB" menes også etterfølgeren Norske tog AS. |
1898 Ls | NSB lok smal 1898-1900 | 21 | Skjematisk lokoversikt NSB 1898 | Første kjente loksystematisering for alle loktyper hos NSB |
1900 Ls | NSB lok smal 1900- | 40 | Skjematisk lokoversikt NSB des. 1900 | Det ordinære systemet for NSBs smalsporlok |
Utenlandsk | Utenlandsk litra/type | 5 | ||
Svensk | Svensk litra/type | 3 | ||
Konstruert | Konstruert | 24 | Klasse/type/litra er laget av MDB for å kunne finne fram, men gjenspeiler ikke formelle eller offisiell betegnelser. Privatbanetyper kan finnes her. | |
Velg fra disse kolonnene |
Id. | Filnavn | Type | Opplaster | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
1 | Schichau.xls | gedo | 1 | Om 63a-lokene bygget hos Schichau |
16 | 1925-Personvogner_normalt_spor.pdf | gedo | 7 | |
45 | Loktype99-22fraTyskland.pdf | gedo | 7 | Brev vedr. lok 99 221 og 99 223 på Thamshavnbanen - kilde: IKA Trøndelag boks Ea L0116 |
46 | Loktype99-22fraTysklandavhending.pdf | gedo | 7 | Brev vedr. lok 99 221 og 99 223 på Thamshavnbanen, avhending - kilde: IKA Trøndelag boks Ea L0096 |
Det rullende materielle er delt opp og ordnet på følgende måte fra det mest overordnede ned til den enkelte vogn eller lok (hierarkisk).
Et betegnelsessystem samler sammen måten en klasse er betegnet på, da dette historisk kan ha variert i løpet av levetiden for en enhet. Noen ganger er samme betegnelse brukt i flere betegnelsessystemer, noen ganger for å betegne det samme, andre ganger ikke. Det er derfor lurt å vite hvilket betegnelsessystem en litrabetegnelse eller type oppgis i, eller hvor man skal søke dersom man kjenner en litra eller type man vil vite noe om.
NJK Forskningsavdelingen,
- Henvendelser til materielldatabasens redaksjon skjer på epost
mdbnjk.no