![]() |
||||||||||||||||||
Om MDB | Forumet | Logg inn | Stasjonsdatabasen | Fotosamlingen | English | (adm.) | ||||||||||||||||||
![]() |
For personvogner tilhørende NSB, må det angis hvilket litrasystem som skal benyttes, og dermed også hvilket tidsrom vognene skal eksistere innenfor.
Inntil 1916, 1916-34, 1934-56, 1956-70, 1970-
Ao![]() Ao type 3 nr.118 Ao 118 27. aug. 2004 Vst. Grorud Foto: Erland Rasten | ABFo2a![]() nr. Typetegning. ABFo2a t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | ABo2a![]() nr. Typetegning. ABo2a t.2 [1956] Foto: Trykk 751 | ABo2b![]() B31 type 1 nr.348 Vogn 348. 13. aug. 1997 Åndalsnes Foto: Roar G. Nilsson |
ABo3a![]() nr. Typetegning. ABo3a t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | ABo3b![]() nr. Typetegning. ABo3b t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | ABZo2a![]() nr. Typetegning. ABZo2a t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | ABZo2b![]() BCZo nr.31 Vogn 31. 17. jan. 1981 Lillestrøm st Foto: Ulf Berntsen |
AFo2a![]() nr. Typetegning. AFo2a t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | Ao2a![]() nr. Ao2a type 2, 501 og 502. | Ao2b![]() nr. Typetegning. Ao2b t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | Ao2c![]() Ao2c type 1 nr.950 950 hensatt på Kløftefoss våren 1974, fortsatt med gul stripe i behold. 1974 Kløftefoss Foto: Bjørn Næss |
Ao2d![]() nr. Typetegning. Ao2d t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | BDF3-4![]() nr. Typetegning. BDF3-4 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | BDFo2-11![]() nr. Typetegning. BDFo2-11 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | BDFo2-4![]() nr. Typetegning. BDFo2-4 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 |
BDFo2-7![]() nr. Typetegning. BDFo2-7 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | BDFo3-11![]() BDFo3-11 type 1 nr.295 CDFo 295 på Krøderen 31.07.2005. 31. juli 2005 på stedet Krøderen Foto: Henrik Bauck Backer | BDFo3-16![]() nr. Typetegning. BDFo3-16 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | BDFo3-7![]() nr. Typetegning. BDFo3-7 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 |
BDFo4-7![]() BF21 nr.18108 Hokksund var fordøren til helvete for mye jernbanemateriell. Ring Teigens skraphandel lå rett ved der det meste av fordømt jernbanemateriell ble tilintetgjort på den tiden. (Ordvalget påvirket av et radioprogram om Verdis requiem Dies Irae som står på mens jeg skriver dette.) For Bergensområdets lokaltrafikk ble det på 20-tallet anskaffet en serie vogner med doble inngangsdører. Her er BF21 (BFo4b t.6) 18108 som avventer sin endelige skjebne. 10. okt. 1970 Hokksund | BDFox4-7![]() nr. Typetegning. Foto: Trykk 751 | BDo2-11![]() nr. 1936 | BDo2-16![]() nr. Typetegning. BDo2-16 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 |
BDo2-7![]() 973 2 Xabh nr.973 2027 339 som internvogn. 6. juli 2005 Foto: Vegard Aunan | BEo3a![]() BEo3a type 1 nr.18140 Kafeteriavogn 18140 i Nora. 5. juni 2006 Foto: Kjetil Næss | BF![]() nr. Typetegning. BF t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | BF2a![]() nr. Typetegning. BF2a t.1 [1956] Foto: Trykk 751 |
BF3a![]() BF3a type 1 nr.1001 1001 før den ble sendt til Bressingham i England. Foto: Erik W. Johansson | BF3b![]() BFV21 nr.549 Vogn 549 på garnes ca 2005 Garnes Foto: Morten Haaland | BFo2a![]() BFo2a type 2 nr.212 BFo2a t.2 nr. 212 1960-1961 Leangen Foto: Trond Presterud | BFo2b![]() BF31 type 2 nr.650 CFo2b 650 på endestasjon for Raumabanen ifjor sommer 19. juni 2005 Åndalsnes Foto: leif johnny olestad |
BFo2c![]() BF32 type 2 nr.213 BF32 213 31. juli 1979 Voss Foto: Erland Rasten | BFo2d![]() BF13 type 1 nr.21701 BF13 21701 15. apr. 2005 Vst. Grorud Foto: Erland Rasten | BFo2e Ingen bilder så langt. | BFo3a![]() BFo3a type 2 nr.69 Vogn 34 ved Ranheim. 1959 Ranheim Foto: Trond Presterud |
BFo3b![]() nr. Typetegning. BFo3b t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | BFo4a![]() nr. Typetegning. BFo4a t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | BFox4a Ingen bilder så langt. | BFZo2a![]() nr. Typetegning. BFZo2a t.1 [1956] Foto: Trykk 751 |
Bo2-3a![]() C1 nr.19930 ca 1985 Grefsen Foto: Kjell Hegna | Bo2a![]() B31 type 2 nr.502 Vogn 502. 13. aug. 1997 Åndalsnes Foto: Roar G. Nilsson | Bo2b![]() B30 type 2 nr.18099 4. mai 2007 Hønefoss Foto: Hans Martin Lie | Bo2c![]() B31 type 2 nr.502 Vogn 502. 13. aug. 1997 Åndalsnes Foto: Roar G. Nilsson |
Bo3b [1956]![]() nr. Typetegning. Bo3b t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | Bo3c![]() B22 type 3 nr.643 B22 643 i NJK-tog 21. okt. 2005 Oslo S Foto: Erland Rasten | Bo3g![]() C1 nr.19930 ca 1985 Grefsen Foto: Kjell Hegna | Bo3k Ingen bilder så langt. |
Bo3m Ingen bilder så langt. | Bo4a![]() Bo4a type 1 nr.128 128 i lokaltog på Leangen. 1960 Leangen Foto: Trond Presterud | Bo4b![]() nr. Typetegning. Bo4b t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | Bo4d![]() nr. ... samt et eksemplar av B25 (Bo4d t.2) som hørte sammen med BFo4b t.6. Hitenfor ser vi en vannvogn til brannvern, en opprinnelig tender til en dovregubbe. 10. okt. 1970 Hokksund |
BZo2a Ingen bilder så langt. | DFo-16![]() 945 0 Xdu nr.945 0015 To kompiser.... 9. feb. 2007 Fåberg | DFo-18![]() nr. Typetegning. DFo-18 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | DFo-21![]() nr. Typetegning. DFo-21 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 |
DFo-22![]() DFo-22 type 4 nr.432 Vogn 432 i utfluktstog for NJK. 1983-1985 Nesbyen Foto: Bjørn Næss | DFo-27![]() F3 type 1 nr.21406 F3 21406 22. aug. 1987 Oslo S Foto: Erland Rasten | DFo-29![]() nr. Typetegning. DFo-29 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | DFo-32![]() F2 nr.21404 F2 21404 16. apr. 1985 Lodalen Foto: Erland Rasten |
DFo-39 Ingen bilder så langt. | DFZo-16![]() nr. Typetegning. DFZo-16 t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | Do-39![]() Do-39 type 2 nr.18107 Vogn 18107 før transport til Maihaugen og oppussing. mai 2004 Hamar Foto: Kjetil Næss | Eo![]() Eo type 5 nr.980 Restaurantvogna er tilbake fra revisjon, skinnende blank i lakken. |
F / FV tre![]() F type 6 nr.12102 På Krøderen stasjon 5. juli 2006 Krøderen Foto: Thomas Markovic | Fd![]() Fd type 1 nr.1027 Tidligere finkevogn Fd 1027 i Kappeln. juli 2005 Foto: Bjørn Halling | Fdeo Ingen bilder så langt. | Fdo![]() nr. Typetegning. Fdo t.1 [1936] Foto: Trykk 751 |
Fo![]() Fo type 4 nr.15019 Fo 15019 på Koppang. 15. mai 1974 Koppang Foto: Ulf Berntsen | FZo![]() nr. FZo t.1 [1936] Foto: Trykk 751 | WLABo1a![]() WLABo1a type 1 nr.705 Jernbanemuseets sovevogn hensatt på Hamar. apr. 2006 Hamar Foto: Kjetil Næss | WLABo1b![]() nr. Typetegning. WLABo1b t.1 [1956] Foto: Trykk 751 |
WLABo1d![]() WLB type 4 nr.21032 Hensatt på Kvam stasjon 3. juli 2006 Kvam Foto: Thomas Markovic | WLAo1a![]() 973 2 Xabh nr.973 2013 Og så den siste vogna som også er den mest originale av alle sammen. Her fant jeg ikke ut nummeret, siden vogna var nymalt og dermed ikke hadde sine gule skilt på vognkassen. En av de ansatte på Baneservice som var med meg sa at vogna hadde mye av det originale igjen, og at den kun hadde hatt minimalt med endringer siden utrangering fra NSB. Jeg tittet inn vinduet i sidegangen, og la merke til at mange kupeer fortsatt var intakte, sågar med originale kupédører. Mørkt fint treverk over det hele. Det er uten tvil en tidligere WLAo1a, altså en ren første klasses sovevogn med 10 kupeer. Det er dermed en av vognene som fikk velvet tak i NSB-tiden. Jeg kan komme tilbake senere når jeg vet litt mer. | WLAo1b![]() WLB type 1 nr.21001 I Moss etter utrangering. Er tatt i bruk til katastrofeøvelser. Bufrene er byttet med små, noe som førte til ombufring, avsporing og lang driftsstans ved Loenga da vogna ble sendt til Moss. Dato senere. sidespor ved Moss Foto: R. G. Nilsson | WLBo1a![]() nr. Før vi forlot stasjonen rakk jeg å knipse denne sovevogna. Den hadde nok sett sine beste dager. Den ble utrangert fem år tidligere og var blitt mannskapsvogn, men lite så ut til å være endret siden sovevogntiden. Muligens hadde den fått eldre boggier, siden vi ser at den har glidelager. Ved utrangeringen hadde den litra WLBo1a type 1, og vognnummeret var 579. 14. aug. 1970 Mo i Rana Foto: Svein Sando |
WLBo1b![]() 973 2 Xabh nr.973 2013 Og så den siste vogna som også er den mest originale av alle sammen. Her fant jeg ikke ut nummeret, siden vogna var nymalt og dermed ikke hadde sine gule skilt på vognkassen. En av de ansatte på Baneservice som var med meg sa at vogna hadde mye av det originale igjen, og at den kun hadde hatt minimalt med endringer siden utrangering fra NSB. Jeg tittet inn vinduet i sidegangen, og la merke til at mange kupeer fortsatt var intakte, sågar med originale kupédører. Mørkt fint treverk over det hele. Det er uten tvil en tidligere WLAo1a, altså en ren første klasses sovevogn med 10 kupeer. Det er dermed en av vognene som fikk velvet tak i NSB-tiden. Jeg kan komme tilbake senere når jeg vet litt mer. | WLBo1c![]() WLB type 3 nr.21008 I bruk som overnattingsvogn for idrettslaget. 13. mai 1991 Foto: R. G. Nilsson | WLBo1d![]() nr. Typetegning. WLBo1d t.1 [1956] Foto: Trykk 751 | Zo![]() nr. Typetegning. Zo t.1 [1956] Foto: Trykk 751 |
Zuo![]() nr. Typetegning. Zuo t.1 [1936] Foto: Trykk 751 |
Typer/litra som omfatter mange ulike typer er markert med denne fargen. NB! Denne markeringen er ennå ikke oppdatert for alle.
Materielldatabasens hovedinnfallsvinkler |
---|
Om databasen | Startside med billedmeny | Startside med tekstmenyer | Startside med tekstmenyer men uten opplisting av nyeste bilder | Togdatabasen | Artikler
NJK Forskningsavdelingen,
- Henvendelser til materielldatabasens redaksjon skjer på epost
mdb I dag 12310 treff på rmdb, og 95249446 totalt siden 04.01.2005 02:06. Dagsgjennomsnitt: 14805 treff · Statistikk Siste måned Denne prosessen har tatt 0.00 sek |