.

banner975 NJK NJK Forum
Om Stasjonsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stedsdatabasen  Logg inn 

Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)

Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt.


Meny: Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB
Nummerering av expst | NSBs og NJKs nummersystem | Definisjoner


Navn og status Plassering Bilde(r)

Halden

NJK-nr. 1329
NSB-nr. 546

Navn
2. jan. 1879Fredrikshald
1. jan. 1928Halden

Status
2. jan. 1879S
Statuskodenes betydning


Data endret 15.06.2009 11.34

13/kart1329.jpg

km 136.640 fra Oslo S
på strekningen
Sarpsborg-Halden

Kartlenker

https://pix.njk.no/99//s99995-IMG_16259.jpg13. mai 2009
foto: Svein Sando
Halden

https://pix.njk.no/99//s99997-IMG_16273.jpg13. mai 2009
foto: Svein Sando
Halden

https://pix.njk.no/100//s100001-IMG_16286.jpg13. mai 2009
foto: Svein Sando
Halden

https://pix.njk.no/99//s99990-IMG_16250.jpg13. mai 2009
foto: Svein Sando
Halden

https://pix.njk.no/100//s100000-IMG_16292.jpg13. mai 2009
foto: Svein Sando
Halden

https://pix.njk.no/99//s99996-IMG_16272.jpg13. mai 2009
foto: Svein Sando
Halden

https://pix.njk.no/99//s99992-IMG_16254.jpg13. mai 2009
foto: Svein Sando
Halden

https://pix.njk.no/99//s99999-IMG_16282.jpg13. mai 2009
foto: Svein Sando
Halden

Nærmere beskrivelse

Personalet

1950: Ca 100 tilnyttet Halden st: 29 stasjonspersonale, 20 i kontorene, 25 lokfolk, 14 konduktører; dertil kommer renhold, vognvisitører og restauranten. (Halden Arbeiderblad 23.12.1950)

Spor

Svingskive flyttet fra Rød (vestsiden av elva) til stasjonstomen, vedtatt 17.6.1881.

Forlengelse av havnesporene vedtatt 1884.

Flytting av dreieskive og dertil hørende sporendringer vedtatt i 1886 for å lette adkomst til havnesporene.

Anbringelse av forbindelsesspor mellom havnesporet og stasjonstomen vedtatt 12.5.1892.

Forlengelse av det ene sidesporet for å lette ombytting av lok når to tog krysser på stasjonen fullført i 1897/98. Dette medførte også flytting av en vannstender.

Anlegg av sidespor på kulltomten for å forkorte lossingstiden av kullbåter da sporet ellers er stadig opptatt til skiftebevegelser. Fullført 1898/99 (vedtak i 1897).

Ny sporforbindelse til kullopplaget vedtatt 26.3.1904.

Sporutvidelse vedtatt i 1917 for å bedre skrifteforholdene og bedre vognsirkulasjonen.

Saugbrugsforeninger ønsker seg sidespor til tomtene på Kasasiden på sørsiden av elva. Uheldig med sporveksel på fri linje, så da må sporet føres helt til stasjonen, men da ,må bybroen fornyes for det er ikke plass til to spor under den. (Halden Arbeiderblad 27.9.1951)

Sporforbindelse til nytt havneområde på Sauøya ferdig høsten 1961.

Signaler og sikringsanlegg

Anskaffelse av morseapparat vedtatt 1893

Stillverk vedtatt 7.5.1913.

Elektrisk sikringsanlegg siden 1939/40. (Halden Arbeiderblad 23.12.1950)

Diverse

Opprinnelig også stasjon for Dalslandsbanen.

I 1885 ble det bevilget til en ny vannsteder i vestenden av stasjonen fordi stadige lokomotivbeveglser i østenden, der vannstenderen er, medfører at hester ofte skremmes opp.

Elektrisk belysning vedtatt 15.12.1900 da det nåværende gassverk vil bli nedlagt i nær framtid.

sammenstøt i 1939 mellom sildetog og lokaltog. Skifteuhell ved at godstoget kom over i spor 2 der lokaltoget stod. Flere vogner avsporet. Dete var før det elektriske sikringsanlegget var på plass. (Halden Arbeiderblad 23.12.1950)

Høyvann var tidligere et problem, men så ble hele området hevet med 1 meter. (Halden Arbeiderblad 23.12.1950)

 
Meny

Mer informasjon for Halden finnes om disse emnene:


Ved å være pålogget, kan du selv bidra med bilder eller opplysniger til denne stasjonen.
Pålogging skjer med samme brukernavn og passord som på diskusjonsforumet Stasjonen.
Registrering av ny bruker | Pålogging

Velg bane Velg ekspedisjonssted

Banene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

OSLO distrikt Oslo
Hovedbanen NHJ
Loenga-Alnabru NHJ
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Østfoldbanen Vestre Linje SB
Østfoldbanen Østre Linje SB
Ski-Sandbukta(-Moss) (ny linje)
Solørbanen KEB
Urskog-Hølandbanen UHB
Gjøvikbanen KGB
Gjøvikbanen Oslo-Gjøvik KGB
Roa-Hønefoss KGB
Røykenvikbanen KGB
Skreiabanen KGB
Alnabanen KGB
Loenga-Tøyen KGB
Valdresbanen VB
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
DRAMMEN distrikt Drm
Randsfjordbanen DRB
Tyristrand-Hønefoss DRB
Hokksund-Kongsberg DRB
Krøderbanen DRB
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Asker-Tuverud-Brakerøya
Oslo-Skøyen
Vestfoldbanen DSB
Hortenlinjen DSB
Brevikbanen DSB
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points DSB
Gutu-Holm (ny)
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Lierbanen LB
Rjukanbanen RjB
Bratsbergbanen TPB
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Numedalsbanen
HAMAR distrikt Hmr
Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,StAaB/S
Hedemarksbanen EHB
Gudbrandsdalsbanen EOB
Raumabanen
TRONDHEIM distrikt Thm
Trondhjem (Kalvskindet) -Størenbanen TSB
Trondheim-Heimdal (ny linje) TSB
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Meråkerbanen MB
Sulitjelmabanen
Hell-Sunnanbanen HSB
Thamshavnbanen ST
Dovrebanen ESt/N
Sunnan-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
STAVANGER distrikt Stv
Jærbanen SEB
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
BERGEN distrikt Brg
Vossebanen BVB
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen NOB
Bergensbanen BB
Hardangerbana
Flåmsbana
KRISTIANSAND distrikt Krs
Lillesand-Flaksvandbanen LFB
Setesdalsbanen KBB
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise GFB
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen
NARVIK distrikt Nrv
Ofotbanen OB
SPORVEIER OG FORSTADSBANER
Oslo
Sporveier i Oslo sentrum
Homansbyen og Rikshospitalet
Gamlebyen
Vestbanen
Grünerløkka og Kjelsås
Briskeby/Majorstuen
Frogner/Majorstuen
Skøyen
Sagene og Bjølsen
Vålerenga
Kampen
Rodeløkka
Vippetangen
Sinsen
Sporveienes vognhaller og verksteder
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Smestadbanen/Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Lørenbanen
Forstadsbanenes vognhaller og verksteder
Bergen
Sporveier i Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen
Trondheim
Trondheim Sporvei
Gråkalbanen

Oslo-Lillestrøm:

Velg et ekspedisjonssted ved å klikke på navnet i tabellen nedenfor.

Visning av bilder fra hele strekningen:

Kun kvalitetsbilder mht stedet*
Både kvalitetsbilder og ikke-vurderte

Alle bilder

 

NSB nrNJK nrNavn
1001101Oslo S
1101,001Lodalen
2001102Bryn
2011103Alnabru (1902-71) (1902-1971)
1103,01Alna
1103,11Nyland
2021104Grorud
1104,01Haugenstua
2031105Høybråten
2041106Lørenskog
1106,01Hanaborg
2051107Fjellhamar
2061108Strømmen
1108,001Strømmens Verksted på sidespor Strømmen st
1108,01Sagdalen
2071109Lillestrøm st

*) Vurderingen gjøres manuelt av databaseredaksjonen.


NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 3685 treff på Stasjonsdatabasen, og 16039850 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned