.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2401 Tønsberg [Stensarmen] | |||||
2402 Knapløkken | |||||
2402,1 (Jarlsberg points) | |||||
2402,101 (Jarlsberg points) | |||||
2403 Auli | |||||
2404 Fresti | |||||
Tønsberg-Eidsfossbanen ved Freste tidligere stasjon. Klasse C. |
22. apr. 1990 |
5. apr. 2017 |
Fresti vanntårn og bro. | ||
2405 Klopp | |||||
2406 Ramnes | |||||
2407 Revatal | |||||
1980 |
18. juni 2000 | ||||
2408 Fossan | |||||
6. feb. 1970 |
1980 | ||||
2408,01 Bakke plattform | |||||
2409 Svinevoll | |||||
2410 Bakstvål | |||||
2411 Barkost | |||||
2412 Hildestad | |||||
6. feb. 1970 |
Vestfold Privatbaner har bygget opp noen bygninger og lagt skinner ved Hillestad. De gav oss en flott omvisning på området. Anbefales! | ||||
2412,001 (Hildestad) | |||||
2413 Sundbyfoss | |||||
Der ingen skulle tru at en fann ei jernbanebru...(Sundbyfoss) |
5. apr. 2017 |
5. apr. 2017 | |||
2414 Hof | |||||
6. feb. 1970 |
6. feb. 1970 |
6. feb. 1970 | |||
2414,001 (Hof) | |||||
2415 Kopstad | |||||
1969 |
22. apr. 1990 |
Stajsonsområdet på Kopstad var gjengrodd, men grunnmur og perrong var fortsatt mulig å skue i vegetasjonen. |
Bro over Østbybekken ved Kopstad. | ||
2416 Stubben | |||||
1907 | |||||
2417 Eidsfoss | |||||
foto: Finn Grimsgaard |
1907 |
2001 |
Endesporet til Tønsberg-Eidsfossbanen ligger der fortsatt! |
MS/ Eikern som kom fra Vestfossen la til kai rett etter at vi ankom museumsområdet. |
Fabrikken produserte jernbanemateriell lenge etter at sporene ble revet opp på banen, og jommen så det ikke ut til at en av vognene ennå ikke hadde forlatt området, gitt! |
Det er jernbaneutstilling på Eidsfoss denne sommeren, og den anbefales på det varmeste. Denne godsvognen er blikkfanget. |
Innredningen i godsvognen. NJKs godsvognsgruppe har bidratt ved restaureringen av vognen. |
Den interessante jernbaneutstillingen i det gamle snekkerverkstedet. Det er vel Styrkar Braathen som har levert stasjonsmodellen. |
Aggregatet for intern skifting på Eidsfos Verk. Denne var levert av britiske BSA (godt kjent for sine motorsykler). Den ble kjørt innunder vognen som skulle flyttes og jekket opp bufferbjelken en smule, slik at litt av vognens tynge ble overført. Drivhjulet til venstre har dobbeltflens og heftering (begrep fra Märklin-katalogen) av gummi. |
Virkelig interessant syntes jeg det var at de hadde tatt vare på denne dampkassen. Den ble benyttet til å dampe trematerialene som skulle benyttes i godsvognenes takbuer. Når de var dampet lenge nok, ble materialene tatt ut og bøyd. Når de tørket behold de krummingen. |
Noen modeller av produktene til Eidsfos Verk. Det er kanskje Styrkar som har levert disse? |
Så beveget jeg meg over den knapt 500 meter lange Eidsfosselva. Den drøyt 16 meters høydeforskjellen mellom Bergsvannet og Eikeren var grunnlaget for det som skulle bli Eidsfos Verk. Fortsatt er det Eidsfos Verk som driver kraftverket som utnytter dette vannfallet. |
Det går fremover med restaureringen av D/S "Statshauptmand Schwartz". |
Her rekonstrueres overbygningen på D/S "Statshauptmand Schwartz". I følge videoen jobbes det på skuta hver torsdag. |
Et bilde som forteller hvorfor en ikke satser på å få D/S "Statshauptmand Schwartz" på vannet. Den forblir et kulturminne på land. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 4310 treff på Stasjonsdatabasen, og 16197779 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2223 treff · Statistikk Siste måned |