.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2309,001 (Skoppum) | |||||
2310 Adal | |||||
Arbeidende godstog med El 8 på Vestfoldbanen |
9. apr. 1978 |
Underveisgodstog med konduktørbetjening og to mann på loket. |
27. apr. 1989 |
22. apr. 1990 |
Hverdag i Adal som snar blir borte. |
819 passerer snart der Adal stasjon lå i sin tid. |
Tog 819 fortsetter sin ferd mot Skien. |
... krysses Solerødveien og tidligere Adal stasjon, før ... | |||
2310,02 Jareteigen | |||||
Vi har passert Vestfoldbanens høyeste punkt like nord for Barkåker, Skoppum blir neste stasjon. | |||||
2310,03 Skotte | |||||
2311 Barkåker | |||||
Ole Mjelva (t.v.) på besøk, avdelingens formann Gunnar Hagelund har overrakt ham en plakett med skinneprofil. |
411 fikk problemer tur Vestfoldbanen Barkåker st |
9. apr. 1978 |
De eksotiske 69-settene har gjort unna sin visitt "på landet", og er her på vei tilbake til Oslo etter å ha kjørt "Vestfold rundt". |
||
Neste stopp: Skoppum. |
El 8.2069 utstillt i forbindelse med togets dag. |
Spesialvogn "Caroline" under et arrangement på Barkåker. Søstervogna 21255 het "Alf". Denne er bevart av jernbanemuseet på Hamar. |
Transport av 26c nr.411 fra vinterlagring i Skien |
Passering Barkåker |
27. apr. 1989 |
Nyrevidert 65.49 på Barkåker i forbindelse med togets dag. |
1998-2000 |
Hit, men ikke lenger for tog 813. |
Kontaktledningsanlegget er en anelse utilpass. |
Innimellom gamle og trofaste tremaster har en stålmast forvillet seg ... |
Det henger og slenger ... |
Rett på utsiden av stasjonsområdet står materiellet til tog 820, dobbelt 70-sett. Lm2 fra Hokksund har kjørt helt inntil havaristen, og til venstre står en Levahn-traktor. |
Revisjonsvogna har nettopp passert overgangen til Barkåker industriområde og jordingsstanga er satt på plass. |
Revisjonsvogna er på vei. |
Revisjonsvogna triller sakte innover mot stasjonen. |
Nedreven ledning hjelpes på utsiden av vognkassen. |
De sørgelige restene henges opp provisorisk. |
Kontaktledningen er ikke så krøllete til vanlig ... |
Tog med takterrasse passerer planovergangen. Kanskje sjåføren ønsker seg sånn ...? Takterrasse altså! |
70-sett uten stabil strømtilførsel har ikke mye å stille opp med ... Men hjelpen har kommet! |
Publikum. Kanskje de også ønsket seg slik? Ønsket seg hva? Takterrasse, vel! Og ikke nødvendigvis av den mobile sorten ... |
De hadde utvilsomt litt å ta tak i - først 12 timer etter uhellet var skaden utbedret. |
Vi står i kanten av Barkåkerveien, planovergangen er like til høyre for fotografen. Til høyre ser vi Barkåker stasjon og vi skimter også pakkhuset. Disse bygningene ble solgt til Snekkerkompaniet og flyttet seks meter bort fra sporet. Det var arkitekt Balthazar Lange som tegnet Vestfoldbanens stasjoner, og Barkåker stasjons bygninger var av den minste typen, ”Mellemstation av 4die Klasse”. Vestfoldbanen hadde i alt fem stasjoner med disse bygningene; fra nord Galleberg (solgt til private), Barkåker, Råstad (solgt til Stiftelsen Råstad Stasjon), Jåberg (revet 1991) og Bjørkedal (solgt til private og flyttet seks meter fra sporet). Midt i bildet ser vi kulverten som vil føre den nye banen gjennom Barkåker. Broen er en fremtidig fotgjenger- og sykkelbro, den kan av visse årsaker ikke ferdigstilles før trafikken stoppes 24. september. I venstre bildekant fortsetter traseen for det nye sporet, og vi ser nesten helt opp til km 107. |
Nede på den traseen, fotografen har tatt oppstilling midt mellom de to sporene og ser nordover på den nordligste delen av det nye sporet. |
Ved å snu seg på hælen åpenbarer dette synet seg: Vi ser inn i kulverten. I bakgrunnen troner den godt og vel halvferdige broen. Til venstre for midten av bildet ser vi utkjørsignalene fra Barkåker i retning Tønsberg, og vi ser også reléhuset til planovergangen. Inntil trafikken stopper kan man ikke gjøre noe mer her. Nivåforskjellen mellom gammel og ny bane er cirka 3,5 meter. |
Kryssing mellom togene 810, som kommer farende over planovergangen, og tog 803 som står i spor 2. |
Så har tog 810 passert overgangen og vi ser biler som venter på å komme over. Men allerede dagen etter ble dette historie da den nye veien med bro over sporet like syd for stasjonen ble åpnet og overgangen stengt. |
Tog 803 triller ut på overgangen. Og bilkøen har vokst. |
Tog 803 har forlatt stasjonen. Til venstre for toget ses den nye traseen som ligger i en kulvert gjennom Barkåker. I bakgrunnen skimtes den nye broen over sporet. |
Godshuset |
Planen var å forevige kryssingen, men slik gikk det ikke. Da bommene gikk ned, var det tog 828 som kom. Uten at noe tog 821 var å se noe sted. Så da feide 70.11-settet gjennom i spor 1. Til venstre for toget er kulverten for dobbeltsporet, helt til venstre den nye Barkåkerveien som krysser sporet på broen i bakgrunnen. |
Ikke noe tog å krysse med for tog 828 denne dagen. Stasjonsbygningen skimtes til høyre, omtrent midt i bildet ligger pakkhuset. Begge bygningene er solgt og flyttet 6 meter bort fra sporet. I løpet av de neste 48 timene ble avstanden til sporet betydelig økt. |
Planovergangen skal passeres, men nå er det ingen biler som står i kø og venter på å slippe over. Overgangen er stengt! Den nye veien er tatt i bruk og bilene krysser jernbanen på en bro litt lenger sør. |
Litt til nå, så er hele toget over overgangen. For nest siste gang for tog 821. |
Tog 828 triller sakte inn i spor 2, det skal krysses. Planovergangen fungerer helt etter boken, men har egentlig ingen hensikt. Noen har plassert noen griser på en ganske bestemt måte. Nå er det broen i bakgrunnen som gjelder, Statens Vegvesen har fått en ny og fin vei med bro "i gave" av Jernbaneverket. |
Med tog 828 plassert lengst nord i spor 2, er det klart inn og gjennom for tog 821 som kommer frem rundt svingen oppe ved Skotte. Eller Vestfoldbanens km 107. Neste gang disse togene viser seg like langt sør på Vestfoldbanen, vil det være på sporet til venstre i bildet. |
Tog 821 i spor krysser tog 828 i spor 2. Til høyre den tidligere stasjonsbygningen og pakkhuset på Barkåker som rundt 1990 ble solgt til et lokalt snekkerfirma og flyttet seks meter bort fra sporet.. |
Tog 821 nøler ikke på sin ferd gjennom stasjonsområdet, selv om det er for siste gang. |
Tog 821 har snart passert planovergangen, om fem-seks minutter er det Tønsberg neste, plattform på venstre side. Neste gang vil høyttalerstemmen bekjentgjøre at Neste er Tønsberg, plattform på høyre side. Next stop is Tønsberg, platform on the right side. |
Det var siste vogn i tog 821. Den som eventuelt sto der og filmet eller tok bilder, vil ha verdifull historisk dokumentasjon å vise til andre. |
Planovergangen. Eller rettere, her lå planovergangen for et lite døgn siden. Nå er det bare et hull. Stasjonsområdet er overtatt av dumpere og andre anleggsmaskiner, halvparten av sporene er fjernet. |
Det tas store jafs, i løpet av noen døgn skal det være klart for støping av kulvert. Den nye overgangsbroen har fått en midlertidig rampe inntil broen kan bygges ferdig. |
Et døgn tidligere ble tog 828 foreviget da det trillet inn spor to for å krysse med et forsinket tog 821. |
Stasjonsområdet. Plutselig skal det ikke passere tog her. |
Det gamle og det nye. |
Stasjonsområdet har gjennomgått noen strukturelle endringer i løpet av uken som har gått siden trafikken opphørte. Foran stasjonen skal en bit av spor 1 ligge der som et minne om hva som en gang var. Området er regulert inn i et mindre parkområde som skal etableres av annen utbygger senere. I dette parkområdet inngår også et stort eiketre som står rett syd for stasjonsbygningen. I følge lokale kilder ble treet plantet samme år som Vestfoldbanen åpnet. |
Det hilses til fotografene. (Ja, du leste riktig, jeg hadde fått selskap av en i Jernbaneverket.) |
I det fjerne skimtes tog 813 på vei mot oss, tog 820 har rødt i utkjør. |
Tog 820 har nettopp kjørt under den nye veibroen lengst syd på Barkåker, og er i ferd med å begi seg inn i kulverten som sørger for at sporet er senket gjennom sentrum. |
Togene møtes, tog 820 har fått grønt videre. |
Det hilses fra tog 813. |
Og så forsvinner tog 813 med kurs for Tønsberg og endestasjon Larvik. |
Kryssing på Barkåker. |
85804 forbikjøres av en som har det travelt.
|
På hjul gjennom svingen. Og det gikk bra, farten tatt i betraktning. Helt sikkert mer enn tredve. Kilometer i løpet av en hel time. |
Så er det klart for lokførerhelten med høyvannsbuksene. Han kan slippe løs et utall friske og innsatsvillige fullblodshester. |
Flytoget kommer til syne, det krysser traseen til Vestfoldbanen slik den var fra 1881 til 2011. |
Stasjonen er i ferd med å forlates, nå bærer det inn i Jarlsbergtunnelen og Tønsberg neste. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 6133 treff på Stasjonsdatabasen, og 16199602 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2224 treff · Statistikk Siste måned |