.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2230 (Asker) | |||||
Ut av tunnelen i Asker |
Busstur intet unntak - gruppebildet var obligatorisk på NJK-utflukter | ||||
2230,1 Eriksrud | |||||
"Fotostopp" omtrent midtveis i tunnelen. Vi er trolig i nærheten av det som senere ble Eriksrud blokkpost. Her er vi 5,5 km fra dagslyset ! |
Bussturen gjennom Lieråsen tunnel ble gjennomført med NSB Bilruters H4617 - en 1963-årgang Bedford med Larvik-karrosseri. Som ledebil ser vi en Volvo 445. |
Vi hadde et opphold ved Eriksrud Bp. (I dag er Eriksrud stasjon). |
6. mai 1973 |
2005 | |
2230,11 Lier | |||||
Ingen aktivitet på anlegget en søndag |
1067 mm sporvidde på de to anleggssporene |
Nedsnødd anleggsspor |
8. feb. 1970 |
8. feb. 1970 |
|
På vei inn i tunnelen fra sydsiden. Holdeplassen her fikk navnet Tuverud. Mange år senere ble det endret til Lier |
Tilbake ved anleggsbasen på Tuverud |
Sporleggingen sør for Tuverud var så vidt kommet i gang |
Sporleggingen sør for Tuverud var så vidt kommet i gang |
NJK utfluktstog ved Lieråsen tunnel Lier-siden |
Tuverud holdeplass, ennå ikke ferdig |
Ekvipasjen på Tuverud holdeplass. Glemte å aktivisere puddingfilteret..... |
"Familiebildet" ble tatt på Tuverud. Det var blitt tradisjon på alle NJK-turer. |
Et nokså unikt bilde fra Tuverud: Personførende tog både "oppe" og "nede" - på samme fotografi ! |
Vi ser lyset i tunnelen! |
Ekvipasjen ute av tunnelen. |
Familiebilde var allerede blitt tradisjon på turene. |
Transport av 26c nr.411 fra vinterlagring i Skien |
Transport av 26c411 fra vinterlagring i Skien |
Nok et flytog. Vi har sett det før |
Eksempel på Bru- og frostportsignal. Til venstre "Stopp" og til høyre "Klar linje". Lieråsen tunnel, vestsiden. |
Lier hlp. |
BS 69.612 + BM 69.012 i farta! Det møter et 74-sett ved Husebysletta. |
BS 69.612 + BM 69.012 i farta! |
BM 69.016 og BS 69.616 i farta - i retning mot Oslo. 69-sett nr. 16 og 17 var de første 69B som Drammen distrikt fikk. De var vel bygd i 1974, men ble satt inn på Drammenbanen fra 1975 dersom jeg ikke husker feil. |
BM 69.016 og BS 69.616 i farta - i retning mot Oslo. De var vel bygd i 1974, men ble satt inn på Drammenbanen fra 1975 dersom jeg ikke husker feil. |
Lier hlp. sett fra gamlelinja |
Først var det motorvognsett 72-06 som hadde fått røykutvikling som følge av batterieksplosjon på Asker og som måtte trekkes til Sundland av lok Di 8.705. |
Lok Di 8.706 trekker motorvognsett 72-06 til Sundland. |
Som om ikke det var nok, så trakk Di 8.705 også motorvognsett 75-03 inn til Sundland kort tid etter. | |||||
2231 (Brakerøya) | |||||
Brakerøya |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 11211 treff på Stasjonsdatabasen, og 16055598 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2210 treff · Statistikk Siste måned |