.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2214,001 (Asker) | |||||
2214,01 Bondivatn | |||||
28. okt. 1977 |
Bondivatn hp. |
6. juli 2005 |
6. juli 2005 |
Selv om været var bra fristet ikke badebryggen. |
Noen ganger fanger kameraet det en ikke ser med øyet - pga. motlys så jeg ikke toget før på bildet! |
2214,02 Gullhella | |||||
22. juli 1975 |
5. juli 1983 |
6. juli 2005 |
Lokaltog Spikkestad-Lillestrøm |
Et utsnitt til Materielldatabasen | |
2215 Heggedal | |||||
ca 1905 |
5. mar. 1961 |
15. apr. 1971 |
25. sep. 1972 |
1975 |
Heggedal |
10. mar. 1999 |
10. mar. 1999 |
10. mar. 1999 |
10. mar. 1999 |
ca 2004 |
11. okt. 2004 |
11. okt. 2004 |
7. aug. 2007 |
7. aug. 2007 |
7. aug. 2007 |
Avgang 10.39 mot Spikkestad. |
Desembermørke med rimfrost. |
Heggedal st. på Spikkestadlinja |
Tog fra Spikkestad nærmer seg |
Heggedal stasjon har et kontaktledningsanlegg uten stolper mot ekspedisjonsbygningen - en både estetisk og funksjonelt god løsning. |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
Togleder stilte tydligvis ikke togvei mot Spikkestad før en eller annen hadde bekreftet at bussene var ankommmet. |
Bussene kjørte inn på plattformen, der hvor spor 1 gikk tidligere. |
Så er alle kommet med, og toget legger i vei mot Røyken og Spikkestad. |
JBV-betjeningen ble inndratt på Heggedal stasjon etter at den ble fjernstyrt, men kafé og butikk sørger for at stasjonen fortsatt er et samlingssted. |
To grønne mot Røyken. |
22. des. 2010 |
22. des. 2010 |
Mørket faller på og stasjonsbelysningen tennes. |
Tog mot Moss tar avgang fra spor 2 etter kryssing. |
Heggedal stasjon Spikkestadbanen |
Spikkestadtoget ankommer Heggedal stasjon. Togsett 72.12 |
Plttformen foran stasjonen fjernes også | |
I Heggedal er det bygget nye plattformer, gangbro og heistårn. Senere kommer det også veibro i sørenden som skal erstatte planovergangen i nordenden. |
Det er fortsatt mye igjen før stasjonen er ferdig ombygd, og de reisende blir også berørt i byggefasen. |
Tog mot Oslo og Lillestrøm kjører i spor 2. |
Et par minutter senere kjører tog mot Spikkestad i spor 1. Sporbruk er fast uavhengig av kryssing eller ikke. |
||
I noen vinkler er Heggedal fortsatt en landsens idyll. |
Ny inngang til Heggedal stasjon fra vestsiden. |
Det er god utsikt fra heisene på begge plattformer. |
Der det fremtidig skal bli gangbro over Åmotveien er det satt opp en vegg med bilder fra anlegget. |
Ekspedisjonsbygningen i ny vinkel gjennom glass. |
19. des. 2012 |
Heggedal har fått tog hver halvtime, men effekten er usikker når omlegging til lokaltog på Drammenbanen nesten tar en halvtime av pendlernes tid hver dag. |
Heggedal stasjon sett fra enden nærmest planovergangen, som etter planen blir ersattet av veibro i 2014. |
Tog mot Spikkestad kjører inn på stasjonen. |
At 69.25 med enkeldør i både styre- og mellomvogn går i innerlokalen, vitner kanskje om materiellmangel? |
Tog 2222 (Spikkestad - Lillestrøm) |
72036 ankommer Heggedal og går i spor 2 for å vende tilbake mot Lillestrøm. Det var antagelig forsinket som følge av brannen, og ankom Heggedal en halv time etter ruten. Passasjerne ble henvist til spor 1, der lokaltoget som var noenlunde i rute var ventet. |
Togsett merket Spikkestad kjører inn i spor 2 der tog mot Lillestrøm er ventet for to minutter siden, mens tog mot Spikkestad kommer om fem minutter i spor 1? Nok til å gjøre den beste forvirret. Heldigvis skifter togsettet sin destinasjonsviser og passasjerene kan gå til sitt rette tog. |
LOokaltog mot Lillestrøm kjører inn til Heggedal, og krysser med lokaltog mot Spikkestad. |
Lokaltog L1 kjører inn til Heggedal | |||
2215,01 Hallenskog | |||||
9. feb. 2002 |
7. aug. 2007 |
Tog fra Spikkestad krysser Hegga |
Oversiktsbilde av Hallenskog. Type 72 sett 36 på vei mot Spikkestad |
Avgang på Hallenskog stasjon. Togsett 73.36 mot Spikkestad. |
Toget til Spikkestad forlater Hallenskog. |
Toget til Spikkestad forlater Hallenskog. |
9. apr. 2012 |
Togmonitor på Hallenskog holdeplass |
Validatoren på Hallenskog |
Plattformbilde |
Stedsskiltet |
Stedsskiltet |
Hallenskog sett mot Spikkestad | ||||
2216 Røyken | |||||
"Innkjør" Røyken - KL-mastene til kryssingssporet som nå er borte står fortsatt. |
...nærmer seg stasjonsbygningen |
18. sep. 1963 |
Utkjørsignal litra M. Man kan skimte baksiden av forsignal for utkjørsignal L i bakgrunnen. |
||
22. sep. 1974 |
1975 |
juni 1975 |
Lokaltog Spikkestad - Asker i Røyken |
Tog 579 (Oslo V - Spikkestad) i Røyken med El 13 2141. De to første vognene er antagelig BF 647 og B22 643. |
17. sep. 1975 |
Sola titter fram, og lokalen til Asker kommer inn fra Spikkestad. |
17. sep. 1975 |
17. mai 1995 |
23. juli 1995 |
9. mar. 1996 |
Monogrammet til kongen som døde noen uker før åpningen av Christiania-Drammenbanen. |
28. mar. 2002 |
4. apr. 2002 |
4. apr. 2002 |
25. apr. 2002 |
16. mai 2002 |
sep. 2003 |
8. feb. 2009 |
Stasjonens "nips" |
Hvor mange stasjoner i Norge har hatt drosjebu? |
En taxi venter på tog fra Oslo. Til høyre har vi Sentrumsgården. |
Tog fra Moss og Oslo ankommer |
"Avgang" mot Åsåker og Spikkestad. |
Toget til Moss ankommer Røyken stasjon. Togsett 72.35 |
Toget til Moss ankommer Røyken stasjon. Togsett 72.35 |
72.35 i tog til Moss på Røyken stasjon |
Røyken stasjon |
Røyken stasjon |
Røyken stasjon |
Røyken stasjon |
Røyken stasjon | ||||
2216,01 Åsåker | |||||
juni 2001 |
juni 2001 |
19. nov. 2006 |
19. nov. 2006 |
19. nov. 2006 |
19. nov. 2006 |
19. nov. 2006 | |||||
2217 Spikkestad | |||||
Spikkestad, i nærheten av |
foto: Thor K. Haatveit |
8. aug. 1964 |
Spikkestad (ukjent dato, men sannsynligvis vinteren 1973) |
||
Godstog mot Drammen ved Spikkestad gård. |
Lokaltog Oslo - Drammen |
Spikkestad. Tog på vei til Drammen (og videre ?) |
24. mar. 1973 |
3. juni 1973 |
3. juni 1973 |
65a-motorvogn med 65c mellom- og styrevogn. Dette var det første rutegående tog fra Spikkestad til Oslo V etter at strekningen Spikkestad-Brakerøya ble nedlagt. |
Vel fremme. |
Forsignal for utkjørhovedsignal L (retning Lieråsen). Litt over et år siden passerende tog her. Forsignalet er av gammel type, men modifisert med avblending av de to lysene øverst til høyre. |
Tog fra Oslo V til Spikkestad passerer innkjørhovedsignal A. |
Innkjørhovedsignal B (fra Lieråsen). |
Spikkestad |
Spikkestad |
M2 skifter på NJK-vognstammen i forbindelse med filmopptak |
Like før avgang fra Spikkestad |
Toget skiftes over til togspor. |
22. sep. 1974 |
22. sep. 1974 |
22. sep. 1974 |
22. sep. 1974 |
C 4 |
22. sep. 1974 |
22. sep. 1974 |
22. sep. 1974 |
22. sep. 1974 |
1975 |
16. jan. 1994 |
13. mar. 1994 |
17. mai 1995 |
7. mar. 1999 |
mai 2003 |
11. juni 2003 |
11. juni 2003 |
29. feb. 2004 |
29. feb. 2004 |
29. feb. 2004 |
Spor 1 og 2 på Spikkestad, med provisoriske butter. Sporarrangementet bak er svært overgrodd, men intakt, |
3. aug. 2011 |
3. aug. 2011 |
3. aug. 2011 |
Togvei slutt og "endebutter" på Spikkestad stasjon mot Drammen, dit sporet er revet opp. |
Togvei slutt og "endebutter" på Spikkestad stasjon mot Drammen, dit sporet er revet opp. |
69.40 på nye spor på Spikkestad stasjon |
69.40 på nye spor på Spikkestad stasjon |
69.40 på nye spor på Spikkestad stasjon |
Nå er det ikke lenger spor foran stasjonsbygningen. |
En helt ordinær snøværsmorgen på Spikkestad, tog 2214 venter på morgentrøtte pendlere på vei til jobb. |
6. apr. 2018 |
21. jan. 2019 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 5866 treff på Stasjonsdatabasen, og 16297349 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2234 treff · Statistikk Siste måned |