.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2209,001 (Sandvika) | |||||
2209,01 Jong | |||||
El 17.2224 med B7 materiell, kappkjører med 411 og NJKs vogner i forbindelse med TV-opptak. |
7. sep. 1991 |
1993 |
9. feb. 1993 |
Dagen før nedleggelsen av Jong tok jeg bilde av dette lokaltoget mot Drammen. Oppe til venstre i bildet ser vi vokterbolig som sannsynligvis ble reist i forbindelse med dobbeltsporutbyggingen. | |
2209,02 Slependen | |||||
ca 1955 |
Lokaltog til Spikkestad passerer Slependen kalkovn. Sporene er trukket fra hverandre for å gjøre plass til midtplattformen for den nye holdeplassen på Slependen. |
11. mai 2007 |
11. mai 2007 |
Togsettet går feiltørnet. |
11. mai 2007 |
11. mai 2007 | |||||
2210 Slependen | |||||
1975 |
Passerer Slependen gamle holdeplass, som er opprettet som midlertidig stasjon betjent av togekspeditør med flagg pga. innkobling av nytt sikringsanlegg. |
17. sep. 1992 |
17. sep. 1992 |
9. feb. 1993 |
22. mai 1993 |
22. mai 1993 |
19. juni 1993 |
Slependen – utfoldelse på box. |
Norges eldste jernbanebygning(?): Snippen. Det var en eksisterende bygning som ble tatt i bruk som den første stasjonbygningen på Slependen. Det er antydet at bygningen er fra 1830-tallet. | ||
2211 Billingstad | |||||
1925 |
ca 1930 |
1930 |
ca 1930 |
1937 |
|
1975 |
19. juni 1993 |
ca 2000 |
30. mai 2004 |
12. juli 2006 |
|
En fascinerende bit av gammel nyttig infrastruktur |
En fascinerende bit av gammel nyttig infrastruktur |
En fascinerende bit av gammel nyttig infrastruktur |
En fascinerende bit av gammel nyttig infrastruktur |
En fascinerende bit av gammel nyttig infrastruktur |
En fascinerende bit av gammel nyttig infrastruktur |
En fascinerende bit av gammel nyttig infrastruktur |
18. juni 2007 |
18. juni 2007 |
18. juni 2007 |
Billingstad Platformen |
27. mar. 2019 |
2212 Hvalstad | |||||
Et 70-sett er på farten. Foto: Terje K |
Her er 70-settet kommet noen meter lenger. Hvor er det? Foto: Terje K |
Toget har kommet noen meter lenger og viser seg å bestå av multippel 70-sett. Foto: Terje K |
Et 70-sett kommer. Foto: Terje K |
Hvalstad st. Foto: Terje K |
Hvalstad st. sett fra Skaugumsåsen 2004. Foto: Terje K. |
Tog 2139 mellom Hvalstad og Vakås 25. mai 2006. Foto: Terje K |
Tog 2142 på Hvalstad 25. mai 2006. Foto: Terje K |
Tog 2142 på vei mellom Hvalstad og Billingstad 25. mai 2006. Foto: Terje K |
Hvor nå? |
1875 |
|
Cmeo 105 nr 18508 (65.08), første prøvetur |
8.2058 |
Teknisk stopp like etter Hvalstad stasjon |
Teknisk stopp på Hvalstad |
1975 |
Persontog til Spikkestad |
ca 2000 |
20. juli 2003 |
17. apr. 2004 |
31. mai 2004 |
31. mai 2004 |
31. mai 2004 |
31. mai 2004 |
Tog 2139 på Hvalstad 25. mai 2006. Foto: Terje K |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
31. des. 2009 |
2. aug. 2010 |
Tog fra Spikkestad mot Lillestrøm. Sporet dette toget kommer på er det som ble etablert i 1915 for normalsporomleggingen. Toget har nettopp kjørt gjennom en tunnel på bare 29 meter. Det andre sporet ble anlagt i 1955 ved dobbeltsporanlegget og har en tunnel på 183 meter. |
Få sekunder senere dro dette toget mot Spikkestad. |
Med litt rask lukker ble det også bilde av denne som kom forbi - en Bell 412? |
22. des. 2021 | |||||
2212,01 Vakås | |||||
23. mar. 2004 |
23. mar. 2004 |
23. mar. 2004 |
Tog 2143 |
Tog 2135 drar avgårde fra Vakås. Stressmerrene dominerer på julekvelden. | |
2213 Høn | |||||
1975 |
mar. 1977 |
mar. 1977 |
Avgang for lokaltog til Oslo V. | ||
2214 Asker | |||||
Ekstratoget ruller inn på Asker stasjon. På Ulfs bilde synes det å være en gulmalt stripe på plattformkanten, den kan ikke jeg se på mitt bilde. |
Buss for tog før toget begynte å gå! |
Myndighetenes kontor og toget. |
1905 |
||
1905 |
1. juni 1922 |
8.2054, første prøvetur til Asker |
8.2054, første prøvetur til Asker |
8.2054, første prøvetur til Asker |
8.2058 |
Teknisk stopp på Asker stasjon. Vi ser litt av den gamle stasjonsbebyggelsen til høyre. |
Teknisk stopp i Asker. Morten Tranøy sørger for påfyll av kjølevann på radiatoren. |
Kvalitetsmessig et "æsj"-bilde, men jeg tok det med likevel for å vise kontinuiteten i reportasjen. Motorhavari på Asker stasjon. |
Ekstratog i forbindelse med Drammenbanens 50-årsjubileum for elektrisk drift. |
66.02 med dobbelt 68-sett hengende bak. |
13. jan. 1973 |
Like før avgang fra Asker stasjon |
Første tog Asker - Brakerøya via Tuverud. Ta plass! |
På vei mot det sorte hull. |
Åpningen fant sted med 100 inviterte gjester ved tunnellinnslaget på Asker stasjon. Kong Olav V i vanlig positur. Helt til venstre samferdselsminister John Austrheim. |
NSBs generaldirektør Edvard Heiberg taler. |
Kong Olav taler. |
Og så klipper Kongen det nasjonalfargede båndet som markerer at Lieråsen tunnell er offisielt åpnet. En ny æra ble påbegynt på vestbanenettet. |
Dagen etter, den 2.juni, gikk siste tog fra Drammen ved 23.30-tiden over den gamle linjen forbi Lier. Ankommet Asker etter midnatt ble det familiebilde: f.v. o.kond. Moritz Kristiansen, kond. Alf Johan Westberg og lokfører Nils Børte. Noen minutter senere kom tog fra Oslo V til Drammen som skulle gjennom tunnellen. Det ble første ordinære tog, jeg ble med der også. |
I Asker måtte man bytte tog dengang, bortsett fra innsatstog i rushtiden. |
"Konduktør" Ulf Wengård blåser klart for opptak. |
Etter filmopptak måtte M2 ta dagens skifting på stasjonen. |
Mer skifting |
El 8.2066 i tog 701 |
Ved ankomst Asker stasjon |
22. sep. 1974 |
Den moderne tid, her representert ved dobbelt 68A. |
1975 |
65 46 med lokaltog Asker - Spikkestad. |
Asker gamle stasjonsbygning |
Lokaltog fra Spikkestad ankommer sin endestasjon Asker. |
65a 14 i Asker. Lokaltog Asker - Spikkestad. |
30. juli 1975 |
Tog 539. |
Tog 539 drar videre retning Drammen. |
17. sep. 1975 |
Togbytte for reisende til Spikkestadlinjen. |
17. sep. 1975 |
Asker |
Asker |
Påsporing av 69008 etter avledende sporveksel. |
Togsettet er delt og arbeidet med påsporing er påbegynt. |
El 8 2069 var redningslokomotiv denne dagen. |
XWL.18103, 704 og en ukjent internvogn. |
Skd 220a161 |
Museumstog til Rjukan ruller inn til plattformen hvor forventningsfulle reisende, nyss ankommet med morgentog fra Vestfold, venter. |
Etter 20 minutters venting kom toget til Rjukan til syne, … |
… trukket av to jevngamle veteraner. Ungdommen el 1.2001 fra 1922 ledet an foran den litt eldre 30a 271. |
Toget fra Vestfold har ankommet i spor 4 og forventningsfulle Rjukan-reisende har kommet ut på plattformen. Som man kan se av bildet, ble toget kjørt med en blanding av type 3 og type 5 materiell. |
9. okt. 1996 |
19. mar. 1997 |
Lokaltog fra og til Lillestrøm snur i spor 1. |
28. apr. 1997 |
28. apr. 1997 |
På vei ut fra Asker st. mot Spikkestad. Settet går feiltørnet. |
På vei ut av Asker stasjon mot Spikkestad. Settet går feiltørnet. |
19. juni 1997 |
13. aug. 1998 |
22. aug. 1998 |
I bruk som bremsevogn i omformertransporttog. |
Omformertog-skifting. |
Dobbelt løslok Drammen (?) - Asker t/r |
På vei inn i Liertunnelen. |
Nettopp kommet ut av Liertunnelen. |
6. juni 2005 |
9. juli 2005 |
9. juli 2005 |
9. juli 2005 |
9. juli 2005 |
9. juli 2005 |
Robel 30-36-5109 |
Bare tre spor var i bruk på Asker stasjon etter brannen i Askertunnelen dagen før, og strekningen Hvalstad-Asker-Heggedal var stengt for tog. |
Kontaktledningen i Askertunnelen var forhenværende etter brannen. |
31. des. 2009 |
Asker stasjon |
Flytog og NSB B7 på Asker stasjon |
Gangbroen på Asker stasjon |
NSB togsett 72.17 ankommer spor 1 Asker stasjon fra Oslo og Askerbanen |
På Asker var det lite tog å se. |
Men desto flere busser, som gikk i skytteltrafikk. UniBuss Tur #313, KH49751, Setra S416GT-HD. |
Norgesbuss #8213, BR97801, Merces-Benz Citaro og UniBuss Tur #311, KH49431, Volvo 9700HD. |
19. des. 2011 |
19. des. 2011 |
Tog 8104 på Asker |
Treaksling observert på Asker |
Oversiktsbilde tatt fra trafoen |
I Asker var det stopp, og en Flirt kommer ut av Liertunnelen. |
EL 18-2262 på Asker. |
Orden i fotorekkene - sånn noenlunde iallefall. |
28. apr. 2019 |
Hans Morten Tamnes har det med å være turens mest velkledde. Så også i år. |
Asker, min gamle pendlerstasjon den gang det gikk innsatstog om morgenen med El 8 og trevogner. Men det er lenge siden det. |
Gammel og ny trasé mellom tunnelåpningen fra Han mot Asker. |
Her gikk den gamle traséen ut fra Asker stasjon. |
Første synlige del av gammel trasé mellom Asker og Høn. |
Rester etter fundament for innkjørssignal til Asker på gammel trasé. |
Fundament til kjøremast på gammel trasé mellom Asker og Høn. |
Gjerde til venstre med utkikk ned på gammel trasé mellom Asker og Høn. |
Fundament til kjøremast på gammel trasé mellom Asker og Høn. |
Deler av traséen er gjengrodd, men man kan stadig finne fundamenter og gjerder på gammel trasé mellom Asker og Høn. |
Siste del mot tunnelåpningen retning Høn er i bruk som hage. |
Ca. 100 meter unna tunnelåpningen fra Høn retning Asker sperrer et gjerne for turgåere som går langs den gamle traséen mot Asker. . Nede til høyre i bildet vises en skinnestump som ble brukt til skilt. |
Det er tydelig hvor den gamle traséen gikk inn mot Asker. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 7701 treff på Stasjonsdatabasen, og 16043866 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |