.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2106,001 (Hokksund) | |||||
2106,01 Hellefoss | |||||
2107 Burud | |||||
Burud |
Øo4-3 12009 huggeklar på Burud |
4. sep. 1977 |
4. sep. 1977 |
Kort stopp på Burud for å ta en titt på 65.19, og muligens annet materiell. Sidesporet på Burud (for lengst fjernet nå) ble brukt som midlertidig lagerplass for en kjent metallfragmentør ved nabostasjonen i syd. |
|
XCo 18296 klar for hugging |
Ikke mye å se på denne gamle stasjonen. |
Veien til stasjonen er skiltet, selv om bygninger ol. er borte. | |||
2108 Skotselv | |||||
ca 1907 |
Eksteriør av Skotselv stasjon på Randsfjordbanen ca. 1900 med noen av de ansatte på perrongen. Navn på personene på bildet er ikke kjent. Foto fra Eiker Arkiv |
Passering Skotselv |
20. juni 1971 |
Opphold på Skotselv stasjon. Om det kun var en "teknisk stopp" (smøring og kontroll) eller for kryssing husker jeg ikke nå. |
Under oppholdet på Skotselv stasjon. Vi ser Ole-Wilhelm Meyer, som den gang hadde Karlsen som etternavn. |
Hadde det ikke vært for det triste været ville det vært en riktig idyllisk aften i Skotselv. Møte på plattformen og barnevogn som lastes ut av F-avdelingen. |
4. sep. 1977 |
Skotselv. Teknisk pause (eller kryssing) på vei tilbake til Ski |
23. mai 2001 |
23. mai 2001 |
30. juli 2006 |
24. mai 2009 |
6. mar. 2013 |
EL14-2170 med tog 5506 på slep passerer Skotselv |
Godshuset på Skotselv stasjon |
Godshuset på Skotselv stasjon, opprinnelig fra 1872, men ombygd |
Stasjonsbygningen, opprinnelig fra 1866 i laftet tømmer, men bygd om flere ganger |
Gammel telefon ved Godshuset. |
62 på vei inn på Skotselv stasjon | ||||
2108,01 Hassel | |||||
28. sep. 2003 | |||||
2109 Åmot | |||||
foto: Gammelt postkort, ukjent fotograf |
Kort opphold på Åmot. Stasjonsklokken viser ikke riktig tid ! |
9. mai 1971 |
1.2003 |
Opphold på Åmot stasjon. |
Fremdeles på Åmot. Lokomotiv 1.2003 først, etterfulgt av T-vogn 10962 med diverse kjelerør fra Sundland. |
Transporten av lokene 236, 411 og 443 fra Vst Grorud til Kløftefoss ved |
I Åmot hadde noen møtt opp med nye, moderne biler på plattformen. |
Skjønt - ikke alle. Dengang var Volvo PV fortsatt ganske vanlig. |
Betegnelsen "blandet tog" ble vel ikke brukt på denne strekningen så sent som i 1972, men toget medførte i alle fall 4 godsvogner bakerst. Dengang var det fortsatt såpass vanlig at vi ikke tenkte på å få tatt noen bedre bilder av fenomenet. |
Andre interessante vogner var også i toget. Her 655 med intakte takrenner. |
Åmot |
9. okt. 1976 |
21b252 ved Døvikfossen bru på NJK-tur Nordmarka rundt |
8. mai 1977 |
13. juni 2003 |
Banebu på Åmot stasjon |
12. sep. 2004 |
6. mar. 2013 |
Konduktøren venter... |
Konduktøren venter... |
Konduktøren venter utålmodig... |
Et litt grått og trist bilde, men det ble nå bare slik |
Ett av de nye 75-settene er på vei ned mot Drammen, men har stoppet for kryssing. Den har nok vært på prøvekjøring på Roa-Hønefoss linjen |
Tømmertoget krysser 75-39 |
Den etterhengte Mz'en ville gjerne være med på bildene |
Det ble tid til å gå litt rundt å kikke. På nedsiden av det gamle sidesporet går en skråning ned mot elven. Der nede ligger denne gamle trallen og vitner om forgangne tiders aktiviteter | |||
2109,01 Linnerud | |||||
19. okt. 2003 |
19. okt. 2003 | ||||
2109,02 Kattfoss | |||||
Katfos bro |
Katfos bro. Tidsangivelsen er veldig omtrentlig. |
Katfos bro. Tidsangivelsen er veldig omtrentlig. |
Katfos bro. Tidsangivelsen er veldig omtrentlig. |
Ombyggingen av Katfos bro |
31. des. 1908 |
Ombyggingen av Katfos bro |
Ombyggingen av Katfos bro. Gammelt og nytt spenn byttes om. |
Ombyggingen av Katfos bro. Gammelt og nytt spenn byttes om |
Ombyggingen av Katfos bro fullført |
Ombyggingen av Katfos bro |
1. mai 1989 |
28. sep. 2003 | |||||
2110 Geithus | |||||
Sporplan 1940 |
Skd228 med godstog ved Geithus stasjon |
Grenlandrail skd.228 på Geithus stasjon |
foto: Anders Beer Wilse |
"Geita" på svingskiven inne på området til Drammenselvens Papirfabrikker på Geithus |
|
9. mai 1971 |
Geithus |
Geithus |
Geithus |
29. apr. 1977 |
1. mai 1989 |
1. mai 1989 |
Først ut: tog 61 med 73.006 og 011 settene |
El18.2250 med tog 601 |
El16.2208 med Gt.8338 Bergen-Eidanger ved Geithus stasjon |
Tog 62 med 73.012 og 73.010 settet ved Geithus stasjon |
14.2178 med Gt.5519 |
73.002 og 73.0xx med returnert pt.61 |
Og her kom det jeg ventet på 74.02 og 74.01 på testtur |
El14.2200 med Gt.85800 kjører inn i spor 2 på Geithus stasjon i forbindelse med kryssing med forsinket Gt.8303 |
Gc.Rc4 1137 suser forbi Geithus stasjon med forsinket Gt.8303 |
Rc4.1255 med vognlasttog til Sundland |
Br185.682 med biltog til Sundland |
Bm70.004 som tomtog |
Geithus venteskur |
Geithus platform retning Drammen |
Platform retning Hønefoss |
Her har toget kommet rundt kurven på Geithus Stasjon |
Geithus st, skifteopplæring lokførerstudenter ved Norsk Jernbaneskole. |
2111 Vikersund | |||||
El 16.2207 med Bergenstoget passerer 236. |
225 venter på avgang med noen få godsvogner på slep. |
||||
Ensom og forlatt på en øde og ukjent stasjon, men ikke for lenge. Snart skulle den få møte slektninger på Krøderen. |
Vikersund - Geithus - Åmot - Skotselv (Copyright: KGB) |
Geithus - Vikersund - Sysle |
foto: Olaf Bjerknes |
foto: Olaf Bjerknes |
Tog 601 med utallige varianter! |
Utsnitt fra Konduktørkart for Krøderbanen, ca. 1872 |
1969 |
aug. 1970? |
Godstog passerer Vikersund |
1.2003 med passerende godstog |
Ned mot Vikersund |
9. mai 1971 |
"Geita" og karet 300 |
"Geita" og karet 300 |
30. mai 1971 |
Endelig kommet til Vikersund. Vi har kjørt inn på Krøderbanens spor. NSB-lokføreren la seg til å sove i baksetet, med den begrunnelse at "her på Krøderbanen er dere mer kjent enn jeg" |
I søndre buttspor på Vikersund sto godsvognene 1097 (ex NHJ), 101 (ex RjB) og personvogn 4 (ex RjB). De var ankommet noen dager tidligere. Sporet er for lengst fjernet. |
Nærbilde av godsvogn 101 fra Rjukanbanen, samme sted som foregående bilde. |
Gfo2 6210 |
443 under "den store damploktransporten" fra Oslo til Kløftefoss |
Vi er kommet til Vikersund. Her ble det foretatt enkelte skifteoperasjoner. Bildet viser lokomotiv 443 sammen med vogn 793. |
1972? |
G 33077, tidl. DRG Karlsruhe G 9880, Lindner 1920, fra 1973 litra XG, utr. 1978 |
4. juni 1972 |
Under skifting på Vikersund |
Vikersund. Like før de hvite kull overtar, gjennom mediet 1.2003.... |
214-traktor og 21b 225 kobles til toget, mens El 1 må ut og vente til toget kommer tilbake igjen fra Krøderen senere på dagen. |
18. juni 1972 |
1973 |
Vikersund. Påfyll av kull, levert i sekker merket "Santo Drammen". The hard way..... |
Vikersund. I mangel av vanntårn eller -stender er det kjekt å ha en tilgjengelig brannkum. Vi hadde innhentet tillatelse fra de kommunale myndighetene. |
Vikersund. Vannfylling pågår. |
På lokomotivet, fra venstre: Helge Lindholm, Helge Halvorsen, Petter Nyborg, Ole-Wilhelm Meyer, Harald Sandernes, Morten Tranøy, Arne-Magnus Waaler.
På bakken: Sigurd Borgen og Knut Berger. |
Vikersund |
Vikersund |
9. okt. 1976 |
Bussen til Oslo er klar. Bussen er i følge kjøretøyopplysningene registrert første gang 7.12.1960, og er en Scania B55. Hvem som har bygget karosseriet vet jeg ikke. |
214.85 med maskinskade, klar for transport til Drammen |
214.85 med maskinskade innkoblet bakerst i toget, klar for transport til Drammen.
Transporten skjedde med NJK-ekstratog (materielloverføring Hønefoss-Drammen) trukket av damplok 252, etter forespørsel fra NSB. |
Lok 252 under materielloverføring Hønefoss-Drammen. Skinnetraktor 214.85 ble etter forespørsel fra NSB koblet til i Vikersund for transport til Drammen på grunn av maskinskade. |
Vikersund |
Vikersund: Vannfylling med brannslange fra brannkum |
Vikersund |
4. sep. 1977 |
2. des. 1977 |
Etter at 236 var klargjort for transport kom det snø. Mye snø. |
Vikersund |
Vikersund |
22. aug. 1982 |
25. sep. 1983 |
Vikersund |
BFM 69.020 + BS 69.620 på prøvetur etter revisjon og oppussing/ombygging for å bli Bergens-sett. |
Vikersund |
Vikersund |
Transporten videre vestover skjedde et par uker senere. Her er 65.24 og 21003 nettopp ankommet Vikersund st. |
RjB-godsvogn 137 på Vikersund stasjon |
Hele 7 vogners veterantog! |
B23-vogner på Krøderbanen i toget! |
Sammen med El 17.2221 kjøres det prøveturer med aktiv krenging på Randsfjordbanen. |
Prøvekjøring med krenging mellom Åmot og Vikersund. |
1988 |
Her ankommer den Vikersund i et godstog som kom fra Ski |
236 |
BFS 86L.94 |
El 1.2001 har kommet med tilbringertog til Krøderbanen. |
Flytog og 236 på Vikersund |
Første grålakkerte lok presenteres sammen med tilsvarende nylakkerte tankvogner for flydrivstofftoget. |
Første grålakkerte lok presenteres sammen med tilsvarende nylakkerte tankvogner for flydrivstofftoget. |
Første grålakkerte lok presenteres sammen med tilsvarende nylakkerte tankvogner for flydrivstofftoget. |
22. aug. 1998 |
22. aug. 1998 |
22. aug. 1998 |
22. aug. 1998 |
Damplok på Vikersund st. |
juli 2003? |
10. aug. 2003 |
87.03 i tjeneste på Krøderbanen. |
Vogn 240 i tog på Krøderbanen. |
1. aug. 2004 |
Brakka er stinn. Ankommer Vikersund fra Sysle i anledning togets dag. |
"Røyklegger" Vikersund stasjon, i anledning togets dag. |
Full fest på Vikersund og mye damp. |
Dressinsykling var populært blant den yngre garde. |
Ordentlig buss. Volvo B11, registrert første gang 11.05.1938. |
12. sep. 2004 |
"Gamla" ute på tur. |
Mange starter turen fra Vikersund. Trekkspillorkester underholder. |
Litt ettersyn før avgang. |
Banen har eget poststempel. Vognen skinner, dekket med flere 10-talls lag Owatrol. |
Flere småbroer fins langs banen. Her midt i tettbebyggelsen. Klaringene er små. |
I svingene - i bro over riksveien - ut fra Vikersund, er stigningen størst - 22 pro mille. |
24b 236 på Vikersund 6.8.2006 |
24b 236 på Vikersund stasjon |
24b 236 med persontog på Vikersund stasjon |
24b 236 med persontog på Vikersund stasjon |
Omkjøring av lok under kyndig overvåkning av herr togfører. |
Venter på videre transport fra Vikersund... |
Bergenstoget gikk over Roa, og dermed var det "tog for tog" på Randsfjordbanen. |
Ytterst få verdiget 69053 et bilde. |
NMT i Vikersund |
Tog 129 har akkurat forlatt Vikersund |
2. aug. 2010 |
Hvilke assosiasjoner skaper dette ikke akkurat helhetlige designuttrykket? Hvilke tolkninger trekker vi om NSB ut fra dette visuelle uttrykket? Foto: Hans-Ole Sveia. |
Det er vanskelig å holde fingeren unna utløseren når dette motivet åpenbarer seg. |
Vi nærmer oss Vikersund |
På Vikersund ventet folket på damptoget mens Stranden Musikkorps underholder. |
236 kjører rundt mens et El18 m/tilbhør fortsetter på sin ferd... |
Det myldrer... |
Toget i all sin prakt... |
De fleste har tatt plass, nettingjerdet ga ikke mye skygge men kaffen smakte godt allikevel. |
Tilskuere på rad og rekke på Vikersund. Dette bildet er vel snart historie - dersom det ikke allerede er det? Foto: Hans-Ole Sveia. |
Toget ankommer Vikersund stasjon |
David C. Bartos reiser standsmessig. Det mangler bare ett lite bord med en hvit duk og en duggfrisk....... |
Avgang fra Vikersund med tog 127 |
Lok 236 Vikersund |
Tog 128 på vei ned til Vikersund stasjon |
Lok 236 ble frakoblet for så å gå rundt vognstammen |
Lok 236 på Vikersund |
Her har Di3.616 akruatt ankommet og er klar for en liten skifte operasjon. |
Her har diesyselen flyttet på seg og lokal skifting er tillat |
Di3.616 på vei inn mot spor 4 |
30. apr. 2012 |
30. apr. 2012 |
Kryssende tog ankommer. |
Ut og strø... |
Syretog 5603 passerer Vikersund. |
Ta en tur med Krøderbanen! Bytter du på Vikersund, kommer du til Drammen! |
Tog 2023 har ankommet Vikersund. |
Ekstratog 2024 bestående av 72.30-settet nærmer seg Vikersund |
Teknikkens vidunder samler alltid mange interesserte |
Tog 127 legger i vei mot Krøderen |
Kjøring av et togpar med motorvogn helt til Vikersund mellom damptogene ble forsøkt i 2012, og viderføres i år. Krøderbanens motorvogn 91.09 trenger imidlertid en del vedlikehold , derfor er 91H.02 hentet fra Støren og går her i persontog for første gang på mange år. |
236 klar for avgang rett før havari |
Siste smøresjekk før avgang dagen loket havarerte. |
Alt klart til foreløpig siste avgang |
Like før.. |
Veteranbuss F-30157 - Volvo/Larvik fra 1968 som veteranbuss for veteranmotorvogntog for veterandamptog. |
Til sammenlikning: En 45 år nyere buss - nyttet på linje 101 Hønefoss-Vikersund-Drammen. Tidligere samme dag ble den også nyttet som Nettbuss Ekspress på linje 10 fra Nedmarken til Vikersund, der den skulle ha avgang på linje 101 til Hønefoss to minutter før Nettbuss Ekspress sin linje 10 har rutemessig ankomst dit. Dette er buss # 219 - KZ 60785 - Volvo 8900 - registrert 24. juni 2013. |
Robel |
28. nov. 2013 |
Tog 63. |
Vikersund stajonsområde, Krøderbanens utgangsstsjon fra 1872 |
Etter at besøket var ferdig gikk det raskt tilbake igjen mot Hønefoss. Kun et kort stopp på Hokksund for å bytte ende og et enda kortere stopp på Vikersund for å slippe av noen passasjerer. Denne stasjonen er vant med å se museumstog, men trolig ikke museumstog som har vogn med skivebremser ... |
Så var turen slutt, men på hjemveien kommer man over den gamle slepebåten "Greven" som ble brukt i tømmerfløtingen på Tyrifjorden |
9. apr. 2015 |
9. apr. 2015 |
Vikersund er ankommet. |
2211 tar avskjed med 1122. Togene 28303 og E2 er klare til hhv Hønefoss og Kløftefoss. Krøderbanen har i år fått stort damplok til driften! |
Vikersund 28. juni med "hjelpere" |
Veterantoget ankommer - bestående av E 2 1122, 65, 18836, 220, 85 og 3552. |
Veterantoget forlater Vikersund stasjon. Dette besto av E 2 1122, 3552, 85, 220, 18836 og 65. |
6. okt. 2015 |
Vikerund. |
His vogn på Vikersund. |
E2 1122 på Vikersund. Man kan skimte de nå fjernede godsvognene i bakgrunnen. |
His vogn på Vikersund. |
Ankommet Vikersund og loket er skiftet ut mot sporsperren i nordenden |
Videre transport fra Vikersund er skiftet sammen, trekkraft fra CargoNet er El. 16.2205. 2x Rps som bremsevogner. |
Uhøytidelig overtagelse på Vikersund, BaneNor leverer, Krøderbanen mottar. |
Slik ser det ut etter oppryddingen er ferdig, ser ut som at godshuset også har fått utbedret noe av veggen også. |
H-4618 - Scania Vabis/Larvik var i bruk. |
H-4618 - Scania Vabis/Larvik var i bruk. |
Også F-30157 - Volvo/Larvik var i bruk. |
Tomtoget mot Soknabruket passerer gjenom Vikersund. Toget trekkes av 16.2215 og 2210 med Northrail rosa Gravita bak. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 5945 treff på Stasjonsdatabasen, og 16042110 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |