.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1801 Askim | |||||
Et av de største "skinnebruddene" var i utkanten av Askim tettsted (som det nøyde seg med å være den gangen). Her hadde et entreprenørfirma uten å spørre baneeieren (Mørkfoss-Solbergfossanlegget) om tillatelse - gravd en flere meter dyp grøft i forbindelse med et kloakkanlegg. Vi tilskrev entreprenøren. Det samme gjorde baneeieren. Bildet viser at grøften var fylt igjen og sviller lagt ut. Skinnene kom på plass et par dager senere. |
Riksveien mellom Askim og Trøgstad krysset banen her, like ved gummivarefabrikken. Veivesenet hadde lagt solide planker i overgangen, uten tanke på slike detaljer som hjulflenser. Padda hadde imidlertid svært nedslitte og spisse flenser, og den nærmest grov seg gjennom på laveste gir så flisene føk. Det luktet svidd clutch, men vi kom oss over. Aller siste hindring ! |
Så var det Gamlas tur. Den hadde mer normale flenser, men her var det noen minutter tidligere blitt brøytet vei. Skadene på plankedekket var minimale, og ble raskt fylt opp av sand og skitt. |
Gamla på Solbergfossbanens lille svingskive i Askim. Den måtte snues før kjøringen videre mot Ski. |
Sidesporet til banens svingskive. Lars Helge Frivolds sykkel henger på sykkelstativet bak. Uten tvil siste sykkel som er befordret på Solbergfossbanen ! |
Vel ankommet til Askim, lang pause. Kjøringen videre mot Ski skulle ikke foregå før ved 02-tiden natt til mandag. |
Her er vi på nøyaktig samme sted - tre år tidligere. |
Solbergfossbanens lille svingskive i Askim |
Banens egen holdeplass i Askim sentrum. Dette var den eneste form for "stasjonsbygning" ved Solbergfossbanen. Huset besto av et godsrom (nærmest), et venteskur for reisende, og en hvilebrakke for personalet. |
Solbergfossbanen krysset Trøgstadveien på dette stedet. Skinnene på banen var fjernet året før, dvs. 1970. Vi er i den nordlige delen av Askim sentrum. |
Dette er den eneste form for "stasjonsbygning" ved Solbergfossbanen. Banen hadde sin egen terminal ved torget, like ved Gummivarefabrikken, som vi ser litt av i bakgrunnen til høyre. Bygningen hadde funksjon som godsrom, venteskur og et lite hvilerom for personalet. |
30. jan. 1971 |
10. sep. 1972 |
22. okt. 1972 |
Fulle av optimisme satte vi i gang..... |
Det tok sin tid den dagen. Mye småplukk ! |
Selv små svingskiver er tungt gods. I alle fall håndtert på super-manuelt vis..... |
Nesten ferdig ! |
75104 klar for avgang fra Askim mot Skøyen | |||||
1801,01 Onstad | |||||
Onstad holdeplass, omtrent midtveis på banen. Vi ser Erik W. Johansson og Lars Helge Frivold. |
31. mai 1969 |
24. aug. 1969 |
Vi hadde en stopp på Onstad holdeplass, selv om det ikke sto i ruten. (Hvilken rute, forresten ?). Kjøring med motorvognene på denne linjen vakte oppsikt - både hos folk og fe..... |
På Onstad holdeplass var det et kort buttspor. Hva det ble brukt til vet jeg ikke, men det må ha vært flere tiår siden det var i bruk. Vi klarte etter en del strev å få lagt over vekselen. Det må utvilsomt skyldes at ingen av oss hadde sporskiftereksamen. Hensikten ? Dette bildet, intet annet ! Arne-Magnus Waaler på bildet. | |
1801,02 Tømt | |||||
Vi er ved Tømt tidligere holdeplass. En halv meter hard grus er et par dager tidligere fjernet av veivesenet. Jeg husker ikke NSB-overingeniørens navn, men det gjør kanskje Waaler eller Næss ? Vi ser fra venstre: Reidar Engen (tidligere "bussfører"), Ole-Martin Sanne, Bjørn Næss, overingeniøren fra NSB og Arne-Magnus Waaler. |
23. aug. 1969 |
Sidesporet på Tømt | |||
1801,03 Oppegaard | |||||
1802 Solbergfoss | |||||
Parti fra Solbergfos |
16. feb. 1969 |
Noe av sporsystemet på Solbergfoss "stasjonsområde". Lokstallen i bakgrunnen. |
Søndre del av sporområdet på "stasjonen" på Solbergfoss. |
31. mai 1969 |
"Kniiirk" sa det muligens da vi åpnet lokstallporten. "Gamla" ser dagslyset for første gang på 4 år. Ole-Martin Sanne med spett. |
På nabosporet sto "Padda" og ventet på å få luftet seg. |
Foran lokstallen var skinnene fjernet på en strekning av ca. 40 meter. Det gjaldt begge sporene. Vi fikk hjelp av en av banens tidligere "bussførere" (det het faktisk det !), Reidar Engen. Mørkfoss-Solbergfossanlegget betalte ham overtidsgodtgjørelse. Vi laget en provisorisk skinnegang - med 2-3 meter svilleavstand. Det funket for dette svært lette jernbanemateriellet. |
"Padda" lirker seg meget forsiktig ut i dagslyset, på laveste gir. Ole-Martin Sanne passer på at den holder seg på sporet. |
Vel ankommet inn på eksisterende spor ca. 50 meter fra lokstallen. En uke senere var turen kommet til "Gamla", men det blir i neste billedserie. |
Lokstallen på Solbergfoss. Det provisoriske sporet som var beskrevet og avbildet i forrige akt, er nå flyttet over. Nå var det "Gamla" som skulle ut. |
Vi ser fra venstre: Frøydis Waaler, Arne-Magnus Waaler, Per Ivar Michalsen og Anne Margrete Torp (senere Waaler). Vognens karakteristiske "kufanger" ble demontert og satt inn i bagasjerommet. |
"Gamla" skyves forsiktig ut av lokstallen. Vi hadde ennå ikke fått startet motoren, noe som skulle vise seg å ta litt tid, med tilkalt eksperthjelp. |
9. aug. 1969 |
Solbergfoss |
Solbergfoss |
Solbergfoss |
Noen overnattet i vognene, jeg hadde med meg mitt lille grønne fjelltelt. Fasilitetene var ganske primitive. |
Et annet "sporbrudd" lå ca. 300 meter fra Solbergfoss. Her var det det lokale e-verket som hadde tatt seg til rette. Det er vel litt "overkill" å fjerne 40 meter skinnegang for å sette opp dette uskjønne byggverket av en trafokiosk ? |
Forbi den omtalte trafokiosken måtte det legges provisorisk spor. Skinnene var lett tilgjengelig, de lå pent oppstablet ved traseen. Personene er, fra venstre: Per Ivar Michalsen, Arne-Magnus Waaler, Haakon-Magnus Preus og Håvard Pedersen. |
Mellom trafokiosken og lokstallen var det et annet brudd i skinnegangen. Det var midt i Solbergfoss "sentrum", hvor fylkesveien krysset jernbanelinjen. Vi ser fra venstre: Håvard Pedersen, Arne-Magnus Waaler, Sigurd Hoel og Erik W. Johansson. Hoel var Solbergfossanleggets banereparatør, og arbeidsgiveren hans betalte godt for overtid på en lørdagskveld. |
En times tid var fylkesveien stengt. De få bilistene som dukket opp tok det pent. Det var en alternativ (svært kronglete) vei rundt, men ingen gjorde bruk av den. Til tross for leggetid: Stedets unge håpefulle måtte følge med på dette, men vi var ikke særlig begeistret for at de vimset og løp barbeint der som vi jobbet med spett og slegger. De lot seg ikke skremme vekk, men alt gikk bra..... |
Endelig over på "fast grunn" igjen. Jeg mener eksisterende spor. Fylkesveien var passert og det provisoriske sporet fjernet. |
De to vognene ble parkert her før neste etappe en uke senere. Nederst i bildet ser vi rester etter sidesporet ned til kraftstasjonen. |
"Gamla" ser litt trist ut der hun står uten kufangeren. Det var av praktiske (les: innlysende) grunner til at den ble demontert. Den gikk bare noen få cm over skinnehøyde, og det var litt av hvert av oppstikkende elementer på banens nokså slitne skinnegang og trase. |
Start av motoren til "Padda" - ved hjelp av startkabler fra campingbilen til Thor Mellin-Olsen. To uker tidligere lot motoren seg starte relativt lett, men nå var han/hun tydeligvis blitt sur på sine nye eiere...... |
Transporten Solbergfoss-Askim skjedde etappevis over en periode på flere uker. Her er det like før (aller siste) avgang fra Solbergfoss lørdag kveld - i dårlig fotolys. |
Samme anledning. Vi er ved ytterste (sydligste) sporveksel. Noen representanter fra lokalbefolkningen hadde møtt opp for å ta farvel med banen og dens spesielle materiell. |
Senere på kvelden: Vi passerer det provisoriske sporet ved trafokiosken - i gangfart på første gir. Vi holdt oss på sporet ! |
....med "Gamla" på slep. Vi hadde ennå ikke fått startet hennes motor. Kjettingen er stram, for her er det 25 promille stigning. Etterpå brant vi alle broer bak oss, i og med at det provisoriske sporet ble fjernet. Vi parkerte like bortenfor - og slo leir for natten, som da allerede var kommet. |
To måneder etter NJK's "aksjon" var skinnegangen fjernet fra Solbergfossområdet. På resten av banen ble skinnene fjernet et år senere. |
På Solbergfoss er alle spor fjernet, bokstavelig talt...... |
Vi avslutter med et bilde av lokstallen på 2000-tallet. Den er bygget om i årenes løp, men konturene er de samme. Den brukes nå som snekkerverksted for Solbergfossanlegget. |
5. aug. 2003 |
26. sep. 2006 |
Innkalling til dugnad på Solbergfoss, sommeren 1969 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 591 treff på Stasjonsdatabasen, og 16364218 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2242 treff · Statistikk Siste måned |