.

banner975 NJK NJK Forum
Om Stasjonsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stedsdatabasen  Logg inn 

Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)

Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt.


Meny: Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB
Nummerering av expst | NSBs og NJKs nummersystem | Definisjoner


1801 Askim

https://pix.njk.no/44//s44209-1969-01303.jpgEt av de største "skinnebruddene" var i utkanten av Askim tettsted (som det nøyde seg med å være den gangen). Her hadde et entreprenørfirma uten å spørre baneeieren (Mørkfoss-Solbergfossanlegget) om tillatelse - gravd en flere meter dyp grøft i forbindelse med et kloakkanlegg. Vi tilskrev entreprenøren. Det samme gjorde baneeieren. Bildet viser at grøften var fylt igjen og sviller lagt ut. Skinnene kom på plass et par dager senere.
3. aug. 1969
Askim

https://pix.njk.no/44//s44596-1969-01418.jpgRiksveien mellom Askim og Trøgstad krysset banen her, like ved gummivarefabrikken. Veivesenet hadde lagt solide planker i overgangen, uten tanke på slike detaljer som hjulflenser. Padda hadde imidlertid svært nedslitte og spisse flenser, og den nærmest grov seg gjennom på laveste gir så flisene føk. Det luktet svidd clutch, men vi kom oss over. Aller siste hindring !
24. aug. 1969
Askim

https://pix.njk.no/44//s44597-1969-01419.jpgSå var det Gamlas tur. Den hadde mer normale flenser, men her var det noen minutter tidligere blitt brøytet vei. Skadene på plankedekket var minimale, og ble raskt fylt opp av sand og skitt.
24. aug. 1969
Askim

https://pix.njk.no/44//s44598-1969-01420.jpgGamla på Solbergfossbanens lille svingskive i Askim. Den måtte snues før kjøringen videre mot Ski.
24. aug. 1969
Askim

https://pix.njk.no/44//s44599-1969-01420b.jpgSidesporet til banens svingskive. Lars Helge Frivolds sykkel henger på sykkelstativet bak. Uten tvil siste sykkel som er befordret på Solbergfossbanen !
24. aug. 1969
Askim

https://pix.njk.no/44//s44600-1969-01420c.jpgVel ankommet til Askim, lang pause. Kjøringen videre mot Ski skulle ikke foregå før ved 02-tiden natt til mandag.
24. aug. 1969
Askim

https://pix.njk.no/127//s127583-6908askim.jpgHer er vi på nøyaktig samme sted - tre år tidligere.
24. aug. 1969
foto: Ulf Berntsen
Askim

https://pix.njk.no/44//s44631-1970-02294.jpgSolbergfossbanens lille svingskive i Askim
29. aug. 1970
Askim

https://pix.njk.no/44//s44636-1971-02471.jpgBanens egen holdeplass i Askim sentrum. Dette var den eneste form for "stasjonsbygning" ved Solbergfossbanen. Huset besto av et godsrom (nærmest), et venteskur for reisende, og en hvilebrakke for personalet.
30. jan. 1971
Askim

https://pix.njk.no/46//s46744-1971-02470.jpgSolbergfossbanen krysset Trøgstadveien på dette stedet. Skinnene på banen var fjernet året før, dvs. 1970. Vi er i den nordlige delen av Askim sentrum.
30. jan. 1971
Askim

https://pix.njk.no/46//s46745-1971-02471.jpgDette er den eneste form for "stasjonsbygning" ved Solbergfossbanen. Banen hadde sin egen terminal ved torget, like ved Gummivarefabrikken, som vi ser litt av i bakgrunnen til høyre. Bygningen hadde funksjon som godsrom, venteskur og et lite hvilerom for personalet.
30. jan. 1971
Askim

https://pix.njk.no/115//s115039-f1801-1803-1971-02471.jpg30. jan. 1971
foto: Ulf Berntsen
Askim

https://pix.njk.no/116//s116115-f1801-3290-1972-03617.jpg10. sep. 1972
foto: Ulf Berntsen
Askim

https://pix.njk.no/127//s127539-3714.jpg22. okt. 1972
foto: Ulf Berntsen
Askim
(Askim)

https://pix.njk.no/127//s127584-3710.jpgFulle av optimisme satte vi i gang.....
22. okt. 1972
foto: Ulf Berntsen
Askim

https://pix.njk.no/127//s127585-3711.jpgDet tok sin tid den dagen. Mye småplukk !
22. okt. 1972
foto: Ulf Berntsen
Askim
(Askim)

https://pix.njk.no/127//s127586-7210askim2.jpgSelv små svingskiver er tungt gods. I alle fall håndtert på super-manuelt vis.....
22. okt. 1972
foto: Ulf Berntsen
Askim

https://pix.njk.no/127//s127587-3712.jpgNesten ferdig !
22. okt. 1972
foto: Ulf Berntsen
Askim
(Askim)

https://pix.njk.no/178//s178273.jpg75104 klar for avgang fra Askim mot Skøyen
6. sep. 2015
foto: Ove Erik Storhaug
Askim
NSB AS: BMa 75 nr. 75.104
Tog nr. 75104

1801,01 Onstad

https://pix.njk.no/1//s1234-friquiz-5.jpgOnstad

https://pix.njk.no/44//s44628-1969-01186.jpgOnstad holdeplass, omtrent midtveis på banen. Vi ser Erik W. Johansson og Lars Helge Frivold.
31. mai 1969
Onstad

https://pix.njk.no/115//s115961-f180101-3123-1969-01186.jpg31. mai 1969
foto: Ulf Berntsen
Onstad

https://pix.njk.no/1//s1267-friquiz-5-onstad690824.jpg24. aug. 1969
foto: Lars Helge Frivold
Onstad
NJK(mus): Solbergfb. (Cmb 1) «Gamla»

https://pix.njk.no/44//s44592-1969-01413.jpgVi hadde en stopp på Onstad holdeplass, selv om det ikke sto i ruten. (Hvilken rute, forresten ?). Kjøring med motorvognene på denne linjen vakte oppsikt - både hos folk og fe.....
24. aug. 1969
Onstad

https://pix.njk.no/44//s44593-1969-01414.jpgPå Onstad holdeplass var det et kort buttspor. Hva det ble brukt til vet jeg ikke, men det må ha vært flere tiår siden det var i bruk. Vi klarte etter en del strev å få lagt over vekselen. Det må utvilsomt skyldes at ingen av oss hadde sporskiftereksamen. Hensikten ? Dette bildet, intet annet ! Arne-Magnus Waaler på bildet.
24. aug. 1969
Onstad

1801,02 Tømt

https://pix.njk.no/44//s44549-1969-01399.jpgVi er ved Tømt tidligere holdeplass. En halv meter hard grus er et par dager tidligere fjernet av veivesenet. Jeg husker ikke NSB-overingeniørens navn, men det gjør kanskje Waaler eller Næss ? Vi ser fra venstre: Reidar Engen (tidligere "bussfører"), Ole-Martin Sanne, Bjørn Næss, overingeniøren fra NSB og Arne-Magnus Waaler.
23. aug. 1969
Tømt

https://pix.njk.no/115//s115963-f180102-3125-1969-01399.jpg23. aug. 1969
foto: Ulf Berntsen
Tømt

https://pix.njk.no/198//s198043-IMG_3483.jpgSidesporet på Tømt
6. aug. 2017
foto: Frode Otto Fossum
Tømt

1801,03 Oppegaard
1802 Solbergfoss

https://pix.njk.no/143//s143046-u9Solbergfosspartifra-w.jpgParti fra Solbergfos
ca  1920
foto: N.J.Mandelids Forlag
Solbergfoss

https://pix.njk.no/115//s115865-f1802-3018-1969-01049.jpg16. feb. 1969
foto: Ulf Berntsen
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44625-1969-01182.jpgNoe av sporsystemet på Solbergfoss "stasjonsområde". Lokstallen i bakgrunnen.
31. mai 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44626-1969-01183.jpgSøndre del av sporområdet på "stasjonen" på Solbergfoss.
31. mai 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/116//s116002-f1802-3164-1969-01182.jpg31. mai 1969
foto: Ulf Berntsen
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44214-1969-01307.jpg"Kniiirk" sa det muligens da vi åpnet lokstallporten. "Gamla" ser dagslyset for første gang på 4 år. Ole-Martin Sanne med spett.
3. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44215-1969-01308.jpgPå nabosporet sto "Padda" og ventet på å få luftet seg.
3. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44216-1969-01309.jpgForan lokstallen var skinnene fjernet på en strekning av ca. 40 meter. Det gjaldt begge sporene. Vi fikk hjelp av en av banens tidligere "bussførere" (det het faktisk det !), Reidar Engen. Mørkfoss-Solbergfossanlegget betalte ham overtidsgodtgjørelse. Vi laget en provisorisk skinnegang - med 2-3 meter svilleavstand. Det funket for dette svært lette jernbanemateriellet.
3. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44217-1969-01310.jpg"Padda" lirker seg meget forsiktig ut i dagslyset, på laveste gir. Ole-Martin Sanne passer på at den holder seg på sporet.
3. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44218-1969-01311.jpgVel ankommet inn på eksisterende spor ca. 50 meter fra lokstallen. En uke senere var turen kommet til "Gamla", men det blir i neste billedserie.
3. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44461-1969-01380.jpgLokstallen på Solbergfoss. Det provisoriske sporet som var beskrevet og avbildet i forrige akt, er nå flyttet over. Nå var det "Gamla" som skulle ut.
9. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44462-1969-01381.jpgVi ser fra venstre: Frøydis Waaler, Arne-Magnus Waaler, Per Ivar Michalsen og Anne Margrete Torp (senere Waaler). Vognens karakteristiske "kufanger" ble demontert og satt inn i bagasjerommet.
9. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44463-1969-01382.jpg"Gamla" skyves forsiktig ut av lokstallen. Vi hadde ennå ikke fått startet motoren, noe som skulle vise seg å ta litt tid, med tilkalt eksperthjelp.
9. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/115//s115999-f1802-3161-1969-01380.jpg9. aug. 1969
foto: Ulf Berntsen
Solbergfoss

https://pix.njk.no/18//s18917-1969-01381.jpgSolbergfoss
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/18//s18918-1969-01388.jpgSolbergfoss
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/18//s18919-1969-01390.jpgSolbergfoss
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44464-1969-01383.jpgNoen overnattet i vognene, jeg hadde med meg mitt lille grønne fjelltelt. Fasilitetene var ganske primitive.
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44465-1969-01384.jpgEt annet "sporbrudd" lå ca. 300 meter fra Solbergfoss. Her var det det lokale e-verket som hadde tatt seg til rette. Det er vel litt "overkill" å fjerne 40 meter skinnegang for å sette opp dette uskjønne byggverket av en trafokiosk ?
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44468-1969-01385.jpgForbi den omtalte trafokiosken måtte det legges provisorisk spor. Skinnene var lett tilgjengelig, de lå pent oppstablet ved traseen. Personene er, fra venstre: Per Ivar Michalsen, Arne-Magnus Waaler, Haakon-Magnus Preus og Håvard Pedersen.
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44469-1969-01386.jpgMellom trafokiosken og lokstallen var det et annet brudd i skinnegangen. Det var midt i Solbergfoss "sentrum", hvor fylkesveien krysset jernbanelinjen. Vi ser fra venstre: Håvard Pedersen, Arne-Magnus Waaler, Sigurd Hoel og Erik W. Johansson. Hoel var Solbergfossanleggets banereparatør, og arbeidsgiveren hans betalte godt for overtid på en lørdagskveld.
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44470-1969-01387.jpgEn times tid var fylkesveien stengt. De få bilistene som dukket opp tok det pent. Det var en alternativ (svært kronglete) vei rundt, men ingen gjorde bruk av den. Til tross for leggetid: Stedets unge håpefulle måtte følge med på dette, men vi var ikke særlig begeistret for at de vimset og løp barbeint der som vi jobbet med spett og slegger. De lot seg ikke skremme vekk, men alt gikk bra.....
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44471-1969-001388.jpgEndelig over på "fast grunn" igjen. Jeg mener eksisterende spor. Fylkesveien var passert og det provisoriske sporet fjernet.
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44472-1969-01389.jpgDe to vognene ble parkert her før neste etappe en uke senere. Nederst i bildet ser vi rester etter sidesporet ned til kraftstasjonen.
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44473-1969-01390.jpg"Gamla" ser litt trist ut der hun står uten kufangeren. Det var av praktiske (les: innlysende) grunner til at den ble demontert. Den gikk bare noen få cm over skinnehøyde, og det var litt av hvert av oppstikkende elementer på banens nokså slitne skinnegang og trase.
10. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44508-1969-01394.jpgStart av motoren til "Padda" - ved hjelp av startkabler fra campingbilen til Thor Mellin-Olsen. To uker tidligere lot motoren seg starte relativt lett, men nå var han/hun tydeligvis blitt sur på sine nye eiere......
16. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44509-1969-01395.jpgTransporten Solbergfoss-Askim skjedde etappevis over en periode på flere uker. Her er det like før (aller siste) avgang fra Solbergfoss lørdag kveld - i dårlig fotolys.
16. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44510-1969-01396.jpgSamme anledning. Vi er ved ytterste (sydligste) sporveksel. Noen representanter fra lokalbefolkningen hadde møtt opp for å ta farvel med banen og dens spesielle materiell.
16. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44511-1969-01397.jpgSenere på kvelden: Vi passerer det provisoriske sporet ved trafokiosken - i gangfart på første gir. Vi holdt oss på sporet !
16. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44512-1969-01398.jpg....med "Gamla" på slep. Vi hadde ennå ikke fått startet hennes motor. Kjettingen er stram, for her er det 25 promille stigning. Etterpå brant vi alle broer bak oss, i og med at det provisoriske sporet ble fjernet. Vi parkerte like bortenfor - og slo leir for natten, som da allerede var kommet.
16. aug. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44629-1969-01546.jpgTo måneder etter NJK's "aksjon" var skinnegangen fjernet fra Solbergfossområdet. På resten av banen ble skinnene fjernet et år senere.
18. okt. 1969
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44635-1970-02296.jpgPå Solbergfoss er alle spor fjernet, bokstavelig talt......
29. aug. 1970
Solbergfoss

https://pix.njk.no/44//s44637-2003-11480.jpgVi avslutter med et bilde av lokstallen på 2000-tallet. Den er bygget om i årenes løp, men konturene er de samme. Den brukes nå som snekkerverksted for Solbergfossanlegget.
5. aug. 2003
Solbergfoss

https://pix.njk.no/116//s116001-f1802-3163-2003-11480.jpg5. aug. 2003
foto: Ulf Berntsen
Solbergfoss

https://pix.njk.no/143//s143048-solbergfoss.jpg26. sep. 2006
foto: Åge Lybekbråten
Solbergfoss

https://pix.njk.no/95//s95188-sbfossinnk.jpgInnkalling til dugnad på Solbergfoss, sommeren 1969
4. apr. 2009
(exif: 2009-01-04)
foto: Erik Grovassbakk
Solbergfoss

Velg bane Velg ekspedisjonssted

Banene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

OSLO distrikt Oslo
Hovedbanen NHJ
Loenga-Alnabru NHJ
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Østfoldbanen Vestre Linje SB
Østfoldbanen Østre Linje SB
Ski-Sandbukta(-Moss) (ny linje)
Solørbanen KEB
Urskog-Hølandbanen UHB
Gjøvikbanen KGB
Gjøvikbanen Oslo-Gjøvik KGB
Roa-Hønefoss KGB
Røykenvikbanen KGB
Skreiabanen KGB
Alnabanen KGB
Loenga-Tøyen KGB
Valdresbanen VB
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
DRAMMEN distrikt Drm
Randsfjordbanen DRB
Tyristrand-Hønefoss DRB
Hokksund-Kongsberg DRB
Krøderbanen DRB
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Asker-Tuverud-Brakerøya
Oslo-Skøyen
Vestfoldbanen DSB
Hortenlinjen DSB
Brevikbanen DSB
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points DSB
Gutu-Holm (ny)
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Lierbanen LB
Rjukanbanen RjB
Bratsbergbanen TPB
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Numedalsbanen
HAMAR distrikt Hmr
Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,StAaB/S
Hedemarksbanen EHB
Gudbrandsdalsbanen EOB
Raumabanen
TRONDHEIM distrikt Thm
Trondhjem (Kalvskindet) -Størenbanen TSB
Trondheim-Heimdal (ny linje) TSB
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Meråkerbanen MB
Sulitjelmabanen
Hell-Sunnanbanen HSB
Thamshavnbanen ST
Dovrebanen ESt/N
Sunnan-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
STAVANGER distrikt Stv
Jærbanen SEB
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
BERGEN distrikt Brg
Vossebanen BVB
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen NOB
Bergensbanen BB
Hardangerbana
Flåmsbana
KRISTIANSAND distrikt Krs
Lillesand-Flaksvandbanen LFB
Setesdalsbanen KBB
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise GFB
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen
NARVIK distrikt Nrv
Ofotbanen OB
SPORVEIER OG FORSTADSBANER
Oslo
Sporveier i Oslo sentrum
Homansbyen og Rikshospitalet
Gamlebyen
Vestbanen
Grünerløkka og Kjelsås
Briskeby/Majorstuen
Frogner/Majorstuen
Skøyen
Sagene og Bjølsen
Vålerenga
Kampen
Rodeløkka
Vippetangen
Sinsen
Sporveienes vognhaller og verksteder
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Smestadbanen/Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Lørenbanen
Forstadsbanenes vognhaller og verksteder
Bergen
Sporveier i Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen
Trondheim
Trondheim Sporvei
Gråkalbanen

Askim-Solbergfoss:

Velg et ekspedisjonssted ved å klikke på navnet i tabellen nedenfor.

Visning av bilder fra hele strekningen:

Kun kvalitetsbilder mht stedet*
Både kvalitetsbilder og ikke-vurderte

Alle bilder

 

NSB nrNJK nrNavn
1801Askim
1801,01Onstad
1801,02Tømt
1802Solbergfoss

*) Vurderingen gjøres manuelt av databaseredaksjonen.


NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 591 treff på Stasjonsdatabasen, og 16364218 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2242 treff · Statistikk Siste måned