.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1616,001 (Jaren) | |||||
1617 Bleiken | |||||
Tog 208 |
Avgang! |
24. juli 1978 |
1979 |
Fotokjøring like syd for Bleiken (med linselus) |
Fotokjøring ved Bleiken |
25. mai 1979 |
Txp Bleiken viser signal "Passér", og det er klart videre til Eina. |
Tog mot Gjøvik. |
30. juni 2002 |
7. mar. 2003 |
13. okt. 2003 |
10. nov. 2007 |
18. juli 2018 | ||||
1618 Hennung | |||||
24. juli 1978 |
30. juni 2002 |
7. mar. 2003 |
10. nov. 2007 |
10. nov. 2007 | |
1619 Kutjern | |||||
16. apr. 1972 |
16. apr. 1972 |
1973 |
1973 |
1973 |
jan. 1973 |
jan. 1973 |
jan. 1973 |
jan. 1973 |
jan. 1973 |
Kutjern, som har gitt navn til stasjonen et par steinkast unna |
Banebu ved Kutjern stasjon 1973 |
6. jan. 1973 |
6. jan. 1973 |
Kvitingly pensjonat på Kutjern. Det er den siden som vendte mot stasjonen |
Kvitingly pensjonat på Kutjern. På baksiden så det slik ut. Vi ser Morten Tranøy og Carl F. Thorsager. |
7. okt. 1973 |
"Familiebildet". |
Kvittingly pensjonat. Man kan fornemme at det bor noen spøkelser der... |
ca 1975 |
En dag trollet hadde to hoder, på vei til Eina. |
Løslok Oslo Ø - Eina |
24. juli 1978 |
27. sep. 1980 |
Kutjern på Gjøvikbanen, 494 meter over havet. |
Kutjern |
1989 |
1989 |
15. juli 2003 |
86 12 på Kutjern er ett sjeldent syn, som jo måtte dokumenteres! |
nov. 2011 |
nov. 2011 |
27. juni 2015 |
Dagens første tog fra Oslo nærmer seg. |
Tog mot Gjøvik passerer Kutjern, hvor det er blitt lagt kabelkanaler for ERTMS. | |
1620 Hågår | |||||
3. apr. 1972 |
10. juli 1972 |
1973 |
12. aug. 1978 |
NJK-tog mot Gjøvik ved fotokjøring på |
|
Fotokjøring på nordre del av Gjøvikbanen. |
mai 1996 |
7. mar. 2003 |
14. juli 2004 |
10. nov. 2007 |
10. nov. 2007 |
Tog 203 mot Gjøvik. |
Tog 203 mot Gjøvik passerer |
Sett ifra veien ser det fortsatt trivelig ut. |
Tog fra Gjøvik passerer - her har det ikke vært rutemessig togstopp på nokså nøyaktig 30 år. |
Får ta med et bilde som bedre viser toget i NSB-design i disse Yy-tider. |
Toget fra Gjøvik mot Oslo fortsetter i stigningen mot Kutjern. Tidligere var det både butikk og pensjonat på Hågår - den hvite bygningen tror jeg var butikken, som også fungerte som postkontor frem til 1973. |
Her ser vi at taket over godshuset ikke har tålt vinteren. |
Bedre stod heller ikke til med taket på resten av bygningen. |
Privetet. |
Plattformkant og lasterampe langs tidligere spor 2 er intakte. Betjeningen ved Hågår stoppested ble inndratt i 1967. |
Tog fra Gjøvik mot Oslo nærmer seg |
Tog fortsetter oppover mot Kutjern. Den hvite bygningen skal tidligere ha vært landhandel. |
1621 Eina | |||||
281 og 284 krysser i Eina. |
foto: Harstad, postkort |
Gjøvikbanen 100 År. Mye folk på Eina. |
Bm 86 19 Sliping, maskering og lakering 35 timers arbeid. |
Etter sliping, maskering og lakkering. |
Lillehammer filmskole får "boltre" seg i BM 86.19 |
Forberedelser for Lillehammer filmskole |
BM 86 10 på svingskiva på Eina Finere i lakken den gang. |
Bm 86 28, 86 76 styrevogn og 86 19 |
BM 86 12 klar for avgang fra Eina stasjon. |
Di 8 702 Eina Valdresbanen mot Dokka tømmer |
86.12 Eina st |
El 13 2124 obas hentet to skiftelok |
Postkort, NJMs samling |
1928 |
ca 1960 |
1963 |
|
1965 |
1967 |
16. juni 1968 |
Om jeg hadde reist året før ville toget mitt bestått av 86-sett og medført togbytte på Eina. Nå gikk det med El 11 hele veien, mens en Di 3 tok de bakre vognene videre til Fagernes.
|
Valdrestog kjører ut fra Eina |
24. mar. 1970 |
Eina |
7. okt. 1973 |
7. okt. 1973 |
tomtoget til Fagernes |
Eina stasjon. Vogn 224 er nå i bruk ved Krøderbanen. Fjordheim hotell i bakgrunnen. |
På vei til Valdres. Vi er på Eina stasjon. Det gamle Fjordheim Hotell til venstre. Vogn 224 bakerst i toget Gjøvik-Oslo. |
1. okt. 1975 |
3. mar. 1976 |
28. des. 1976 |
Togsettet fra Pt 278 skiftes bort på Eina. |
Tog 207. |
Eina venterom og kafé. |
Tog 207 ruller inn på Eina. |
Nohaben har kommet som løslok fra Oslo Ø, og venter på tog 281. |
Vi har stilt oss i posisjon i sporet mot VB, og der kommer 281! |
Tbis 571 5007 |
Klar til avgang fra Eina |
Eina |
Tog 5164 i Eina. |
ca 1985 |
Skifting i Eina. Det var jo vogner overalt! |
Klar til avgang retning Roa. Godt med vogner denne veien også. 2'ern har kommet med vogner fra Skreia-linjen. |
Lok'et fra gt. 5182 går rundt i spor 1, på vei til stallen. |
Brekkvogna fra 5182 er hensatt for natta. I bakgrunnen ser vi gt. 5162, som skal til Alnabru. |
ca 1985 |
Tog 281 kjører inn i Eina. Kryssing med tog 282. |
Nohaben venter på å få overta. |
1985 |
Nohab'en har en liten pause, det samme gjelder BFV1-vogna som skal gå i godstoget til Fagernes. |
Tog 271 har reist mot Gjøvik, og resten av 281 fortsetter mot Fagernes. |
16. jan. 1985 |
Di 3.621 |
1986 |
sep. 1986 |
sep. 1986 |
Eina |
Tog 281 klar til avgang. |
1989 |
Di3.624.Har ankommet Eina stasjon fra Gjøvik. |
Di3.624.I spor 4 på Eina stasjon. |
Di3.624.I spor 3 på Eina stasjon. |
Di3.620.Ankommer Eina stasjon med tømmertog fra Dokka stasjon. |
Di3.620.Utenfor vekta i nordenden av Eina stasjon. |
Di3.620.På Eina stasjon. |
Eina |
Eina |
9. apr. 1994 |
GM-gruppens ekstratog til Leira |
19. jan. 2003 |
7. mar. 2003 |
juli 2003 |
15. juli 2003 |
23. aug. 2003 |
23. aug. 2003 |
23. aug. 2003 |
20. sep. 2003 |
20. sep. 2003 |
Loket hentet hensatte flisvogner |
14. juli 2004 |
2005 |
86.12 i lokstallen venter på motorrevisjon |
Di 8.717 henter flisvogner som har vært lagret på Eina. |
18. mar. 2005 |
Tog 207 på Eina st 29.11.05
Ble brukt dette materiell pga mangel på motorvognsett |
24. mai 2006 |
24. mai 2006 |
Vel framme påm Eina, her utenfor lokstallen! |
Inn til Eina st. |
Mye folk på platformen på Eina st.! |
Den yngere garde stilte med flagg, og vinket farvel til et flott tog! |
30. sep. 2006 |
30. sep. 2006 |
30. sep. 2006 |
30. sep. 2006 |
Ekstratog fra Dokka underveis rett før Eina stasjon. Dette besto av lok type 24b nr. 236 + 5658 + 102 + 502 + 643 + 119 + 650 + BM 86G 12. |
Ekstratog fra Dokka underveis rett før Eina stasjon. Dette besto av lok type 24b nr. 236 + 5658 + 102 + 502 + 643 + 119 + 650 + BM 86G 12. |
Ekstratog fra Dokka ankommer Eina stasjon. Dette besto av lok type 24b nr. 236 + 5658 + 102 + 502 + 643 + 119 + 650 + BM 86G 12. Vi ser dessuten El 11.2107 og 348 som skulle gå med de fleste vognene videre til Oslo S. |
BM 86G 12 på Eina stasjon. |
Lok type 24b nr. 236 på Svingskiva, Eina stasjon. |
69G-sett nr. 67. |
Motorvogn 86 12 på Eina stasjon under 100 års jubile Valdresbanen |
Så hopper vi noen dager fram i tid. Her foregår en liten test av 86 12 sin fjernstyringskabel. En test som kansje kunne vært grundigere, men pytt. Det er 86 19 som for anledningen var startet opp. Det var fort vekk 10 år siden den var utenfor sporsperra på vestbanen. Men den starter og går som ei klokke, så en får håpe det ikke er alt for mange år til den er ute på linja igjen. |
..og derfor ble det litt venting. Ankomst Eina var etter ruta 0215, vi var der 0200. Avgang skulle være 0300, bildet er tatt 0245, og da var bremser ferdig prøvd og grønnt ut fra spor 3. Herfra til Grorud var det kun grønne og hvite signaler, slik liker vi. Med matriell som tillot sth 90 kmt og så var vi "ittno sinke i traffikken nei". |
Vi hadde nok lokførere. Her posserer Stigen, Hansen og Skoland. Kleiven mangler på bildet fra Eina. |
BM86.28, LM2.07 og lokfører Kleiven. |
86 26 står litt bortgjemt, og ikke helt uten grunn. Den ser helt jævlig ut. Får håpe det ikke er alt for lenge til den blir selskap til T banens slitere. Litt upå høsten en gang tenker jeg, om tempoet med demontering fortsetter som det har gjort. |
JBV målevogn på Eina 23.4.08 |
6. juli 2008 |
6. juli 2008 |
6. juli 2008 |
Bm 86.12 utenfor lokstallen på Eina. |
5. aug. 2009 |
5. aug. 2009 |
Deleplukking 86.26. |
Rute 375 (Eina-Lena) i vår tid. Bildet er tatt på Eina. En av sjåførene lar bussen stå på holdeplassen en times tid mens han selv besøker noen på stedet. Da skilter han om til "ukurante" destinasjoner, i steden for "Turvogn" eller "Ikke i rute". Jeg innbiller meg at Bjørnsveen ikke er verdens navle..... |
Deleplukking 86.26. |
Deleplukking 86.26. |
Tog 207 har nettopp forlatt Eina stasjon. |
Tog 218 speiler seg i (Eina)vannet... |
6. mar. 2013 |
På vinteren er spor 2 benyttet til snøopplag. |
Tog 211 fra hovedstaden ankommer i snøværet |
Få minutter senere dukker tog 218 opp i spor 3. |
Tog 218 kjører ut mot Jaren og Oslo. |
28. des. 2014 |
28. des. 2014 |
28. des. 2014 |
28. des. 2014 |
28. des. 2014 |
28. des. 2014 |
Baneservice.Mz1461.Gjøres klar til pukk lasting i spor 1 på Eina stasjon,i nordende. |
Spor 3 på Eina. Ny kryssing i vente. Spor 1 ble kjørt på sørtur senere. |
Det kryssende toget ankommer og ferden kan fortsette. |
Tilbake på Eina. Perrongen i spor 1 måles ut. |
Lokfører kikker etter togekspeditøren. |
6. aug. 2015 |
Her var det kryssingen mellom togene 211 og 218 som skulle foreviges, men mindre vakre bilvognene lurte seg med på høyre side. |
Utsnitt av bildet over. |
7. sep. 2015 |
Gravita for transport av mannskapsvogner |
Revisjonsvogn og pakkmaskin fra Baneservice |
MZ1461 Frigg |
7. sep. 2015 |
2. nov. 2015 |
2. nov. 2015 |
23. mar. 2016 |
23. mar. 2016 |
27. juli 2016 |
15. okt. 2016 |
10. feb. 2017 |
||
Årsmøtetog til Gjøvik. Fra hjemturen. Den gule hær inntar Eina ... |
23. apr. 2017 |
For at vi skulle få lov til å bevege oss i sporområdet der AS Valdresbanen har sitt materiell, måtte vi ikle oss kledelige vernevester. |
Nils-Håkon Sandersen, en særdeles sentral skikkelse i AS Valdresbanen, ønsket følget velkommen. |
Gjestene flokket seg rundt Nils-Håkon og lyttet til det han hadde å fortelle. |
Vogner ble besett såvel ut- som innvendig. Og svingskiven fikk sin del av den fotografiske oppmerksomheten. |
Skulle du komme på besøk til NJK Vestfold på den ærverdige Råstad stasjon, vil du kunne møte Andreas Bjørnson, en aldeles trivelig bekjentskap, gjerne med fast grep om servering av vått og tørt. |
Mange gode samtaler og gamle bekjentskaper samlet på et brett. |
To av NJKs nestorer, Arne-Magnus Waaler og Svein Sando. |
Han vi ventet på passerer fotografen i fullt firsprang ... |
Familiebildet fra NJKs årsmøtetur 2017. |
Valdresbanens motorvogn BM86G12 er blitt en riktig perle etter at det er lagt ned stor innsats for å restaurere interiøret. |
Svein Sando og Arne-Magnus Waaler på årsmøteturen til Gjøvik i 2017. |
23. apr. 2017 |
23. apr. 2017 |
23. apr. 2017 |
23. apr. 2017 |
24. mai 2017 |
Tog 211 ble kjørt med et smekkfullt dobbeltsett i forbindelse med at det skulle spilles en ishockeykamp i Gjøvik Fjellhall. |
Første ordinære tog mot Gjøvik med Flirt; tog 213. Ca 10 minutter forsinkelse skyldtes kryssing med forsinket tog 218 på Jaren. |
Første ordinære tog mot Gjøvik med Flirt; tog 213. Ca 10 minutter forsinkelse skyldtes kryssing med forsinket tog 218 på Jaren. |
Dobbeltsett av type 69G på Gjøvikbanen i anledning at det skulle spilles en ishockeykamp i Fjellhallen. |
Mens tog mot Oslo passerer i bakgrunnen, er isfiskerne i gang med sitt Østlandsmesterskap. Det arrangeres hver skjærtorsdag på Einafjorden. |
8. juli 2018 |
1. aug. 2018 |
Her har maskinen kommet inn på den delen av sporet med nye sviller og Pandrol FastClip-fester ved nordre innkjør. Der duger den ikke og har derfor løftet avtageren vi ser foran. |
Regiontog til Gjøvik stopper på Eina stasjon og slipper av julereisende |
Dagens andre tog mot Oslo legger i vei. |
Ved nordre innkjørsignal |
Tog fra Oslo S kjører inn i spor 1. |
Tog 211 kjører mot Reinsvoll mens tog 216 står i spor 3. |
15. apr. 2019 |
Nå er der mulig å ta bilde av stasjonen i dette perspektivet - skogen er hugget til fordel for et nytt boligfelt her. |
25. apr. 2020 |
Vognene sett ifra planovergangen. Den er brukes ikke mye - er atkomst til lokstallen, en hytte og litt annet. |
På hverdagene er det for tiden stor aktivitet på Eina. Det er forberedelsene til ERTMS som pågår. Her er det et nytt fundment til et eller annet. |
Det er også noen hus som har denne utsikten. |
Akkurat i denne vinkelen er ikke vognene så godt overvåket (unntatt når jeg går stien fra Eina til vår hytte). |
NJKs vogner på Eina. |
NJKs vogner på Eina. |
Tilbake på Eina: Tog 216 stopper og TXP er ute med skive. Utenom fellesferien krysser dette toget her og går da i spor 3. |
24. juli 2020 |
Tog fra Oslo ankom noen minutter før tiden og venter på kryssende tog og avgangstid. |
Tog mot Oslo kjører ut ifra spor 3 og over den vestre av broene over Einafjorden. |
27. sep. 2020 |
Trekkraften er en elrevisjonsmotorvogn. Toget består også av to tsjekkiske flatvogner og en svenskregistrert dyplastevogn. |
Dyplastevognen med en borerigg (?). |
Boggi på dyplastevognen. |
Spor 2 på Eina har 35,7 kg/m-skinner og grusbalast, men likevel bentongsviller og Fastclip-fester. Dette er vel en sjelden kombinasjon?
De grønne fjærene med 'flesk' er nok der for å kompensere for at 35,7 og 40 kg/m-skinner har smalere fot enn 49 og 54 kg/m-skinner. |
For ordens skyld et bilde av 'klassisk' lasket NSB-spor med tresviller og Heyback-fester. Dette er spor 3 på Eina - det som normalt brukes ved de daglige tre kryssingene på stasjonen. |
29. mai 2021 |
Denne helgen fjernes spor 2 på Eina. Det fikk nye sviller for et par år siden, men de flyttes over i spor 3. |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
Selve transportdagen 29. desember hadde mange arbeidsoppgaver og det ble lite tid til snapshots. Første bilde jeg fikk tatt var etter vi hadde ankommet Eina etter å først ha vært på Hønefoss for å hente vogn 213. |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
29. des. 2021 |
El13 2142 med vogner til vinterlagring på Eina, loket har gått rundt, men venter på at strømmen skal legges inn på riktig spor. Det tok litt tid … |
El13 2142 med vogner til vinterlagring på Eina, vognene er kommet inn på riktig spor for nå, og blir satt i stallen etterhvert |
El13 2142 med vogner til vinterlagring på Eina, vognene er kommet inn på riktig spor for nå, og blir satt i stallen etterhvert. Lagrede vogner type 3 tilhørende NJK i bakgrunnen |
El13 2142 med vogner til vinterlagring på Eina, her er loket klar for returen. Tog ett eller anna mot Oslo raser av sted, ingen tid å miste ! |
Her er det et nytt signalsted hvor det også ser ut til å bli en form for sikring av planovergangen. De gule boksene er tilkoblingene til akseltellere i sporet. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 8030 treff på Stasjonsdatabasen, og 16461991 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2252 treff · Statistikk Siste måned |