.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1600 (Oslo S) | |||||
1600,1 Kværner | |||||
Ved Kværner kravlet vi over på Gjøvikbanen. | |||||
1600,2 (Etterstad) | |||||
1601 Tøyen | |||||
1903 |
1903 |
1913 |
1920 |
BS 69.634 |
|
31. juli 1993 |
1. apr. 2001 |
3. juli 2005 |
19. juli 2007 |
19. juli 2007 |
19. juli 2007 |
Midsommerstemning ved Ola Narr. |
Modernisert holdeplass på Tøyen |
Tøyen holdeplass |
Tog 62 skal fram! | ||
1602 Grefsen | |||||
Vogn 686 blant diverse godsvognmateriell. Ved en godsrampe. Noen som kan identifisere stedet ? (Senere identifisert som Grefsen) |
Prøveturen er i gang. Det stoppes på nesten alle stasjoner og holdeplasser for målinger. |
||||
1915 |
juli 1928 |
Mekanisk fjernstyring av semaforer (og kanskje veksler) |
1947 |
1950 |
28. mar. 1954 |
ca 1955 |
ca 1965 |
ca 1965 |
1967 |
14.2176 |
2. okt. 1969 |
Gt 5503 på Grefsen stasjon |
Grefsen. Nærbilde av adresselappen, med formaninger om at vognen måtte gå etterhengt. Det gjorde den helt fra Rjukan til Loenga, men ikke videre opp bakken til Grefsen. Da hadde den 16 vogner bak seg, hvorav flere boggigodsvogner.... |
Grefsen |
På banemestersporet, Grefsen - i sprengkulda |
To typer lokaltogmateriell |
Et skift mellom Christiania Spigerverk og Grefsen. |
Vogn 295 på "Isaksporet", Grefsen. Det var før oppussingen tok til. |
Vogn 295 på "Isaksporet" på Grefsen stasjon - før oppussingen tok til |
67.03 i tofarget lakkering med styrevogn i tre. |
Arbeidsgjeng på vogn 295, Grefsen |
Vogn 295 under oppussing på "Isaksporet", Grefsen |
Vogn 295 under oppussing på "Isaksporet", Grefsen |
Vogn 295 under oppussing på "Isaksporet", Grefsen. Bildet er tatt 8.8.1972. |
1973 |
26. feb. 1973 |
26. feb. 1973 |
26. feb. 1973 |
26. feb. 1973 |
Moderne tider: Fotografen snudde seg åpenbart, og tok bilde av skiftemaskinen. Den var splitter ny og nettopp levert fra Thune! |
14. apr. 1973 |
209.59 på "Isaksporet" |
295 på Isaksporet |
Arbeid på vogn 295. Vi ser Helge Lindholm og Petter Nyborg. Sistnevntes grå "Mærsje" til høyre. |
NJK overtok en utrangert Levahn-traktor fra anlegget Alnabru skiftestasjon, og parkerte den på Isaksporet. Den fikk en utvendig oppussing, men ble senere skrotet. |
Arbeid på Vogn 295. Vi ser Erik W. Johansson, Helge Lindholm og en uidentifisert person i sporveisuniform. |
Levahn-traktoren dagen før den ble malt grønn |
Vogn 295 under oppussing på "Isaksporet", Grefsen. |
Vogn 102 er ankommet i godstog, og ble senere plassert på Isaksporet. Legg merke til at firmaet Bygningsartikel-Compagniet holdt til der som Storo T-banestasjon nå befinner seg. |
Vogn 295 på Isaksporet. Løvverket på trærne er blitt borte på den uken som er gått siden 12/10. |
Lokaltog på Grefsen |
1974 |
209.59 på "Isaksporet" etter oppussing |
Vognene 295 (nærmest) og 102. Erik W. Johansson i aksjon. Vognen gjennomgikk en nokså omfattende oppussing på Grefsen. |
Samme sted. Vi ser Storokrysset i bakgrunnen. Den grønne traktoren av fabriklat "Levahn" var anskaffet av NJK, men ble senere utrangert. Den ble da slept til London. Brødrene, altså..... |
1975 |
Spikerverket. |
Vogn 295 på "Isaksporet" |
27. juni 1976 |
Sykkeltoget på Grefsen stasjon |
Sykkeltoget på Grefsen 17.9.1978. Beklager dårlig billedkvalitet. Den gangen var det "Mosse-slerka" som ble brukt i sykkeltogene. |
WLB 21017 utrangert |
1980 |
B22.561 hensatt for annet bruk, senere overtatt av NJK. |
FZo.5017-St,vogn som lagerfunksjon! Hugget samme år. |
B22.791 i tog 207. |
Skd 209.59 |
STI-vogn 29009. |
19. mar. 1981 |
STI-vogn 29004. |
Fem STI vogner til hugging. 29003-FZo.5681, 29002-FZo.5680, 29009-ABo3b.18128, 29001-BEo.18140, 29004-ABo3b.18127. |
Valdresbanen 75 år. Vogn Ao2c.950. |
En 16-maskin løfter Bergensekspressen opp fra Oslo-gryta en høstdag. I bakgrunnen holder Skm Grefsen på å fordele vogner. Skiftelaget har nok nettopp kommet tilbake fra "linja", og middagen på STK er fortært. |
BM 67.03 |
|
Trygve Lysaker tar farvel med kolleger på Grefsen stasjon på sin siste dag i aktiv tjeneste som overkonduktør. |
Lokomotiv 225 var restaurert, og prøveturen gikk fra Lodalen og opp til Grefsen. Og ned igjen etterpå. Vi trengte en mannskapsvogn og litt belastning. En kveldsstund i Lodalen gjaldt prinsippet "man tager hvad man haver", dvs. en styrevogn av type 65 eller 67. |
Ekvipasjen på Grefsen. En relativt sjelden togsammensetning, antar jeg. |
XOmm.21 76 365 0107-4 med skrot. |
okt. 1982 |
ca 1985 |
ca 1985 |
ca 1985 |
Endeparti 19930 |
Dobbeldører |
Di 2.804 under skifting på Grefsen. |
B22 561 |
BF31 18100 |
Lok 411 med 11-vogners tog! |
2.833 |
Splitterny motorvogn slepes fra Grorud til Oslo via Grefsen for samtidig å tørnes. |
Splitterny motorvogn slepes fra Grorud til Oslo via Grefsen for samtidig å tørnes.
|
Den splitternye BM 69.085 slepes. |
NS6441 og 6492 i godstog til Hønefoss |
Tog 206 med defekt lok hentes inn av el 17 2230. Foto: Terje K |
Tog 206 med defekt lok hentes inn av el 17 2230. Foto: Terje K |
Med langt huggetog fra Grorud til Hokksund via Hønefoss. |
Et huggetog fra Grorud til Hokksund via Hønefoss passerer Grefsen st. |
Vogna sendes fra Grorud til Hokksund for hogging i et tog som består av flere lokomotiver og vogner. |
I hoggetog Grorud-Hokksund via Hønefoss. |
Nest sist i hoggetog Grorud-Hokksund via Hønefoss. |
Bakerst i hoggetog Grorud-Hokksund via Hønefoss. |
Tog 237. |
21. okt. 1998 |
1. 2000 |
juni 2002 |
20. juni 2002 |
juli 2002 |
9. juni 2003 |
26. juni 2003 |
26. okt. 2003 |
26. okt. 2003 |
El 18.2259 trekker tog 209 |
Ekstratog til Vikersund ruller inn. |
31. jan. 2006 |
31. jan. 2006 |
31. jan. 2006 |
31. jan. 2006 |
31. jan. 2006 |
17. feb. 2006 |
24. mai 2006 |
Innlasting av sykler på Grefsen |
Godstog 5513, Grefsen stasjon |
22. sep. 2006 |
To sett til prisen av en! Tror du ikke jeg fikk dobbel dose Signatur.... Tog 62 som kommer nedover og inn på Grefsen stasjon |
Vindu på den ene langsiden av bygningen |
Hele bildet. Godshusets endevegg mot syd. |
Godshuset sett fra syd |
Stasjonsbygningen i ensom majestet. Den vil bli bevart. En praktfull bygning. Ta en tur rundt bygningen og legg merke til alle vindustypene ! Til og med Davidstjernen er representert..... |
Gjenglemt jernbanespor på "feil" side av T-banen. Sporet var i bruk inntil for få år siden. Det har ikke lenger sporforbindelse med omverdenen. |
9. apr. 2009 |
9. apr. 2009 |
9. apr. 2009 |
T-bane-tog (1100px) |
Gjøvikbane-tog: Tog 248 på vei mot Oslo S |
Bergensbane-tog: Gt5521 (?) trukket av 119-006 (1200px) |
16. aug. 2009 |
Utsikt fra MX til MZ |
22. okt. 2010 |
Svilletoget passerer i spor 2 på Grefsen stasjon |
CargoNet Rps vogn lastet med betongsviller |
20. okt. 2015 |
Litt tog var det jo, lokaltog mot Jaren forlater Grefsen. |
Vogn 106 i linje 5 kjører mot Storo forbi vekselen som muliggjør materiellforflytning mellom t-banen og jernbanenettet. |
Stasjonsmiljø på Grefsen med fravær av tog 62. Bysykkelen jeg nyttet for å komme meg rundt i området står parkert i forgrunnen. |
Tog 209 til Gjøvik ved utkjørssignalene fra Grefsen |
Flirt har inntatt Gjøvikbanen, og her har 75.552 ankommet med tog 214 fra Gjøvik. |
Tog 63, aka 80063, kjører ut av Grefsen. |
Tog 8101 kom litt før ruta til Grefsen, og stilte seg opp i spor 3 for å vente på kryssende tog. |
Tog 12978 dukket opp med 73.104, antagelig reposisjonering av togsettet fra Sørlandsbanen. |
8101 får klarsignal fra TXP og legger i vei, antagelig rundt Nordmarka til Drammen. |
Txp Grefsen hilser til toget. |
Godt å se ordentlige persontog på Gjøvikbanen. |
Hurtigtog 601, eh.. mener "Regiontog" 80601 bukter seg ut i storbyjungelen. Grefsen er ikke så landlig lenger. |
Gammel traver på nok en tur til Hadeland, men livet nærmer seg slutten. |
Kappkjøring mellom Flirt og Mx. |
Gjøvikbanens stolthet bremser inn mens 4 Vestli drar på mot Sinsen. |
Tog 85506 var noe forsinket inn til byen og 291 måtte vente på Grefsen. |
TXP gir klarsignal for 291 til å kjøre videre mot Gjøvik. |
(80)602 kunne jeg ikke gå glipp av, så jeg hoppet av på Grefsen for å fange inn det. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 12141 treff på Stasjonsdatabasen, og 15917460 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2194 treff · Statistikk Siste måned |