.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1408,001 (Flisa) | |||||
1408,01 Åsnes kirke | |||||
Fotostopp ved holderplassen Åsnes kirke |
92.53 på Solørbanen, under NJK-medlemstur |
14. apr. 1985 |
14. apr. 1985 |
14. mai 1986 |
Tmy 105 med vognlasttog fra Hamar |
1409 Haslemo | |||||
Kart over Haslemoen ca 1945 |
21. aug. 1977 | ||||
1409,01 Svenneby | |||||
Demontering av sporveksel med stålsviller, Svenneby tidligere holdeplass mellom Haslemo og Våler. |
Solørbanen 1999 (ja, selv der finnes det kurver, som f.eks ved tidloigere Svenneby holdeplass) | ||||
1409,02 Hasle | |||||
29. juni 2003 |
29. juni 2003 |
29. juni 2003 |
Etter kryssing med sørgående hector på Flisa, fortsetter ferden mot Elverum. | ||
1409,03 Grønland | |||||
1410 Våler | |||||
632 og 629 passerer våler st med tomme tømmervogner på veg til kongsvinger |
foto: Gammelt postkort |
Jeg tror dette i nærheten av Våler stasjon. |
På Våler er det litt trafikk. |
21. aug. 1977 |
3 629 Pass Våler St. 01.07.05 med Svensk tømmer mot Braskereidfoss. |
632 går bakerst i toget.Pass Våler |
På vei tilbake til Hamar. Toget ankommer Våler. |
Så er vi ved våler på solørbanen og det er 4 gang euro n ruller på solørbanen i sin kariere, og tog 85732 er nå på tur sørover igjen etter først og ha kjørt nordøstover på Rørosbanen |
11. sep. 2011 |
Ilgodshuset ("Telegrafistbygningen") |
Vi skriver 1.9,og vi er igjen på Solørbanen,omdirigert 5732 suser nedover trukket av 312 006 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
Så var det Våler med variert stasjonsbebyggelse. |
22. juni 2019 |
Her er 271 i ferd med å passere godshuset. |
Underlagsplater med Deenik-fjærer er vel også en utdøende, om ikke utdødd, skinnebefestigelse? |
Kristiansand-Grovane fikk i 1964 en type betongsviller med Hey-Back-fester. Da strekningen fikk linjeblokk før innføring av CTC i 1970 ble disse svillene skiftet ut fordi de lett kortsluttet sporfelt, og ble deretter lagt inn på Solørbanen. | ||||
1410,01 Kåten | |||||
Første stopp på Solørbanen var |
19. apr. 1986 |
Ekstratog for Norsk Jernbaneklubb, Mjøsbyene | |||
1411 Braskereidfoss | |||||
Di 3.607 med tømmer og flis ut fra Braskereidfoss. |
Kan det bli mer idyll enn dette? Txp og Togf venter på at jeg skal få tatt mitt bilde, mens den utvendige håndterer en pakke. |
21. aug. 1977 |
5. aug. 1983 |
Unimog 30-36-202 |
26. sep. 1985 |
Y1 1361 |
Skd 220c. 184 på Braskereidfoss |
Di. 8 709 på Braskereidfoss |
Di.8.716 etter skift på Braskereidfoss stasjon. |
29. juni 2003 |
Di. 3 632 skifter tømmertog inn på Braskereidfoss for avlossing av tømmer |
2. juni 2006 |
I Braskereidfoss ble det kryssing med 2 godstog. Vi kom 14,40 og dro 16,40. 2 timers opphold. Det var ikke planen. Gleder meg til neste år, da er det slutt på tog uten rute. |
Tmy 101, Braskereidfoss |
Avgang. |
Kort opphold på Braskereidfoss før den siste etappen til Flisa. |
Etter noen kilometer nedover Solørbanen kommer vi til Braskereidfoss st. hvor Txp har lagt om sperra og vekselen ut til lastesporet på stasjonen |
Vel inne på lastesporet er det tid for rundgang.. |
.. før vognene skyves inn mot tømmerhaugen |
Txp har varm kaffe, men vi må vente litt før vi slipper ut fra lastesporet |
Noen minutter senere kommer Tågab med TMY 105 og 101 i det jeg tipper er tog 5924 |
Fordelen med å kjøre Mz er bl.a at man slipper å kjøre med øreklokker, slik føreren i TMY 105 gjorde.. |
Vi får låst oss ut av lastesporet og invitert oss inn til Txp, som velvillig forklarte hvordan stillerapparatet for det enkle innkjørsignalet med tilhørende låser betjenes. Varm, nytrukket kaffe hadde han jammen også :) |
Stillerapparat for enkelt innkjørsignal på BFS |
Den lokale suppepusheren dukket opp så elefanten kunne få stilt tørsten |
Etter at alle var mette og utørste blei det på tide å gjøre seg klare til å dra. Tilbake på lastesporet blir lok og vogner koblet sammen igjen |
Liebherr 922 virker som en populær lastemaskin på tømmerterminaler |
Signalgiverne trasker avgårde, bremseprøve må gjøres før vi kan kjøre |
Når tømmeret ikke ligger inntil sporet må man drive interntransport |
Vi er halvveis i bremseprøvinga og sluttsignalet settes på |
Det *ser* varmt ut i sola, men 20 kalde kjennes likevel godt. Fører Peter, signalgiver Odd og signalgiveraspirant Bernt |
Liebherren klar for enda en runde |
Etter bremseprøve skal bremseprosent for tog 4895 regnes ut og alle nødvendige papirer fylles ut |
Txp gir kjøretillatelse og vi kan tøffe hjemover |
Braskereidfoss vinkes farvel i speilet |
Mz 1409 väntar på lastning av flis i dom 5 sista vagnarna till Borregaard, Sarpsborg. |
11. feb. 2011 |
Etter at sørgående godstog har krysset med Di3.616 og Caroline på Kongsvinger. Og dette hadde kommet seg vell opp til Elverum. Kommer CD312.006 oppover Solør. Her passerer det verandaen på Braskereidfoss stasjon. Toget er på veg opp og sola på veg ned. |
Vi sier god tur videre i regnværet |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
Priveten er blitt til en flott garasje. |
6. sep. 2012 |
19. aug. 2013 |
Tmz 1416 |
Txp Braskereidfoss har tatt i mot toget, vekselen legges tilbake og det skal låses. |
23 år har gått siden siste ordinære persontog gikk på Solørbanen høsten 1994. |
Di 4 654 dukket jammen meg opp også, den skulle hjem til Trondheim etter endt innsats i sommertoget. |
En firer og ei finke |
Flott vinterlys over Solørbanen |
Et kaldt gufs da toget passerer |
BRASKEREIDFOSS konseptet under utarbeidelse. På FAG; Armec AS på stålkonstruksjon, Våler Bygg AS som ansvarlig prosjekterende Bygg, Brødr. Østbye for Betongdimensjonering/leveranse, Amundrud VVS for ventilasjon og fyringsdimensjonering, og undertegnede fra John Galten AS på idèen, med dialog mot kommunen/søknader/nabovarsler/prosjektering/linjeføring/fundamentering/masseberegning/oppriss. I tillegg fikk vi dimensjonert VA for fremtidig mulighet for bla automatisk slukningsanlegg og evt. oppkobling for et eget Servicebygg. Leverandør på ELEKTRO fikk vi også på å dimensjonering og tilbud på installasjon og solid inngjerding av hele området som en siste "prikk over i'en". Her snakket alle fagområder sammen og ble enige om de beste løsningene for prosjektet. |
Braskereidfoss stasjon var betjent og TXP viser signal "Passér", sannsynligvis med stor iver, til det damptrukne museumstoget. |
Vi flyttet oss videre til Braskereidfoss i den tro at det skulle være kryssing her. Så syntes ikke, da det aktuelle motgående toget var innstilt. Stasjonen var likevel bemannet, og vi fikk kikke inn på "togledersentral Braskereidfoss" |
TXP viser signal "passér" og hilser lokfører Gjermund. |
Fabrikkskiltet til Di 2 805, i 2020 | |||
1411,01 Sormbråten | |||||
1411,02 Sormbrua | |||||
1411,03 Møystad spor | |||||
1411,04 Hornberget | |||||
NJKs ekstratog fra Elverum til Kongsvinger og Oslo. | |||||
1412 Jømna | |||||
Kort opphold på Jømna |
29. juni 1969 |
1973 |
1973 |
17. juli 1973 |
5. apr. 1977 |
21. aug. 1977 |
21. aug. 1977 |
8. juni 2003 |
29. juni 2003 |
Øvelse for nødetatene i Elverum. |
Øvelse for nødetatene i Elverum. |
Vanntårnet på Jømna passeres med "øya på stilk" siden planovergangen ikke er helt frisk |
Godshuset |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
1412,01 Holtet | |||||
1412,02 Houmsmo | |||||
1413 Heradsbygd | |||||
foto: Normann |
21. aug. 1977 |
1982 |
1982 |
30. nov. 2010 |
Godshuset |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
Siste tog ut denne kvelden blir Txl med Tmz 1416 |
Tmy 110,101 i snøføyka |
Tmz 1422 i snøen |
1413,01 Mostu | |||||
1413,02 Knappen | |||||
1414 Vesterhaug | |||||
Sporplan fra 1930-tallet. |
mai 1913 |
Så bar det nedover Solørbanen. Stedsnavnet er antatt. kanskje noen kan korrigere eller bekrefte? |
29. aug. 2002 |
28. aug. 2009 |
24. mar. 2011 |
Noen timer seinere kommer tågab med tmz 109 med tomvogner, for lasting på vestmo |
22. juni 2019 |
22. juni 2019 | |||
1414,01 Nordhaug | |||||
1414,02 Vinnheia | |||||
1415 (Elverum) | |||||
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 13771 treff på Stasjonsdatabasen, og 16058158 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2211 treff · Statistikk Siste måned |