.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
7514,001 (Nelaug) | |||||
7514,01 Moripen | |||||
11. juni 2003 |
Ferden til fotostedet startet med en liten forseelse. Siden berget oppover mot standplassen var glatt, var det ikke tilrådelig å gå oppover langs utsiden av linjegjerdet. Løsningen ble å klatre over porten, og deretter klatre over gjerdet til rett side litt lenger borte, hvor fotfestet var tryggere. |
Først kom det noen solstråler inn fra sørvest. Deretter kom toget... |
Litt nærmere fotografen lot dette utsnittet lokke seg fram med litt etterarbeid. |
..og til slutt det bildet som ville vært det eneste hvis man hadde vært nødt til å velge(???). |
Vel nede ved veien passet det bra å få med togene 80 og 77 før en vendte nesa hjemover. På grunn av et forsinket tog 77 var det tog 80 som kom først til Moripen - mot normalt. Togsammensetningen var derimot ytterst normal. |
Og til slutt det forsinkede tog 77 på Moripen viadukt. Ingen kryssing på Helldalsmo i dag... |
Moripen viadukt. Tog 81 passerer mens fotolyset er på hell. |
Materielloverføring: To 72-sett, med 72123 bakerst, passerer Moripen underveis til Jærbanen. |
Tog 5803 ved Moripen, trukket av El 16.2201 (det første...). |
Tog 5806, trukket av El 14.2164 (det første..) ved Moripen, mens fotolyset virkelig er på hell... |
Tog 80 (med sovevogner) fotografert ved Moripen. |
De blir ikke finere enn dette: 73-sett i blått og sølv. |
73-sett nr 11 lener seg på innersvingen over Moripen viadukt. I alle fall de to midterste vognene...(?). |
Green Cargo på østgående ved Moripen. Fotolyset synger på dagens siste vers, og lyktene på loket speiler seg i en av Sørlandsbanens utallige kurver. |
Tog 723, for anledningen (søndag..?) med 73-sett nr 15 runder kurven over Moripen viadukt, mens dagens siste solstreif lager liv i blankt togmetall. |
Sørlandsbanens østgående dagtog (720) tar dagens absolutt siste solstråler med seg over Moripen viadukt... |
Green Cargo 4862 trukket av Re 1437. Det begynner å bli veldig gjengrodd her, men det er fremdeles et fotosted som er verd å besøke, tross noe avsides beliggenhet. |
Pent innpakket pendelpillarviadukt. |
Litt løsere innpakning enn Christos stramme wrappings. Det skal jobbes bak duken, må vite. |
Brua i froskeperspektiv. |
En gløtt inn gjennom finmasket blå netting. Her males det fra øverst til nederst. |
Sluttligen bare ett eneste fromt ønske: Litt rydding langs sporet, så et særdeles gjengrodd fotosted kan gjenoppstå. |
Tog 796, med El 18.2258, og to WLAB2 helt bak, på Moripen viadukt. |
Nytt tog på (nokså) nymalt bro. 76-05-settet på hjemvei passerer Moripen viadukt. |
Rydding av buskas har gjort re-åpnet dette fotostedet. Det er Cargo Net 5804 som passerer med El 16.2209 i front (samme lok som i gårsdagens 5805). |
Moripen sist lørdag: Cargo Net 5802 er ikke stort lenger enn det som synes på bildet, men brua er fin og nylig sandblåst og malt. Loket er 185 704. | |||
7515 Helldalsmo | |||||
Så gikk turen videre på kvelden til Kristiansand, men vi måtte krysse et godstog underveis. |
23. juli 1977 |
27. juli 2000 |
11. juni 2003 |
En liten kveldstur til Helldalsmo. Både tog 84 og fotografen var forsinket - her var det bortimot "samtidig innkjør". Det er snuten på 73108 som titter fram fra et av Sørlandsbanens få snøoverbygg. |
Litt senere er det to grønne mot Kristiansand, og tog 81 (73015) lener seg mot innersvingen mens det suser forbi. |
Samme tog (81) i litt mer normalt perspektiv (73015). |
Tog 71 ved Helldalsmo. Det er sett nr 16. |
Et litt forsinket tog 735 ( sett nr 04) passerer - i blåtimen. |
Tog 709 med El 18.2260 i front på vei ut av overbygg "nr 1". |
Green Cargo nærmer seg innkjør B ved Helldalsmo. |
CN 5801 med El 16.2210 passerer Helldalsmo. |
Tog 712 nærmer seg Helldalsmo. Innkjør B er synlig til venstre i bildet. Rett bak signalet er overbygg nr 2. |
Noen ganger er et 73-sett litt lenger enn man tror. Men bortsett fra akkurat det... |
En kilometer vest for Helldalsmo ser vi km 290 i en gløtte i skogen, der sporet går et par km videre mot Grashei og banens høyeste punkt i denne landsdelen. | |||
7515,01 Grashei | |||||
11. juni 2003 | |||||
7516 Hynnekleiv | |||||
Noen har glemt igjen en melllomplattform. Ellers er det lite igjen av Hynnekleiv stasjon, etter at bygningen ble revet i fjor. Det er tog 711 som nærmer seg i det nybarberte landskapet. |
4. juni 1938 |
27. juli 2000 |
Hynnekleiv sett fra veibrua i vestre ende av stasjonen. Pyramidekranen og litt sidespor er der ennå. |
I tidligere tider hadde Hynnekleiv kran for lasting av militært utstyr. Her var også et underjordisk drivstofflager. Begge deler forsvant ved nedleggelsen av Evjemoen. |
1. okt. 2004 |
Grafen antydet at det var tid for tog 5864, selv om det ikke var riktig ukedag, og Hynnekleiv bp viste to grønne mot Helldalsmo. Men intet godstog åpenbarte seg, derimot dukket denne doningen opp... |
Fotografen og toget ankom Hynnekleiv omtrent samtidig - men bilde ble det likevel. Det er tog 80 som passerer. Rart å tenke på at for 40 år siden var denne plassen en stasjon - der jeg mener å huske at dagtogene hadde fast stopp. |
Tog 82 med 009-settet ved Hynnekleiv. |
Tog 77 passerer Hynnekleiv |
Helt i rute forbi Hynnekleiv. Der er noen år siden det var sidespor og togstopp her. Begge deler forsvant da Evjemoen ble nedlagt. |
Helt i rute forbi Hynnekleiv. Der er noen år siden det var sidespor og togstopp her. Begge deler forsvant da Evjemoen ble nedlagt. |
Det er mange år siden Sørlandsbanens dagtog hadde stopp på Hynnekleiv. Her passerer tog 723 trukket av lok 2258. |
Helt i rute passerer tog 723 Hynnekleiv. Det er etter hvert mange år siden noe tog stoppet her. |
Helt i rute passerte tog 723 Hynnekleiv. Det er etter hvert mange år siden noe tog stoppet her. |
Idyllen på Hynnekleiv ser litt sliten ut i vårsola. |
Siste skudd i dag: Tog 723 passerer, med hilsende lokfører i El 18.2253. |
Ny dag, nye muligheter. Første stopp var utsikten over den lange S-kurven like før Hynnekleiv. Tog 716 med 73016-settet var godt synlig i alt det grønne. |
Tog 11350 nærmer seg. El 18.2259, to blå WLAB-2 og en FR7-3. |
De blåkledde farer forbi... |
... med en velbrukt FR7-3 21772 bakerst. |
Første stopp ble Hynnekleiv, siden det nærmet seg togtid. Knastørt motlys fikk stå sin prøve. Tog 796 var i rute. |
"Rive og Knuseservice AS" har gjort en grundig jobb. |
Bare grunnmuren er igjen, samt mengder av knust takstein. |
Når alt er jevnet med jorden, kan nye fotovinkler åpenbare seg. |
Hynnekleiv er blitt en svært sliten idyll etterhvert. Her passerer tog 712. | ||||
7517 Gauslå | |||||
Bildet er tatt i siste halvdel av 1950 årene |
Bildet er tatt i siste halvdel av 1950 årene |
11. juni 2003 |
29. juni 2003 |
Tog 723 ved tidligere Gauslå hp, ca km 302. | |
7518 Herefoss | |||||
23. juli 1977 |
Bru over Tovdalselva, med et av Sørlandsbanens lengste platebærerspenn (32 m). |
27. juli 2000 |
22. juni 2003 |
Herefoss |
Cargolink på østgående krysser en tørrlagt Hanefoss. |
Dagens første bilde - tog 5826 (?) passerer Herefoss. |
Stolpejungelen er en utfordring fra fotostedet på overgangsbrua i enden av stasjonen. Men et utsnitt ble ikke så verst. Det er tog 77 som krysser med 5804. |
Så slutter dagen på samme måte som den startet - med et motlysbilde helt i ytterkanten av hva som er mulig. Det er tog 77 som haster forbi Herefoss stasjon. |
Tog 77 - med 73-sett (mot normalt..) stopper for kryssing på Herefoss. |
Forsinket tog 80 krysser med tog 77 (73-sett nr 5) på Herefoss. |
Det er ikke ofte det er vannføring i Hanefossen, og det er sjelden den er så flomdiger som i disse dager. Fosseduren overdøvet alt, og kameraet var ikke helt klart da et 72-sett i vestervei stakk nesa fram. Men bilde ble det likevel. |
Vanntårnet på Herefoss ligger litt for seg selv inne i et skogholt og er ikke veldig synlig fra passerende tog. |
Stenderen på Herefoss. |
Fremdeles fin og stor plattform her hvor det ikke stopper passasjertog lengre. |
Lite vann og lite tog. Dette "toget" passerte rundt 13.50, før tog 720. Det er en vogn med hjulslag som trekkes tilbake til Østlandet, sannsynligvis av 18.2246.
|
Hanefossen viadukt |
Neste tog østover. |
Denne dagen krysset godstoget over med dette toget her. |
Tog 723 langs Gauslåfjorden. Innkjør til Herefoss er et par hundre meter bak fotostedet. |
Green Cargo på østgående, dvs tog 4862 - og trukket av Rc4 1141 - på brua over Hanefossen. |
73015-settet med tog 719 krysset med GC 4862 på Herefoss - eller egentlig var det motsatt, siden det var Green Cargo som måtte vente ganske godt og lenge. |
Inn mot Herefoss fra sør. Tog 720 med El 18, fem type 7 vogner og sommerens daglige vedheng, en WLAB2 aller bakerst. |
Av en eller annen grunn har jeg alltid forbundet godstoget 5804 med El14. Men så dukker det opp med en TRAXX 185 i front. Enda en påminnelse om tider som skifter. |
Herefoss fikk bevist sin berettigelse som kryssingsspor denne dagen. Dette var andre gangen på et par timer. CN 5804 ventet pent til sørgående dagtog - 723 - var forbi. Også dette toget med en WLAB2 i stammen. Det er visst greiest slik. |
I går: Litt øst for Herefoss stikker en liten odde ut i Gauslåfjorden. Atkomsten var tidligere å krysse sporet ved en grind. Nå er grinden spikret igjen og det går en sti gjennom undergangen rett bak fotografen. Best slik. Greit å gå der når bekken ikke er for stor. Det er tog 729 som passerer i kveldssola - og lokfører hilser til fotografen..:-) |
I dag: Litt tidsnød (kantarelldelen av turen tok litt tid..) gjorde at enkleste løsning ble valgt: Passering Herefoss med tog 723. En parkert pakkmaskin (?) som kulisse gjorde at bildet likevel ikke ble helt ordinært. |
Tørkesommeren har redusert vannføringen i Tovdalselva til nesten ingenting, med fri sikt opp til brua. |
Rett øst for Herefoss, der både fylkesveien og jernbanen krysser et bekkefar, går det en sti ned vannet (Gauslåfjorden). Derfra går det en sti opp igjen mot jernbanetraseen. Det kan se ut som det har vært en grind her en gang i tida. Mye gjengrodd, men etter litt manipulering av vegetasjonen ble det ganske grei sikt fra der jeg sto - på utsida av linjegjerdet. Helt som bestilt kom tog 723 trukket av El 18.2249.
|
Et litt forsinket tog 775 (må det ha vært) passerer brua over Hanefossen. De skarpøyde kan ane regnbuen som starter nederst i venstre hjørne av bildet. |
Et litt forsinket tog 775 (må det ha vært) passerer brua over Hanefossen. De skarpøyde kan ane regnbuen som starter nederst i venstre hjørne av bildet. |
Et godt forspent 5801 på brua over Hanefossen. |
Tog 796 i nyryddet landskap. |
Motsatt vei er panoramaet litt mer spennende, her passerer tog 797 forsignalet til innkjør Herefoss, gjennom en lang fin S-kurve, som først nå er blitt fotograferbar. Settet er 73008. |
Jeg var ikke helt fornøyd med lørdagens versjon av dette motivet. Det var noe med et furutre i bakgrunnen, som kludret til konturen av togets front. Nytt forsøk med tog 797 i dag satt som det skulle. Det handler om å bli kjent med nye fotosteder! |
Bro over Hanefossen |
Bro over Tovdalselva/Herefossen | |||||
7518,01 Hanefossen | |||||
Et helblått tog 712 ved Hanefossen. |
Oversiktsbilde over nedre del av fossen. Her ser man også veibrua som til en forandring ikke var standplass. |
Høstflom i Hanefossen og tog 720 med lok 18.2257 var dagens visuelle høydepunkt. |
Cargo Net 5804 høyt over vårflommen i Hanefossen. |
Hanefossen er i sin alminnelig ganske tørr. I dag var intet unntak, men brua er like fin for det. |
Ganske hverdagslig lengde på tog 720, til tross for at det var søndag. Loket er El 18.2252. |
Hadde ikke vært for at jeg skulle helt opp i dag, hadde jeg stoppet her. Men sett herfra blir det litt mye bru og litt for lite tog.... |
Veibrua er en mye brukt standplass når Hanefossen brua skal fotograferes. Det er ikke tilrådelig nå. |
Århundreflom på Sørlandet. Brua over Hanefossen står høyt og trygt. Det er verre andre steder. |
Slik så det ut på fotostedet under flommen tidligere i høst. Det ble ikke noe bilde av toget den dagen... |
Tog 723 - med to stk WLAB2 i stammen - passerer brua over Hanefossen. |
Tog 720 passerer... |
Den kjappe gåturen opp hit er alltid verd innsatsen. Jeg var på plass et par minutter før CN 5804 passerte, trukket av El 16.2208. |
Tog 720 på Hanefossbrua i øsende regnvær. |
GA 778 passerer høyt over frådende vannmasser. |
Langs støttemuren i enden av brua går en gammel gangvei, sikret med rekkverk av rør. Herfra var det god utsikt. Det er tog 797 som kommer. |
Muligens litt på kanten (bokstavelig talt), Fronten på en El 18 sett gjennom strekkmetall. |
Et ganske fargerikt tog 723 passerer brua over Hanefossen. |
Høyt over en tørrlagt Hanefoss passerer Go-Aheads tog 714. | |||||
7518,02 Uldal | |||||
7519 Fidjetun | |||||
1938 |
5. aug. 1977 |
5. aug. 1977 |
4. juni 1988 |
Tog 5801 passerer Fidjetun. Gråfargen på godslokene virket fryktelig dyster i begynnelsen, men man venner seg til alt. |
En robel ved Vestøl på vei mot Fidjetun kl 16.41. |
Tog 5803 ikke langt fra Vestølbekken på vei mot Oggevatn Stj. Kl 17.14 |
Elveløpet ut av Ogge heter svært talende Rettåna. |
Tog 82, mitt første møte med et rødmalt i det fri, på vei opp Rettåna kl 17.49. |
Tog 5804 opp langs Ogge. Regnvannet henger ennå tykt på kjøretråden og regnet i lufta kommer fykende flatt inn på linsa. Med tiltakende lys blir det spennende å se hvor strølyset treffer i motivet. |
Tog 5804 ved Ogge kl 18.17 rett hvor Rettåna starter. |
Tog 79 passerer like ved planovergangen ved Vestøl kl. 19.25 ca 20 minutter etter ruta. |
Tog 79 ved Vestøl pl. |
Før etterbelysning i PS: Riktignok er dette en dump av en av jpg-filene vist i AdobeRGB fargespekter. Selve fargeomfanget blir feil vist på Web. De andre filene er konvertert til sRGB fargespekter før utlagt på forumet. |
Fidjetun, spor 1. Forbikjøring nært forestående. |
Bildet tatt fra motsatt kant av Odd's bilde. |
Litt forsinket for tog 724 forbi gjennom trestolpeskogen på Fidjetun. Materiellet (73015) var det samme som gikk til Kristiansand i tog 723. |
El 18.2259 med fem vogner av type 7 utgjør dagens tog 797. |
7519,01 Retterholt | |||||
7519,02 Vestøl | |||||
7519,03 Sundstøl | |||||
7520 Oggevatn | |||||
6. juli 1969 |
Oggevatn |
4. des. 1977 |
9. juni 1984 |
27. juli 2000 |
|
2006 |
Oggevatn stasjon ble revet i 2009. |
En kano kan utmerket godt brukes som standplass. Denne helgen ble tilbragt under åpen himmel, med bålkos og sovepose og hva man trenger. Først senere fant jeg ut at jernbanelinja gikk over samme øy som jeg sov på... |
Godstog i innsjøparadiset Ogge, utenfor Fjermeros mellom Oggevatn og Vatnestraum stasjoner |
Tog 5804 og 77 rundt Nessundet bro rett nord om Oggevatn - hvor selve krysningen foregikk. ( :- ) kun denne ene første dagen i april) |
Tog 80 på sekundet etter ruta ved Nessundet bro, Oggevatn. |
CargoNets tog 5804 i oppkjøring etter stopp på Oggevatn etter krysning med dagtoget 77 fra Oslo. Min klokke viser 15.28, så den er på minuttet riktig – sørpå stilles nemlig vanligvis klokken etter togene.
|
CargoNet igjen, denne gangen med tog 5801 mot Stavanger. Her ved passering Nessundet bro kl 17.05 noen minutter før ruten.
|
Tog 5801 under Sundstøl i innkjøring mot Oggevatn. |
Oggevatn stasjon er som kjent revet siste året og brukes i dag kun som krysningspor.
|
Lav kveldssol er langt fra god å ha i front - varmer og bruner gjør den også. |
14. juli 2010 |
Tog 727 (fredager og søndager..) med 73-sett nr 1 passerer. Lang tele i en smal gløtte mellom vegetasjonen... |
Oggevatn passeres. |
1. sep. 2019 |
Nattog Oslo-Stavanger venter på nattog Stavanger-Oslo |
Kryssing sett fra førerplass. |
Årets julekort viser et kraftig forsinka 5806 med 14.2181 i front. Stedet er Oggevatn og jeg venter på at linja skal ryddes for snø og skinnebrudd repareres. |
7520,01 Bjelkekilen | |||||
7521 Vatnestrøm | |||||
Quizbostedet er på andre siden av sporet (til venstre for hovedsporet) litt bak fotostandplassen. |
Bygningene i Quizbildet ligger rett til venstre over sporet. |
Fra gårsdagens offisielle åpning av sidesporet |
4. des. 1977 |
4. des. 1977 |
Tog på vei i retning Grovane og Kristiansand passerer den gamle stasjonsbygningen på Vatnestrøm om lag et år etter at quizbildet ble tatt. |
des. 1998 |
28. juli 2000 |
Sølvpilen: Et signaturtog på vei mot Kristiansand sett fra bredden av Oggevatn. |
Med sola på hi side av toget ved sørlige delen av innsjøen Oggevatn |
To timer på sykkelen ga mulighet for å ta bilde av et godstog som slynger seg langt sør i Oggevann. Etter litt kartleting fant jeg en sidevei det kunne sykles på - med muligheter for bilder av denne og neste type. |
Høstens kanskje første frostnatt gjorde sammen med annen standplass, høstfarger og motlys at stedet fremstod som noe helt annet enn ved forrige besøk... |
Tog 723 med 15-settet passerer der det nye sidesporet til vanntapperiet grener av. |
EL 14 2177 "Vannkraften" sitt nye hjem passeres nemlig nye Vatnestrøm sidespor. |
Nydelig. | |||
7521,01 Gjegninga | |||||
7521,1 Kvarehei | |||||
Signaturtog mot Oslo passerer Kvarehei Bp. |
Blokksignal Kvarehei Bp – B for Oggevatn og Oslo, det andre (A) mot Grovane. |
Kvarehei Bp |
Kvarehei Bp, klart for nedkjøring Skjerkedalen mot Grovane. |
Kvarehei Bp |
Rett sør om nedlagte Kvarehei hp ovenfor Grovane med minus 14 fuktige kystgrader kl 15.35. Sollyset på hell gir glød, men ingen varme. |
Idyll. | |||||
7521,11 Solheim | |||||
7521,12 Samkom | |||||
Rugånes viadukt |
Over dette byggverket går det da tog. Stedets skole ligger i bakgrunnen. Relativt fin og ny, da det også her var skolebrann for noen år siden. "Beverly hills" i bakgrunnen bør gi mulighet for ettermiddagsbilder av "tog i solnedgang".... |
Koster på meg et bilde fra den andre side, for å vise at man trenger da ikke alltid tog for å ta jernbanebilder |
I bygda Samkom et par kilometer nord for Grovane finnes det et ganske imponerende byggverk. Det er ingen bro med tyngde som en steinbuebro - ei heller en elegant hengebro. Alikevel er dette her også håndverk (eller hva vi skal kalle det) av klasse. |
Disse broene er ofte relativt lange, selv om de går over ofte små elver som her. Tydeligvis var broene så billige å bygge at dette lønte seg fremfor store fyllinger. Kanskje ikke så rart siden disse nærmest var byggesett, iallefall i forhold til steinhvelvbroene som ble bygget før.... |
Mellom Grovane og Oggevann finner vi denne lille veien inn til en skytebane. Mellom disse stedene går banen mye på østsiden av Skjerkedalen, med vanskelig fotolys på formiddagstid. Dog er linjeføringen stedvis imponerende, med jernbane og vei på hver sin side av et trangt elveleie. Her er det dog mer åpent - og bedre plass. |
Rugånes viadukt | |||||
7522 (Grovane) | |||||
Ved Grovane tar jernbanen seg en liten tur på vestsiden av vassdraget. Akkurat her er det et godstog mot Oslo som tar seg en tur over - og da igjen havner på østsiden. Legg merke til at banen ligger mye lavere i terrenget her enn på Samkom. |
Grovane. Foto: Terje K |
Norsk Museumstog på Grovane. Foto: Terje K |
Di.2 848 "oppfyrt" på Grovane. Foto: Terje K |
Z4t på Grovane. Foto: Terje K |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 19908 treff på Stasjonsdatabasen, og 16487175 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2255 treff · Statistikk Siste måned |