.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
6324 Hallingskeid | |||||
Et par bilder inne fra Hallingskeid, tatt med kameraet på fanget, som en påminnelse for eget bruk senere. Oppslag i NJK-basen ga bare 3 treff på denne stasjonen, så her bør vel noen være oppmerksomme og planlegge en takning eller to for å utvide bildematerialet.
|
foto: Kurt E. Håland |
Snøoverbyggene har sin absolutte misjon, men er ikke mye å se på eller se ut av. |
foto: Gammelt postkort |
foto: Postkort |
Et til fra samme kjøring Flytoget |
Gt. 5531 |
Postkort fra O. Svanoe, Bergen. No. 425. Eneberettiget 1907. |
ca 1910 |
8. aug. 1969 |
16. aug. 1970 |
30. jan. 1972 |
30. jan. 1972 |
Ht 602 i Hallingskeid |
Uskarpt bilde fra Hallingskeid. Norges særeste og minst "fotogene" jernbanestasjon ? |
11. aug. 1976 |
Litt mer autostrada her ved Hallingskeid. |
Baneavdelingen i aktivitet. Det var store mengder brukte sviller og annet skrot langs banen. |
Vi nærmer oss Kleva bro. |
ca 1. nov. 1984 |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Berging av Di2.810 ved Hallingskeid |
Sykkeltoget Voss-Ål (tog 1452) passerer Kleiva bru i juli 1992. Bemerk sammensetningen, BM 67, BFS 67 ombygget til sykkelvogn og så et helt 68A-sett. |
Lågheller, Bergensbanen. |
Chartertog med NJK-trevogner for Norsk Teknisk Museum ved Lågheller på den gamle traseen som ble erstattet av Finsetunnelen. |
En strålende men vindfull kveld på Vossaskavlen på vei fra Hallingskeid til Upsete. Herfra er det utforkjøring til Kaldavasshytta og videre til Upsete. Foto: Terje K |
Hallingskeid passeres på en tur med cargolink i februar. |
9. mar. 2011 |
El 18.2258 med tog 602 ved Lågheller. |
El 18.2256 med tog 602 ved Lågheller. |
601 på Hallingskeid. |
Etter et kort opphold på DNT-hytta på Hallingskeid for å laste av bagasjen satte jeg avgårde østover for å dekke området mot Finsetunnelen. Som nevnt går toget i snøoverbygg og tunnel nesten hele veien, og man må lete etter de små åpningene man kan få. I tillegg ligger banen høyere opp i lia, mens Rallarvegen ligger nede mot elva, så man må klatre litt for å finne gode plasser. Kontrasten til Finse-siden, der banen ligger midt ute i det åpne landskapet, er merkverdig. Tog 64 mot Oslo passerer i kveldssolen. Stillheten var totalt avbrutt av borrearbeider oppe i fjellsiden. |
Forrige tur fikk vi skuterskyss av stasjonsmesteren, denne gangen var apostlene så vennlig å stille sine hester til disposisjon til meg. |
Jeg snudde snuten mot den synkende solen og satte i vei mot Hallingskeid og soveposen. Underveis dukket månen opp over landskapet, før 5508 passerte. Jeg ventet en stund på tog 63 i motsatt retning, men det lot vente på seg. Eksponeringene viser at lyset forsvant gradvis, til et tålelig bilde knapt kunne fremkalles. Ikke var jeg kledd for å sitte på fjellknausen stort lengre heller, så jeg fulgte fjellvettet og satte i vei mot hytta. To minutter senere passerte toget, godt gjemt i et snøoverbygg. En boks sodd på DNT-hytta smakte godt en knapp halvtimes marsj etterpå. |
Ny dag, nye muligheter. Men hvor skal man sette i vei? Jeg håper syklisten hadde med seg ny slange. Jeg fant faktisk flere slike minner etter skarpe steiner langs 'vegen. |
Fra Lågheller måtte jeg legge inn løpegiret, for jeg skulle rekke et tog. Det bar tilbake til Hallingskeid for å plukke opp sekken, og så sette avgårde nedover dalene langs Grøndalsvatnet og Klevavatnet. For første gang var jeg glad Halvard ikke var med. Han har vist seg å ha langt bedre utholdenhet enn meg, og evner å pakke lettere. Dette bildet er langs Klevavatnet, og viser området der steinen til en viss bru ble tatt ut, og fraktet på isen om vinteren til anleggsplassen. Mer om den senere, først skulle jeg ta bilder av... |
...NMT på tur mot Bergen med sin førsteklasses-vognstamme trukket av El.11.2098. |
NMT, tog 2021, passerer Kleva bru. |
Tog 64 passerer Kleva bru. Lyset begynte å forsvinne, noe som var ekstra frustrerende siden togene ble mer og mer forsinket. Tog 64 var nesten en time bak ruta. |
Et ness i Klevavatnet, like ved Kleva bru, ble valgt til overnattingsplass. Her passerer 5507. |
Tog 601 passerer Kleva bru. [Foto-illustrasjon] |
Tog 1848 ble fanget fra teltåpningen mens havregrøten putret på stormkjøkkenet. |
Tog 5520 passerer Kleva bru. Jeg har ryddet leir i mellomtiden, og har satt kursen nedover mot det lavere landet. |
Di 8.710 med nattoget |
Tog 4842 på broen over Skomå. |
Fra horisontalen ved Seltuft |
Arne Røkke |
Vel fremme på Hallingskeid ventet en seng på DNT-hytta, varm lapskaus i solveggen og kortspill til langt på kveld. Også tog 64 da. |
Neste morgen ble 609 første tog som ble fanget inn. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 3483 treff på Stasjonsdatabasen, og 16039648 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |