.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
5111,001 (Ganddal) | |||||
5111,01 Skjæveland | |||||
5111,02 Orstad | |||||
Vi hadde noe hvitt stoff på slutten av fjoråret |
Spor 4 |
Skd 224 214 i arbeid på Gandal godsterminal |
Utlendingene har sans for norsk enfoldighet... Her DB Schenker
|
19. aug. 2009 |
19. aug. 2009 |
19. aug. 2009 |
19. aug. 2009 |
19. aug. 2009 |
Ganddal godsterminal |
Ganddal godsterminal |
16. nov. 2011 |
Ganddal godsterminal |
16. nov. 2011 |
16. nov. 2011 |
Innkjøring til Ganddal godsterminal |
Trykknapp til lokalstilt sporveksel på Ganddal godsterminal |
Sporveksel på Ganddal godsterminal |
5111,03 Øksnevadporten | |||||
5. juli 2004 | |||||
5111,04 Engjelsvåg | |||||
5112 Klepp | |||||
senest 1919 |
1953? |
Togmøte på Klepp stasjon |
Tre tog på Klepp stasjon, fra vestre 2122 i Gt 5816 til Oslo, 68A 04 i Pt 723 til Stavanger og 2128 med Et 74 til Oslo. |
juli 2003 |
Pukktog venter på kryssing. |
5112,01 Laland | |||||
5112,02 Tumarki | |||||
5112,03 Vardheia | |||||
5113 Bryne | |||||
foto: Roar G. Nilsson |
Tog 724. |
13. sep. 1998 |
Tog 3018 |
24. apr. 2002 |
24. apr. 2002 |
12. juni 2002 |
69.629 |
Bryne – vognen er ennå ikke vår helt alene, men kongelig – torsdag formiddag med ankomst Stavanger kl 12.05 | |||
5113,01 Kjelsholen | |||||
5114 Hognestad | |||||
Ved Hognestad sto de 3 Stortyskerne som var hentet ut av tunnelen i Drangsdalen. Ulf Berntsen har tidligere lagt ut den interessante historien om disse lokene. Kanskje du kunne gjenta det, Ulf? |
Jærbanen: Parti av bru over Håelva ved Hognestad. |
Og så kom det man var ute for å fotografere |
30. nov. 2015 |
Først ut var midlertidig en grå italiener i tog 3034 | |
5114,01 Gjerdo | |||||
5114,02 Tårland | |||||
5115 Nærbø | |||||
foto: NSB Maskinavd. |
Nærbø st. |
Nærbø |
12. juni 2002 |
Nærbø |
Med nye batterikasser i Stavanger distrikt |
5115,01 Kvia | |||||
5115,02 Dysjaland | |||||
5116 Varhaug | |||||
1876 |
ca 1905 |
ca 1950 |
16. apr. 2002 |
16. apr. 2002 |
12. juni 2002 |
Innkjør B Varhaug |
Varhaug kirke tatt fra returtoget 778 på ettermiddagen | ||||
5116,01 Odland | |||||
5116,02 Stavnheim | |||||
5117 Vigrestad | |||||
foto: Tor Henning Ueland |
ca 1950 |
Vigrestad (og dermed ble tåka for tykk og lyset for dårlig.....) |
12. juni 2002 |
Langs et steinete jorde litt sør for Vigrestad ble dette 72-settet foreviget med havet der ute i det fjerne. Og her var det ennå ikke kommet nye KL-master... |
Fra et fotosted litt nord for Brusand har vi fin utsikt til toggangen. Her kommer et CargoNet-tog forbi. |
Noen særdeles likesæle gjess og et passerende regiontog, morgenfuglen 701 - her i form av 73002-settet. |
Flat-Jæren til å ta og føle på med steingarder og ennå noe upløyd mark - en østlending som har kjøpt seg inn? | ||||
5117,01 Hogstad | |||||
5117,02 Stokkaland | |||||
5118 Brusand | |||||
Klokken er to. 3036 mot Egersund har nettopp krysset med 773, sørlandsekspressen, på Brusand. Vaulen med våtmark ligger der ennå beskyttet av tyskertennene. |
Etter en kort stopp på Brusand st.- og ferden går videre østover! |
13. juni 2001 |
sep. 2003 |
Nordsjøveien ved Brusand |
72.017 i tog 3021 opp mot Stokkalandsmarkå. |
Like sør for Brusand får man litt visuell drahjelp av en skrå morgensol som bryter skylaget, mens et av togene til "Stavanger S-Bahn" passerer på sin ferd mot Egersund. |
Et av dagens første regiontog fra Kristiansand har nettopp dukket ut av Varden tunnel og nærmer seg Brusand. Nytt KL-anlegg står stramt på geledd, og turkamerat Roy jobber med saken fra sitt ståsted. |
Regiontog til Krsand og Oslo S passerer Brusand uten stopp. Bildet er tatt fra den gamle veibrua. Brua for jernbanen er heller ikke av nyeste årgang. |
Litt lysmagi sør for Brusand en maimorgen i 2015. Dagens første regiontog fra Kristiansand nærmer seg. Fotograf Roy har tatt oppstilling ved veikanten. |
Her kommer dobbeltsettet man fotograferte ved Ogna en liten time tidligere tilbake igjen over den lange rettstrekningen sør for Brusand. |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
10. aug. 2017 |
TOg 745 nærmer seg Brusand sørfra. |
Dagens aller første bilde, mens det ennå var ganske mørkt. To jærbanelokaltog gjorde nytten som oppvarming og innstilling, før tog 745. Her er det første av dem, tog 3005 |
Noe jeg tror må være tog 3006. Faktisk med dobbeltsett, noe som ikke er helt iøyenfallende, slik jeg herjer med lange brennvidder under tvilsomme lysforhold. |
Spiss vinkel på motivet, og så lang lukkertid som forsvarlig for å få ISO-verdien ned på et nivå som et kamera med DX-brikke kan takle. Små marginer begge veier, men når det blir bra er det brukbart. Tog 745 fotografert på årets tur. |
Litteraturtoget, tog nr. 7705, i full fart ut fra Brusand. Toget var en halv time forsinket. Toget bestod av EL18 2246, B5-3 26005, A4 24010, B5-3 26009 og FR5-1 21713 |
Dagens stasjonsbygning på Brusand er fra 1919 og er tegnet av NSBs arkitekt Jens Flor. |
Regiontog fra Stavanger ved innkjør. Her ser vi autotrafosystemet med normalleder NL og returleder RL på toppen av kontaktledningsmastene. |
Lokaltog mot Stavanger på vei inn mot Brusand. Vi skimter Nordsjøen. |
Ved Brusand finner vi ved siden av sporet Vaule bro fra 1856. |
Lokaltog mot Stavanger kjører inn på Brusand. På denne formiddagen var det få som reiste mot Stavanger herfra - langt flere som kom med toget fra Egersund. |
Tog 3004 haster videre etter stoppen på Brusand. Helt til Egersund skal det, og krysse med tog 745. |
Norges korteste nattog (745) nærmer seg. |
Så har vi forflyttet oss til Brusand. Veiovergangen til stedets gulrotfabrikk er et mye brukt fotosted. Litt kreativ vinkel i år, for de som har øye for KL-detaljer. Toget er 701, morgentoget fra Kristiansand. | ||
5118,01 Varden | |||||
El 17 2224 med tog 703 ved Varden. | |||||
5119 Ogna | |||||
Ogna. På avveier: på gal side av gjerdet og forvirret av blandede signaler. |
Kvart over tre. 3040 ut fra Ogna mot Egersund. Potethøsting pågår. |
Klokken nærmer seg tre. 3041 ankommer Ogna for stopp og kryssing. |
Et par minutter senere passerer 782 for Kr.sand sakte forbi. |
Ogna, sett i motsatt retning - mot Nordsjøen. Selv om det er oktober er det ennå mildt med frodige beitemarker. En LPG i ballast drar seg nordover. |
Ogna. På avveier: på gal side av gjerdet og forvirret av blandede signaler. |
Kvart over tre. 3040 ut fra Ogna mot Egersund. Potethøsting pågår. |
Sporplan datert 1942 |
Ogna |
29. mai 1976 |
29. mai 1976 |
Uthus på Ogna stasjon. Den nærmeste bygningen tilhørte Jærens kjemiske fabrikk A/S hvor en produserte jod. Råstoffet fikk de fra Sjøtang A/S som holdt til i bygningen vi ser bak. Denne bygningen ble lokalt kalt for 'tanginen'. |
29. mai 1976 |
19. aug. 1981 |
ca 1985 |
13. juni 2001 |
Lokaltog mot Stavanger på Ogna. |
Ogna stasjon på Jærbanen er riktig svar. Det er tog 782 som passererpå vei mot Kristiansand og Oslo (som tog 82).(1200px)mvh KHE |
Tog 705 på brua over Ognaelva. Laksefiskerne var tidlig oppe de også. |
Etter innsjekk på nattens losji tok vi en rask befaring til neste morgens fotosted. Mens vi var der kom tog 731 forbi i kveldsmørket. |
Morgentog: Et av Jærbanens tallrike 72-sett nærmer seg Ogna. Klokka er vel så vidt litt over 06.00. |
Til Kristiansand og Oslo S: Tog 710 passerer akkurat når et hull i skydekket slipper gjennom litt mer lys. |
... i det vi avslutter dette kapitlet med en litt kreativ vri på et passerende tog 701... |
Tog 732 med 73.006 på sin vei mot Kristiansand. |
Tog 723 mot Stavanger med El18 2255 i front |
Et 73-sett som tilsynelatende dukket opp ingensteds fra skapte litt uro i rekkene. I ettertid våger jeg teorien om at det var tog 719. |
Cargo Net kunne oppvise et langt og flott tog denne dagen. Det er vel ikke urimelig å anta at tognr er 5801. |
Tog 723 bærer preg av sommerens viderverdigheter på Jærbanens nordlige del. Samme togstamme går i skytteltrafikk som dag- og nattog. |
En kjapp forflytning til Ogna, akkurat tidsnok til å få med seg dagens første regiontog fra Kristiansand, tog 701. |
"Jernbanehølen" er navnet på laksefiskernes eldorado rett nedenfor brua over Ognaelva. |
Nattoget, nå med det prosaiske tognummeret 745 var meldt i rute ved Moi, og det var ikke mange minuttene forsinket ved Ogna."Bildelok" (2243) var prikken over i-en. |
Ingen opplagte fotosteder i skogen banen går igjennom mellom brua over Ognaelva og Sirevåg tunnel. Men man kan jo forsøke å være litt kreativ i stedet. |
Dagens siste regiontog mot Stavanger (719) passerer brua over Ognaelva. |
Dagens definitivt siste solstråler lyser opp landskapet i det et av de mange lokaltogene til Egersund setter opp farten etter stoppen på Ogna. |
Det er noe eget med nattoget. Det har vært årvisst foreviget hver gang man har vært på disse kanter - helt siden 1991. Her er 2016-utgaven (tog 745), trukket av El 18.2253. |
Etter nattoget forflyttet vi oss over til solsida. Første tog var noe vi ikke har sett før på denne delen av Jærbanen: Dobbelt 72-sett. Vi ser også fire av de fem bruene over Ognaelva her: Gang- og sykkelbrua, veibrua for fv. 44, jernbanebrua - og i helt i bakgrunnen bruruinen fra krigens dager. Bare brua for turveien på yttersiden av jernbanen er skjult for fotografen. |
En liten overraskelse før frokost: Et av Cargo Nets godstog kom smygende gjennom spor 2 på Ogna, mens Jærbanens lokaltog ventet på å slippe videre. Er 2166 CN sitt eldste lok for tida..?
|
Dagens første regiontog, 701, forlater Kristiansand kl 05.02 - en time og 15 minutter etter nattoget. Ved ankomst Stavanger kl 08.05 er denne tidsforskjellen krympet til 45 minutter. Her passerer regiontoget brua over Ognaelva. |
Tomtog 7706, retur av materiellet til Litteraturtoget passerer her over Bru over Ognaelva. Toget var 125 minutter før rutetid ved passering Ogna.Toget bestod av EL18 2246, B5-3 26009, FR5-1 21713, A4 24010 og B5-3 26005. |
Et av dagens regiontog, 716, nærmer seg brua over Ogna elv. |
Ved Ognaelva i halvlavt motlys. Man gjør det ikke enkelt for seg. Men tog 709 ble tålig greit eksponert uten at en var nødt til å behandle bildet ihjel. Og svanefamilien i sitt rede ytterst på det lille neset kan følge toggangen døgnet rundt. |
Enda et bilde fra elvedeltaet ved Ogna. Lokaltoget som passerer er antagelig 3029 fra Egersund. |
Dagens første bilde av tog 3005. "Prøvebilde" før nattoget kommer noen minutter etter. |
Ognaelva ligger mørkeblå og speilblank i det tog 745 passerer i fint driv. Helt i rute. Kryssingen på Ogna var tydeligvis flyttet et hakk eller to videre oppover Jæren. |
Tog 3006 til Egersund får opp farten etter stoppen på Ogna. |
Ved Ogna igjen. Tog 709 har kjørt helt fra Oslo S før det kommer hit, enda klokka ennå ikke har passert 11.30. Like tidlig oppe som laksefiskerne til høyre i bildet. Minst! |
Camping og turområdet ved Ogna
|
GoAhead og Sørtoget tog nr. 714 ved Ogna. Togsettet er 73 15 og er foliert med reklame for Kristiansand Dyrepark og KuToppen
|
GoAhead og Sørtoget tog nr. 714 ved Ogna. Togsettet er 73 15 og er foliert med reklame for Kristiansand Dyrepark og KuToppen
|
GoAhead og Sørtoget tog nr. 714 ved Ogna. Togsettet er 73 15 og er foliert med reklame for Kristiansand Dyrepark og KuToppen
|
GoAhead og Sørtoget tog nr. 714 ved Ogna. Togsettet er 73 15 og er foliert med reklame for Kristiansand Dyrepark og KuToppen
|
GoAhead og Sørtoget tomtog 12707 fra Kristiansand til Stavanger ved Ogna. Toget utgjøres av 7304 settet etter hva jeg får opplyst.
|
GoAhead og Sørtoget tomtog 12707 fra Kristiansand til Stavanger ved Ogna. Toget utgjøres av 7304 settet etter hva jeg fr opplyst.
|
Tog på vei mot endestasjonen i Stavanger. |
5120 Sirevåg | |||||
Rundt halv fire. 3042 ut fra Sirevåg mot Egersund |
3042 akselererer inn mellom fjellknoller og kulturlandskap. |
Ti minutter senere. 3045 for Stavanger står klar for avgang på Sirevåg. |
Det er begynt å regne. Det nakne, rundknollede landskapet mellom flate Jæren og Sørlandsheiene er spesielt. |
Ved Sirevåg, lokaltog på Jæren. |
Tog 742 til Egersund like nord for Sirevåg hp. |
17. juli 1992 |
28. juli 2000 |
Kroka tunnel på Jærbanen, km 538,11 |
Så er man vel nede igjen fra toppen. Det er ikke så skummelt som det ser ut til der oppe hvor man nettopp har stått, men det er greit å holde et par kroppslengders avstand til kanten... Ellers er det tog 3007 som glir inn til stopp. |
Turen gikk med lokaltog Stavanger-Sirevåg - kanskje eneste norske jernbanestasjon i et fiskevær? |
En snau time tar det å komme seg tilbake til Sirevåg og toget tilbake mot Stavanger. |
Tilbake i Sirevåg. Tog 716 stikker nesa ut av Sirevåg tunnel (222 m). |
Tilbake i Sirevåg. Tog 716 stikker nesa ut av Sirevåg tunnel (222 m). | ||||
5121 Vatnamot | |||||
28. juli 2000 |
Tidlig en fredags morgen, og helt i rute, passerer nattog 705 tidligere Vatnamot hp. Loket er El 18.2245, og toget inneholder både gammelt, nytt, og innleid sovevognsmateriell, i tillegg til salongvogn og to sittevogner helt bak. |
13. juni 2001 |
juli 2003 |
Tog 722 (Stv-Krs) har nettopp passert Vatnamot Bp. |
Tog 722 (halve nattoget...) har nettopp passert tidligere Vatnamot hp. |
I et regiontogpar på dagtid Stavanger-Krs, ble loket og sittevognmateriellet fra nattoget brukt. |
Tog 778 kjører inn i Vatnamot tunnel. |
Tog 778 med 73-sett i Signatur-design ved Vatnamot. |
24. apr. 2011 |
El 16.2211 har snart tilbakelagt dagens tur fra Alnabru til Ganddal med tog 5801 - og toget har nettopp passert Vatnamot bp. og Vatnamot tunnel og befinner seg ved km 537. |
Tog 5801 forsvinner inn i kveldssola og nærmer seg Sirevåg... |
Tog 705 gjør seg lekkert i morgensola - |
Tog 3006 haster mot Egersund - |
Kl 5.20 går morgentoget til Stavanger fra Kristiansand. Kl 6.20 befinner det seg i Gylandstunnelen, og kl 7.20 har tog 769 nettopp krysset med tog 776 på Helleland. Men nå er klokka såvidt rundet halv åtte når toget kommer til syne på fyllinga ved Vatnamot bp. |
Denne ekvipasjen - fotografert på en av kongerikets mest bejublede jernbanefyllinger - sto ikke i rutetabellen. Men bilde ble det lell... |
Tog 80 passerer - og opplevelsen av det er uten tvil størst fra utsiden av toget - |
Tog 5804 gløtter opp mot fotografen i et kjapt sekund før det farer gjennom Vatnamot tunnel. Den lille brygga på motsatt side av vannet (Nordre Krogavatnet), og de nærmeste omgivelsene, var ståsted under morgenens fotoseanse... |
Med havhorisonten som bakteppe nærmer tog 5804 seg tidligere Vatnamot holdeplass. |
Tog 5804 passerer stedet der holdeplassen en gang lå - |
..og best som man tror at "toget er gått" - så dukker det opp igjen - |
Dagens passering av tog 5804 er for alvor i ferd med å bli historie - |
Klassisk standplass og klassisk motiv. Vi kan gjerne si klassisk lok også. Det er i alle fall El 14.2186 som kommer med 5804, mens en regnbyge av det mer heftige slaget driver forbi. |
I kveldinga utforsket man kjente og kjære fotosteder ved Vatnamot. Her prøver et av dagens mange lokaltog å gjemme seg i skogen av nye og gamle KL-master. |
En gang i tida var Sørlandsbanens nattog en lang og staselig sak - også vest for Kristiansand. Nå er det ikke mye igjen av gammel herlighet. En eneste WLAB2 er skjøtet inn i en B7-stamme, og samme materiell går fram og tilbake som nattog og regiontog på dagtid. Her lukter det nedleggingstruet tilbud på lang lei, men det er i det minste en grunn til å sikre seg bilder av tog 745 før det er for sent. |
Morgenstemning i stolpeskogen. Det er nok tog 3006 vi ser her. |
En tur ned til morgenens første fotosted igjen. Her med litt lenger brennvidde og et litt annet ståsted. Toget er antagelig nr 3007 - og klokka er ikke mer enn kvart på sju eller så... |
Sommeren 2014 var nye KL-stolper på plass flere steder. Kontrasten til det gamle anlegget med trestolper er i øynefallende. Her er et Jærbanelokaltog fotografert i stolpeskogen ved Vatnamot. |
Endelig! Det klassiske Vatnamot-bildet for anledningen med tog 720. For 24 år siden sto jeg på samme sted og fotograferte morgenekspressen til Oslo. Da var loket en 17-maskin - men vognene var de samme. Ellers må jeg innrømme at jeg ikke har tatt skade på min sjel av det nye KL-anlegget. Det hjelper i alle fall at de gamle stolpene er fjernet. |
Litt i høyden for å få overblikket. Et 73-sett passerer, og bygene driver innover mot fotografen... |
Klokka har rundet 10 med noen minutter. Fotografen er på plass på avsatsen sin, og Green Cargo på østgående passerer med havet som nærmeste nabo. |
Trærne langs traseen er ikke så sjenerende når man kommer seg litt opp i høyden. Her kommer tog 720 med sitt lok og sine fem vogner. Til sammenligning kunne tog 702 vest for Krs midt på 70-tallet også være ganske kort - El 11, BF og et par B3.. |
Siden i fjor har vi fått selskap av villsau som går i heiene her. Denne (med nummertag 50013...) passet meg opp da jeg var på tur ned. Men hun ga seg fort siden det ikke var mat å få. |
Så kommer vokterboligen til syne. Til høyre ser vi grinden som står flere titalls meter fra sporet - den står der den gjorde før linjeomleggingen i 1947. |
Rester av plattformen fra før linjeomleggingen i 1947. |
Lokaltog mot Stavanger. |
Lokaltog mot Egersund. |
Et lite stykke sør for Vatnamot. Et jærbanelokaltog (Stavanger S-Bahn...) nærmer seg. |
Nytt kjøreledningsanlegg. Litt mer voldsomt dimensjonert enn det gamle, men trestolpenes tid langs jernbanen begynner for alvor å bli forbi. |
Tog 716 farer forbi. Langs Søre Krogavatnet kan vi se traseen helt til stedet der Vatnamot holdeplass lå. |
Green Cargo på østgående, tog 4862, speiler seg i Søre Krogavatnet. |
Tog 720 passerer ... |
Tog 709 har vært underveis halvannen time lenger enn fotografen har vært oppe. Kl 04.19 forlot det Oslo S. |
Cargo Net 5804 med moderne trekkraft. |
Uten Jærbanen (Stavanger S-Bahn..) hadde det ikke vært mye toggang her. i alle fall ikke når nærmest alt av godstog i dagslys er radert ut av rutetabellen. |
Tog 3037. Vatnamot har blitt ganske gjengrodd i løpet av de snart 30 årene man har besøkt stedet. Små busker har blitt voksne trær, men ennå er det et fint fotosted. |
Tog 724 på fyllinga mellom blokkposten og den tidligere Vatnamot hp. | |
5122 Hellvik | |||||
13. sep. 1998 |
13. juni 2001 |
18. aug. 2008 |
18. aug. 2008 |
5. nov. 2013 |
5. nov. 2013 |
5. nov. 2013 |
Hellvik stasjon ble oppført etter tegninger fra NSBs arkitektkontor i 1954. |
'Bysiden' på Hellvik byr på en litt sjelden vinkelløsning. |
Regiontog fra Stavanger ved innkjør til Hellvik. |
Stillverkspanelet kunne bare skimtes gjennom vinduer som ikke var vasket på lenge, men ved hjelp av RAW-format lot det seg gjøre det synlig på bilde. |
Regiontog mot Stavanger passerer |
På tide å forlate Hellvik, og lokaltog mot Stavanger skimtes på andre siden av tunnelen. |
Toget i spor 2 på grunn av kryssing. |
Ombordansvarlig passer planovergangen i det tog mot Egersund kjører inn i spor 1. Slike plattformoverganger er den eneste formen for planoverganger på Jærbanen. | |||
5123 Maurholen | |||||
Jernbanefotografer i dristig posisjon. Anbefales ikke sånn uten videre med ordinære tog på linjen..... |
På samme stedet. Hva tunnelen heter vet jeg ikke. Ser jeg rester etter en holdeplass her - i så fall hva het den ? (Spørsmålet stilles med tanke på Stasjonsdatabasen) |
29. mai 1976 |
Maurholen stoppested het opprinnelig Lille Sirevaag. Vokterboligen er fra Jærbanens åpning i 1878. Det ble holdeplass her allerede året etter, og en gang før 1900 fikk stedet status som stoppested. |
Flere tok turen bort til den nye traseen for å fotografere toget fra Egersund, men jeg ønsket å få med meg mer av landskapet. Er det noen som vet hva vannet i forgrunnen heter? |
Befaring på den gamle smalsportraseen. |
25. aug. 1985 | |||||
5123,01 Eie pens | |||||
5124 Egersund | |||||
Klokken er blitt fem. Uværet herjer og skaper forsinkelser. |
En halv time senere. Et tog er klart for avgang Stavanger, dog ikke lenger etter ruteboka. |
Kvart over seks. Sørlandsekspressen 777 ankommer i rute for Stvgr. |
Et minutt senere. Fri linje og rutemessig avgang for det gjennomgående toget. Park-and-Ride ser ut til å ha slått godt an ut fra alle bilene på parkeringsplassen. |
Litt før halv syv. Et av pendeltogene ankommer. De kjører vel snart rutemessig igjen. |
3 minutter senere. 5804 i hastig gjennomkjøring på vei østover, presis etter ruta. |
Egersund 05.10.06. Tog 5804 |
Ser andre også har vært ute i regnet. Jeg testet et "all værs kamera" i fjor - blant sauer. Jeg ble forkjølt, ikke de andre. Sauene fjernet jeg fra serveren, men bildet fra Egersund lot jeg ligge igjen. Mye 'vær' kan være artig det. (men nå frister jeg vel skjebnen - foreløpig har vi hatt det fint her sør på) |
Slik den så ut for flere år siden etter at deler av taggingen var fjernet. |
Nøkkelring fra 4838. |
1942 |
Egersund med tog 702. |
Gammel tysk motorvogn til internt bruk som snekkerverksted, fast parkert utenfor lokstallen i Egersund. |
7. aug. 1971 |
7. aug. 1971 |
7. aug. 1971 |
I Egersund var lokomotiv 2770 den største attraksjonen. Den befant seg i Drangsdalen inntil 1972. |
Turens obligatoriske "familiebilde". Her i Egersund. |
Ved lokomotivstallen i Egersund |
Ved lokomotivstallen i Egersund. |
Fabrikkskilt. |
Detalj ved fabrikkskilt. |
Utgangsdør fra innsiden. |
Sveiv for vindu. |
Den ene boggien. |
Den 6. juni 1982 var lokalavdelingen på tur fra Stavanger til Flekkefjord med 87.01, og i Egersund var det stopp for å studere 2770. Vi hadde så smått begynt å flikke på loket, men støvete er det etter å ha stått en ti års tid i lokstallen. |
Xco 18296 og El 13 2133 i Egersund før transport til Hokksund. |
Xco 18296 i Egersund før transport til Hokksund. |
Vi måtte jo ta en titt på 2770, som dengang var under restaurering i lokomotivstallen. |
På Egersund st., den sørligste endestasjonen for lokaltrafikken på Jærbanen. |
Sørgående godstog må vente på å bli forbikjørt av 69.030 som er fredagstoget til Kristiansand. |
30. apr. 1994 |
28. juli 2000 |
2770 utenfor lokstallen i Egersund |
Robel 30-36-5131 i Egersund |
Egersund |
31. okt. 2004 |
Gammelt betongfundament ved Launes bru, brukt som innfesting for støttestag til gangbru. |
Vognene ble ble skiftet ned fra "Burma" i går med assistanse fra en hjelpsom robelfører fra Drift Bryne.
Her står de klar for å bli befridd for presenningen. 87 vogna har blitt skjøvet ut for bli tømt for setene til B2 vogna. |
Her står de uten presenning i all sin prakt. B2 vogna er fortsatt grønn på andre siden og med "DB" logo |
Utbytting av huntonit "vinduer" med original vinduer på B10. |
Denne lille tassen fikk også se solskinnet for første gang på mange år etter å ha stått innestengt bak 87 vogna. |
XCo 18297 Egersund 2/4 2008 ca. klokken 14.30 |
Klokken 14.42 |
Egersund lokstall og svingskive |
Ekstratog for NJK fra Stavanger til Oslo |
Hva er dette? |
Innvendig før påbegynt nedskarping. |
Innvendig før nedskraping. |
Nedskarping på begynt, mørkere grønn farge kan anes. |
Nedskarping påbegynt bak vegg. |
Deler av nedre bakvegg har fått et strøk ny maling. |
Deler av bakvegg med mulig original svart farge. |
Radiator BM 87.01 |
Radiator BM 87.01 |
Bakvegg ferdig malt. |
Nytt gulvbelegg. |
BM 87.01 utenfor lokomotivstallen i Egersund. |
BM 87.01 og Skd 206.34 utenfor lokomotivstallen i Egersund. |
Motorløs ende med en del manglende og dårlige påskrifter. |
Skyggesiden helt uten påskrifter. |
Ny KL mast med ny kjøreledning. |
Ny KL mast med ny kjøreledning. |
185.683 og 678 i tog 5862 |
5. nov. 2013 |
5. nov. 2013 |
Skd 226.634 |
5. nov. 2013 |
5. nov. 2013 |
LM7 (MTW 100 JBV) på Egersund stasjon |
N-JBV Gps |
|
N-JBV Gps |
Togbytte grunnet signaltrøbbel på Oslo S, vi var noe sånt som to og en halv time forsinket ved ankomst. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 8735 treff på Stasjonsdatabasen, og 16188471 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2222 treff · Statistikk Siste måned |