.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4950,001 (Fauske) | |||||
4950.01 Røvika | |||||
Bilde oppgitt for stort - men det er ikke der problemet ligger | |||||
4951 Valnesfjord | |||||
Tog 475 ved Nordvika - mellom km. 689,5 og 690,0 - mellom Valnesfjord og Kistrand om morgenen torsdag 30. juni 2011. Toget ble trukket av Di 4.655. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Ht 451 fra Trondheim til Bodø har tatt fatt på siste etappe, og har her nettopp kommet ut av Kleivtoppen tunnel, fotografen står nok ved den bygningen som egentlig skulle tjene som stasjon, men som aldri ble tatt i bruk som det. Saltens Bilruter skulle ta seg av den lokale trafikken mellom Fauske og Bodø ble det bestemt allerede mens anlegget pågikk. Så bygningen i Røvika vest for Fauske ble i stedet innredet som en vokterbolig. I dag er den historie, den nye riksveg 80 går her i dag. |
2001 |
2001 |
Røvika Sp, km 681,20 ble aldri tatt i bruk som ekspedisjonssted |
CD 66 trekker kaputt Di 8.717 i gt. 5792. |
21. apr. 2005 |
15. juni 2005 |
22. juni 2006 |
22. juni 2006 |
22. juni 2006 |
Tog 472 med dobbelt 93-sett ved Valnesfjord. Foto: Hans-Ole Sveia. |
27. juni 2008 |
27. juni 2008 |
27. juni 2008 |
Tog 1789 bestående av et 93-sett (sannsynligvis BCM 93.57 + BM 93.07) ved Kistrand mellom Nordvika og Mjønes. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Tog 1790 - bestående av et 93-sett (trolig BM 93.06 + BCM 93.56) - ved Kistrand mellom Mjønes og Nordvika. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Tog 1789 - bestående av et 93-sett (trolig BCM 93.57 + BM 93.07) - ved Kistrand mellom Nordvika og Mjønes. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Tog 1790 - bestående av et 93-sett (trolig BM 93.06 + BCM 93.56) - ved Kistrand mellom Mjønes og Nordvika. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Tog 1791 - bestående av et 93-sett (trolig BCM 93.56 + BM 93.06) ved Nordvika (km. 689,0) mellom Valnesfjord og Kistrand. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Tog 474 - bestående av et 93-sett (trolig BM 93.07 + BCM 93.57) - ved Nordvika (km. 689,5) mellom Kistrand og Valnesfjord. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Mot Fauske er den nye E6-trasséen ferdig. |
26. apr. 2012 |
Tog 475 - trukket av Di 4.652 - mellom Svarthammeren tunnel og Valnesfjord. |
Tog 1793 - bestående av BCM 93.57 + BM 93.07 - mellom Svarthammeren tunnel og Valnesfjord. |
Gt. 5790- trukket av CD 312 003 - ved km. 684,5 mellom Valnesfjord og Svarthammeren tunnel. |
Tog 473 - bestående av BCM 93.58 + BM 93.08 - mellom Svarthammeren tunnel og Valnesfjord. |
Tog 473 - bestående av BCM 93.58 + BM 93.08 - ved Valnesfjord hp. og trafikknutepunkt. |
Tog 472 - trukket av Di 4.652 - mellom Valnesfjord og Svarthammeren tunnel. |
Tog 472 nær Nordvika mellom Oteråga og Valnesfjord. |
Tog 471 trukket av Di 4.653. |
Valnesfjord hp. - med tog 474. |
Tog 474. |
Gt. 5790 - trukket av CD 312 006 - i Nordvika mellom Oteråga og Valnesfjord. |
Gt. 5790 - trukket av CD 312 006 - i Nordvika mellom Oteråga og Valnesfjord. |
93-sett i tog 1784 mellom Oteråga og Valnesfjord. Lite tog og stor natur. |
Lastetraktor på tur i retning fra Fauske i Nordvika mellom Valnesfjord og Oteråga. |
Tog 4.651 med lok Di 4.651 ved Valnesfjord. Legg merke til luka på taket! |
Tog 475 i Nordvika mellom Valnesfjord og Oteråga. | |||
4952 Oteråga | |||||
Neste morgen kommer det norgående dubleringsnattoget 453 til Oteråga i rute kl.09.10. Her er det kryssing på gang... |
Dagtoget Ht.452 skal passere kl.09.15, men står allerede utenfor ytterste sporveksel. En av togbetjeningen fra 453 skynder seg ut for å henge opp grønt flagg for innkjøring. |
Signal "passer" vises av Txp utfor stasjonsbygningen, og lokføreren i Ht.452 drar på for å komme opp i 40 km/t under kryssing... |
Rydding av spor 2. |
Oteråga ble gjort betjent slik at vi kunne kjøre ut fra Bodø kl.09.15 når 452 var kommet fram. Denne dagen ble vi lagt inn for å forbikjøres av en Robel med ingeniører fra Hovedadministrasjonen; de var kommet fra Oslo for å vurdere fortgang i fornyelsen av det mildt sagt nedslitte sporet mellom Bodø og Fauske. De brukte så lang tid at vi såvidt rakk oss ut til Nordvika den dagen for å tømme steinen. Di3.602 og sidetippvogner. |
Oteråga var fortsatt håndsignalert stasjon, men fremtiden var på vei hit også: enkelt innkjørsignal var montert men ennå ikke tatt i bruk. |
2001 |
2001 |
27. juni 2008 |
27. juni 2008 |
27. juni 2008 |
27. apr. 2010 |
27. apr. 2010 |
Dagtoget til Trondheim krysser med Saltenpendelen på en fremdeles manuelt betjent Oteråga stasjon.
|
Signalene er montert, men systemet som skulle vært i drift i 2011 er fremdeles i det uvisse mhp driftsettelse. |
26. apr. 2012 |
93-sett i tog 1789 mellom Valnesfjord og Oteråga noe før det skal kjøre inn i Mjøneskleiva tunnel. Trolig er motorvognsettet BCM 93.58 + BM 93.08. |
BM 93.07 + BCM 93.57 i tog 1790 rett etter at det har kommet ut fra Mjøneskleiva tunnel mellom Oteråga og Valnesfjord. |
Tog 471 - trukket av lok Di 4.651 - ved Mjønes mellom Valnesfjord og Oteråga - kort tid før det kjørte inn i Mjøneskleiva tunnel. |
Tog 474 - bestående av BM 93.08 + BCM 93.58 - ved Mjønes mellom Oteråga og Valnesfjord. |
Tog 1791 - bestående av BCM 93.57 + BM 93.07 - ved Mjønes mellom Valnesfjord og Oteråga. |
Tog 475 ved Mjønes mellom Valnesfjord og Oteråga. |
93-sett ved Mjønes mellom Valnesfjord og Oteråga. |
93-sett ved Mjønes mellom Oteråga og Valnesfjord. |
Tog 471 - med lok Di 4.652 - passerer Oteråga stasjon. |
Tog 1789 med motorvognsett 93-13 venter i spor 2. Kryssende tog 1790 med motorvognsett 93-02 er på tur inn i spor 1. | ||||
4953 Tverrlandet | |||||
2001 |
26. apr. 2012 |
26. apr. 2012 |
Lastetraktoren passerer Tverlandet. |
16. apr. 2017 |
16. apr. 2017 |
Sydgående dagtog 472 kjører ut fra Tverrlandet. |
Tog 472 ved Tverrlandet. | ||||
4954 Støver | |||||
10. mar. 1978 |
2001 |
Tog nummer 5792 passerer Støver i godt tempo på sin vei mot Trondheim |
CargoNet CD 312 004 titter frem fra skogen en tidlig juli morgen |
26. apr. 2012 |
26. apr. 2012 |
T68.901 med tog 5795 til Bodø | |||||
4954,01 Mørkved | |||||
15. juni 2005 |
15. juni 2005 |
Motorvognsett BM 93.01 + BCM 93.51. Foto: Hans-Ole Sveia. |
26. apr. 2012 |
26. apr. 2012 |
Tog 1791 bestående av BCM 93.52 + BM 93.02. |
Gt. 5792 - trukket av CD 312 002. |
4. juli 2013 |
4. juli 2013 |
Her ser vi også tog 472, men med 653 som trekkraft. Toget bremser ned for et kort opphold på Mørkved hp. |
Cargolink T66 404 passerer Mørkved holdeplass i godt tempo med et langt tog 5981 til Bodø. Alltid hyggelig med lokførere som vinker. |
På veien hjem dukket Cd 312 006 opp med tog 5798 til Alnabru. |
Di4.655 og 654 med tog 475 |
Di.4 655 bremser ned for å gjøre et kort stopp på Mørkved holdeplass |
De reisende gjør seg klare til å gå ombord i toget før ferden sørover fortsetter |
Di 4.654 ankommer Mørkved med tog 472 | ||
4955 Bodø | |||||
Bilde er tatt i Bodø ca 80 tallet. |
Di 5 ble brukt til tung skifting i hele Trondheim distrikt. Her går en av dem som Skm i Bodø engang på slutten av åtti-tallet. Dobbelt 92-sett ble kjørt som ekstratog Bodø - Setså en lørdag i forbindelse med en utendørskonsert der. |
3.623 foran hurtigtog til Trondheim |
Klar til avgang fra Bodø st |
5. Fremme i Bodø. |
Ht.455 ankommet Bodø. Bildet er tatt igjennom kjøkkenvinduet på Narvesenkafeen i stasjonsbygningen. |
Jeg fikk være med tog 5772 til Mo i Rana. |
10. mar. 1978 |
Di 3.619 |
15. juni 1978 |
15. juni 1978 |
Dette er kun et utsnitt av orginalbildet. |
Sgs 444 0006-0 |
Utsikt fra overnattingen i Bodø. Tog 455 har ankommet og gt. 5792 står klar til avgang. |
Hyggelig utsikt fra denne overnattingen også. Her ankommer Ht 455, og Gt 5792 venter på å få reise sørover. |
1982 |
20. sep. 1982 |
Nattog Ht 456 venter på avgang. |
Vognene fra Ht 451 er skiftet bort og satt på togvarme. |
Uttak av lok til 5794. |
Klar for avgang. |
Lekkert. Lok til 5794. |
Di.2.837 |
NSB.Nordlandsbanens dagtog mellom Bodø og Mørkved med Di 3 623 først i toget,04.1985. |
Di 5.865 |
Togene 455 som ankommer og 452 som står klar |
Reisende fra nattoget. |
R1 21260 i Nordlandsbanens dagtog. |
20. juli 1990 |
Bilde fra PS66. |
De første fem vognene som kom til Norge fikk sort tak. |
Og etter en lang natt i en B3 er man endelig fremme! |
Di 4.651 |
Ankommet Bodø i nattoget, skal gå igjen i dagtoget. |
Er ankommet i nattoget og skal gå igjen i dagtoget. |
Brum, brum! |
Bamsevognene er pyntet både innvendig og utvendig. |
Har kommet i nattoget og skal gå igjen i dagtoget. |
Korridorsiden av vogna. |
Korridorside og endeparti. |
Konduktør- og inngangsenden nærmest, serveringsavdelingen er innenfor der det hele veggfeltet er. |
Korridorsiden. |
Korridorsiden. |
Det tidligere konduktørrommet er omgjort til røykerom. |
4.654, front |
2001 |
25. juni 2002 |
25. juni 2002 |
Di 4.653 med tog 476. |
Di 8.717 satt ut i Bodø etter problemer i gt. 5793. |
Di 8.717 (og Di 8.718). |
Di 8.718 (og Di 8.717). |
CD 66 404 i gt. 5793. |
Di 4.653 med tog 462. |
Klar for nattoget til Trondheim |
CD 66 i gt. 5794. |
I Bodø |
I Bodø |
I Bodø |
I Bodø |
I Bodø |
Di 4.653 en nydelig vinterdag med dagtoget til Trondheim |
21. apr. 2005 |
21. apr. 2005 |
Scharfenberg-kobbel på BCM 93.55 og BM 93.11. |
BCM 93.61 + BM 93.11 + BCM 93.55 + BM 93.05. |
Detaljbilde, overgang og jakobsboggi på type 93. |
Tog 1789 med Di 4.655 + BF14 21716 + B3-2 25672 rett før Bodø stasjon 21. juni 2006. Foto: Hans-Ole Sveia. |
21. juni 2006 |
21. juni 2006 |
22. juni 2006 |
Interiør |
9. apr. 2007 |
Interiør sett fra konduktøravdeling |
Interiør sett mot konduktøravdeling |
9. apr. 2007 |
15. juli 2007 |
15. juli 2007 |
B3-er på rekke og rad - Bodø Stasjon |
Fremre sitteavdeling |
Midtre sitteavdeling |
Kiosk |
Kaffeautomat/varmdrikksautomat |
Midtgang |
Bakre sitteavdeling |
Toalett |
B3-2 25558, parkert i Bodø |
23. juni 2008 |
27. juni 2008 |
Jeg har oppdaget vinduer som kan åpnes, og fotograferer toget i kurven inn mot endestasjonen, Bodø. |
Di 4.653 var trekkraften denne natten. |
Samme sted, noen dager senere, og en litt ekstra trøtt gjeng er klar for hjemturen. |
Nattoget fra Trondheim kommer inn på formiddagen på valgdagen. Toget er ikke langt, men innholdsrikt |
Toget var ikke langt, men innholdsrikt. Hvor langt har disse reist og hvor langt har de igjen? |
For andre har reisen på skinner knapt begynt. Uten følelser for "passasjerene", men kanskje det er en personlig forsendelse i en av dem? |
Førerbord Di4 655 ende 2 |
476 straks klar for avgang, med undertegnede bak spakene. |
CN.CD66 404.Er klar til avgang med Gt.5792. |
Di4.651.Etter ankomst med Nt.475. |
Cargolink Mak DE 2700-06 skifter bilvogner i Bodø |
CargoNet CD 312 001 og CD 66 405 klar til avgang fra Bodø. Første tur for loktypen til Bodø |
Dagtog 472 10 min før avgang |
Lokfører gjør seg klar |
29. jan. 2012 |
29. jan. 2012 |
29. jan. 2012 |
5 min til avgang. Da avgangssignalet ble gitt, kom en passasjer springende i det toget hadde kjørt et par meter - stoppordre ble gitt - passasjeren gikk på - ny avgang! |
472 og 4.654 har satt kursen mot Trondheim |
29. jan. 2012 |
29. jan. 2012 |
29. jan. 2012 |
29. jan. 2012 |
29. jan. 2012 |
Og nattas sovevogner som står på varmepost dagtid |
Dagtoget til Trondheim bestod denne dagen av Di4.655, B3-2 25553, B3 25577, BF14 21716, FR3-2 21264 og BC5 26032. |
26. apr. 2012 |
26. apr. 2012 |
26. apr. 2012 |
26. apr. 2012 |
Et kjapt mobilfoto av 476 like før avgang |
Et kjapt mobilfoto av 476 like før avgang |
Et kjapt mobilfoto av 476 like før avgang | Et kjapt mobilfoto av 476 like før avgang |
Et kjapt mobilfoto av 476 like før avgang |
7. juni 2012 |
|
Bodø Paradekorps møter jubileumstoget i Bodø |
8. juni 2012 |
9. juni 2012 |
NJK-reisende har tatt plass og lukket dørene før hjemreise fra Bodø |
Tog 476 natten 25.-26. juni 2012 rett etter avgang fra Bodø. Finkevogn Fde 19022 som var med i tog 471 25. juni 2012 er satt igjen i Bodø. Loket er Di 4.651. |
Fde 19022 i Bodø - etter å ha kommet dit med tog 471 tidligere på dagen. |
2. aug. 2012 |
2. aug. 2012 |
3. aug. 2012 |
3. aug. 2012 |
Nattoget klar til avgang. |
dagtoget står klart til avgang :) |
Ved Bodø. |
FR3-2 21266. |
Tog 479. |
Fde 19021 i Bodø. |
Vognene som var hensatt i Bodø. |
NSB Di4 655 med tog 472 til Trondheim kort tid etter å ha forlatt Bodø stasjon. |
Ikke ofte det er 2 lok i Bodø etter som 651+652 kom opp i 475. jeg hadde runnet parkeringsplassen da jeg skjønte at toget var i rute. |
Mens den syke 651 gikk som skifte maskin har 652 fylt diesel. Man hadde ikke trengt å tørne lokene denne Lørdagen. Men man ville at 651 som gikk først, også skulle gå først ned i 472. |
Cd 312 005 med tog 5790 forlater Bodø stasjon |
Baneservice Y1 1311 (95 76 0501 311-0) |
I Bodø |
30. mai 2014 |
Di 4.655 ankommer Bodø med nattog 475. |
I Bodø |
31. mai 2014 |
31. mai 2014 |
Nordgående dagtog har ankommet, togloket oppfører seg ikke helt som det skal. |
Togavgang nærmer seg, intet tog å se ved plattform. |
Cargonet har skiftet bort lok og vogner som skulle utgjort en vesentlig del av nattoget sørover. |
Nattens skinnegående tilbud kommer til plattform. Bodø-Trondheim i minibuss, det er så flott ... |
Cargolink og CargoNet møter hverandre i Bodø. |
CargoNet T68 901 med tog 5794 på terminalen i Bodø. De siste containerne løftes på vognene. |
T66 404 foran stasjonsbygningen i Bodø kort tid etter ankomst med tog 5981. |
Cargolink T66K 714 i Bodø etter å ha ankommet med tog 5981 tidligere på dagen. |
CargoNet T68 901 med tog 5798 kort tid før avgang i ettermiddag. |
Nsb Di4 651 med nattoget til Trondheim |
T66K 714 under fylling av diesel i Bodø |
Di4.655 med tog 472 til Trondheim ved Stille Dal utenfor Bodø |
Nattoget er satt opp. Skiltet (husk tidligere quiz) litt inne på plattforma er litt forvirrende. |
Plattformskiltet med den litt upresise engelske teksten. |
Baksiden av quizskiltet kan skimtes mellom stolpene |
Stasjonen i morgenlys |
Neste morgen kommer nattoget motsatt vei. |
Godstoget er klart til avgang i sporet til høyre. |
En av mange kontainere i godstoget. |
Godstoget er i farta. |
..og det er klart for å kjøre nattogsloket til lokstallen. |
(Over og under). Loket er klar for å trekke dagtoget til Trondheim. |
11. mai 2015 |
Rydding i sovevognene til kveldens nattog. |
Tog 476 forlater Bodø. Loket er Di 4.655. |
Cargolinks gt. i nærheten av Stille Dal i Bodø. Det er lok T 66 404 som brukes denne dagen. |
Cargolinks gt. med T 66 404 på vei mot tunnelen ved Stille Dal i Bodø. |
Sprøytetog i Bodø. Toget besto av:
Grenland Rail sitt lok Skd 229/BR 214.
Tankvogn 33 88 7845 268-1 Zacs
Tankvogn 33 88 7845 269-9 Zacs
Personalvogn 99 88 0395 001-8 B-WOT
Personalvogn 99 88 0395 002-8 B-WOT
Godsvogn 23 88 150 2000-9
|
Grenland Rails lok BR 214/Skd 229.
|
Bodø stasjon. |
Bodø stasjon. |
20. juni 2017 |
Turens mål for denne gang er nådd, og siste tog for dagen ble sørgående nattog 476 som passerer de første teltene som er satt opp på leirområdet. Leiren ligger forøvrig i samme område som NSF-leiren i 1964. Til den leiren ble det kjørt ekstratog med speidere som stoppet ved leiren. Slikt går ikke ikke nå lenger, så rutetogene i dag vil være meget fulle av speidere på vei nordover. |
Mange speidere ankom med tog, og etter sigende var dette dagtoget 471 trukket av Di.4 653 smekk fullt av speidere på vei til leir. Fra stasjonen hadde leiren organisert transport av bagsjen mens speiderne gikk selv den korte veien opp til Rønvikjordene utenfor byen. |
Di.4 653 i blomsterengen som markerer enden av Norges jernbanenett. |
Dagen etter ser vi sørgående dagtog 472 passere i bakgrunnen av leiren som er under bygging. |
5795 passerer, nesten en time før ruta, stabsleiren der mitt telt stod. Jeg forsøkte å få gode bilder av togene "i speiderleir", men siden det meste av leiren lå på den ene siden (sør-vest for de lokalkjente) var det begrenset med gode vinkler. Stabsleiren lå på motsatt side, men er ikke like imponerende å se som resten av leiren. |
Lokaltog mot Fauske ved Tjønndalen tunnel. Fra hva jeg kan tyde av bilder lå den midlertidige holdeplassen for landsleiren i 1964 mellom gangbroen jeg står på og tunnelen. Landsleiren lå på det samme området i 2017 som i 1964. |
Tog 472 |
Nordgående nattog 475 |
Tog 5790 trukket av dobbel T66 |
5790 igjen, her trukket av type 312. Jeg føler for å påpeke at dere her ser et hjørne av roverleiren (leiren for de eldste speiderne, 16-25 år) som ikke setter orden like høyt som gruppene. Roverleiren har dermed et litt mer "Roskilde-preg". |
Tog 471 sett fra det høyeste (og eneste) tårnet i roverleiren. Roverne har det ikke med å bygge med trestokker like mye som speiderne, men roverlaget i hjemgruppen min pleier å lage et "hobbytårn" - et de bygger på gjennom hele leiren til det er noenlunde ferdig, for så å rive det siste dagen. Dette er nest siste dagen, og jeg nyttet høvet til å få en mer spennende vinkel. |
Bodø stasjon, sørgående nattog er satt opp. |
Nattoget 475 ved stabsleiren. |
Forholdsvis urbant da, rundt i området. I bakgrunnen ligger Burøya, med sildoljefabrikken og tankanlegg. Når jeg bodde der kunne det stinke noe vederstyggelig derfra, men det er vel bedre rensing nå.
På tomta avventer tog 472 avgang mot Trondheim, etter ruta kl 12.34. I skjekene står nr 4.653 og burer.
Nærmest står 93-settet litt overlatt til seg sjøl, deltar vel i Saltenpendelen. Kanskje kobla på en varmepost, i varmen? |
Kameraet er dreid litt mot nordøst, og link-masta på Rønvikfjell dukker opp. Oppe til venstre øya Landegode.
I forgrunnen en godt herda finkevogn. Hvor mange turer den har blitt taua "opp og ned".. er jo ikke godt å si! |
Klokketårnet på Bodø stasjon. Del av et "signalbygg", ville det kanskje blitt betegna som i dag..? Fint og særprega ihvertfall. |
Jeg kjenner ikke til noen lokfører Johnsen, men ihvertfall har'n åpna en jernbanerestaurant. Honnør for slikt!
En skikkelig firmasykkel dette. Det er forøvrig god tradisjon med matservering i denne stasjonen. Reg.nr er tukla litt med. |
Er en riktig "uheldig" kan det være noen timer å vente på neste avgang, og i mellomtiden er altså både vått og tørt tilgjengelig, i umiddelbar nærhet! |
Dette er ganske presis ved km 724.5, og det er tog nr 476, som skal rulle gjennom natta mot Trondheim. At toget ruller, er det 4.651 som sørger for. Forut er korte Jensvoll tunnel, og om noen strakser passeres Mørkved hp. |
Grønn buss i rutetrafikk i sommer. |
15. juli 2020 |
Tog 476 står klart, alt som mangler er passasjerene. |
17. juli 2020 |
Tid for å finne plassene! |
Tog 475 i Vågøynes, Bodø kommune med Di4.651 + en litt syk 653. |
28. aug. 2020 |
30. aug. 2020 |
30. aug. 2020 |
Tog 475 noe før ankomst til Bodø. |
Tog 475 med Di4.652 i Vågøynes, Bodø kommune. |
Nattoget har ankommet sin endestasjon og Kronprinsen møtes med flagg, blomster og barn i flokk. |
Etter at passasjerene har forlatt toget og stasjonen blir det roligere, og etter hvert klart for skifting. Stasjonen viste seg kanskje ikke fra sin beste side, det pågår et omfattende plattformarbeid i Bodø nå, og været var grått og vått. |
Skifting i Bodø, tog 475 skal bli til 472, dagtoget sørover. Loket er snudd på svingskiva, diesel er etterfylt og A5 26057 (nærmest loket) er plukket opp og skal sammen med følgevogn (26039) og kongevogn (24010) danne den bakre delen av toget. Sovevognene settes igjen til neste natt. |
Noen tog er røde, noen tog er blå,
men felles for dem alle er innslaget av grå. |
Nordlandsbanens sørgående dagtog, tog 472 (Bodø - Trondheim S) er klart for avgang. Denne gang med kongevognen helt bakerst, og uten kongelige gjester ombord. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 4833 treff på Stasjonsdatabasen, og 16040998 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |