.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4800 (Sunnan) | |||||
4800,01 Reitlo | |||||
Langs Snåsavatnet var det etablert flere veikryssholdeplasser på løpende bånd. Felles for dem var universell utforming: trapp, navneskilt og et orienteringssignal i hver ende. Hverken mer eller mindre. |
Fra planovergangen mot nord |
Gammel grind og moderne varsling. Foto tatt mot øst. |
Reitlobukta i Snåsavatnet sør for overgangen. | ||
4801 Stod | |||||
Anleggsarbeide ved Stod. |
Stod var stasjon fram til 1958, deretter holdeplass. I 1984 ble Stod gjenåpnet som stasjon med nytt kryssingsspor, fjernstyrt senere samme år.Bygningen ble revet i 1989. |
1978 |
Kryssningssporet som er nærmest den forsvunne stasjonen bærer preg av lite bruk! |
Utkjør sør mot Sunnan. |
10. juni 2011 |
Stod krysningsspor, sørenden. |
Godstog 5790 til Trondheim passerer Stod, med lokene Di 8.701 og 703. |
Tidligere Stod stasjonsområde, stasjonsbygningen ble revet i 1989. |
Natta gikk, og neste dag også, uten at jeg tenkte å kjede forsamlingen med Di4-bilder fra Nordland. Ikke at det ble tatt så mange denne gangen heller, for det var mørkt når 475 (nattoget Trondheim - Bodø) ankom Mosjøen, og nesten mørkt da jeg forlot byen igjen med 472 (dagtoget Bodø - Trondheim) på fredagen. Mye nedbør nordpå, noe som førte til en liten forsinkelse. Denne var nesten kjørt inn da det ble bom stopp på Stod. Togleder fikk ikke stilt signal. | ||
4801,01 Tiltnes | |||||
Tiltnes hp km 148,02. Alle ble fri for togstopp i 1986 og nedlagt året etter. |
Planovergangen til banevokterboligen finnes fremdeles. |
Få synlige spor etter den gamle holdeplassen. |
Nordover |
Sørover |
Furet, værbitt! |
4802 Valøy | |||||
Valøy var en stasjon i full drift. Husker spesielt emaljeskiltet med "Karar" på do-døra. Her hersket landsens idyll: alle dører sto vidåpne, men ingen var å se. |
Godt, gammeldags stasjonsanlegg på Valøy med klassiske 315 m kryssingsspor. Stasjonen ble nedlagt samtidig som gjenåpningen av Stod i 1984. |
1978 |
Txp Valøy viser signal "passer" for tog 451. |
Blokkstrekningen Valøy - Steinkjer var nesten tre mil lang, og ofte ble vi stående å vente på Valøy før vi kunne kjøre videre. |
Kryssing i Valøy. Hadde tjeneste i pukk-kjøring i forbindelse med banearbeider ved Starrgrasmyra, og venter her på å kunne skyve vognene ut på strekningen Valøy - Jørstad. |
1982 |
Togmeldinger utveksles. |
1982 |
Hilsing er viktig del av jernbanedriften. |
Kryssing i Valøy med tog 451. |
Ht 451 krysser gt 5794 |
2000 |
2000 |
Tog 478 ved Valøy pukkverk sidespor |
Himmelblå! | ||
4802,01 Heggesbekk | |||||
Vi ser sørover og holdeplassen fantes her en gang. Det er synlige rester av en steinmur på venstre(øst) side av sporet. |
Nodover |
Gården i bakgrunnen heter Heggesbekken. | |||
4802,1 Strindmoen | |||||
4802,11 Strindmo | |||||
Strindmo hp, km 164,02, ligger ved idylliske Strindmo camping. |
Tog 472 passerer Strindmo med Snåsavannet i bakgrunnen. |
Vi ser sørover og det finnes fremdeles rester av tidligere anlegg. |
Telefonstolpen står fremdeles i mot tidens tann. |
Jernbanen nordover langs Snåsavannet går gjennom et fantastisk flott landskap. | |
4802,2 Starrgrasmyra | |||||
17. juni 1976 |
1994? |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. W.E.Colby fra sabotasjegruppen Rype som også opererte i området i 1944/45 deltok. |
9. juni 2002 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
Porten i gjerdet er fra gamle dager, men dette bygget er av nyere dato. Lokaliteten er på km 170.070. |
NJMs museumtog EPt. 2401 (Steinkjer - Bodø) |
En snute det er lett å bli begeistret over! | ||||
4802,21 Flekkan | |||||
En sliten gjerdestolpe og kun rester av en grindport vitner om det tidligere stoppestedet Flekkan. |
Kun 580 meter sørover skimtes Starrgrasmyra. |
Nordover langsmed riksvei 763. |
På vestsiden av sporet skimtes enda porten i gjerdet. | ||
4803 Jørstad | |||||
653 med dagtog 471 ved Jørstad st. |
3. juni 1977 |
1978 |
Tog 451 stopper i Jørstad. |
1988 |
|
Fotostopp ved bru i forbindelse med NJK-medlemstur til Namsos. |
2000 |
16. feb. 2003 |
B3-2 25553 i tog 471 ved Jørstad |
B3-2 25583 i tog 471 ved Jørstad |
BC5 26029 i tog 471 ved Jørstad |
Tog 471 ved Jørstad |
I tog 471 ved Jørstad. |
26. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
28. juni 2009 |
28. juni 2009 |
28. juni 2009 |
28. juni 2009 |
28. juni 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
Tog 478 passerer Jørstad hp. |
Ny betongkulvert ved planovergangen sør for Jørstad |
Jørstad industrispor, sist brukt i 1999 under Battle-Griffin øvelsen. |
27. juni 2010 |
Cd66.404 og 401 passerer Jørstad med godstog retning Bodø. |
Nytt holdeplasskur |
CD66.404 i tog 5791 |
27. juni 2010 |
17. juni 2011 |
17. juni 2011 |
17. juni 2011 |
17. juni 2011 |
17. juni 2011 |
Tog 478 "Ole Tobias" med 93.11 settet passerer nedlagte Jørstad industrispor, noe forsinket etter rutetiden. |
|
18. juni 2011 |
+ 4.653 |
4.652 + / + BC5 26030 |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
Jørstad industriveg plo |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
19. juni 2011 |
19. juni 2011 |
19. juni 2011 |
19. juni 2011 |
2500 meter nord for Jørstad stasjon finnes fremdeles det gamle industrisporet. |
Når vedlikehold uteblir venter ikke vegetasjonen lenge. Industrisporet ender her noen hundre meter fram. |
Lokføreren på tog 472 hilser til fotografen ved km 176.100. |
BC5 26029 i tog 471 til Bodø |
7. juni 2012 |
NJK jubileumstog til Grong, med stopp på Jørstad |
Dagtoget gjør en kort stopp på Jørstad. Tog 471 (Trondheim S - Bodø) | ||
4803,01 Brønstad | |||||
Et tomt 93-sett(Ikke i rute) på vei nordover, iler forbi den forlengst nedlagte holdeplassen. |
Mot sør. |
Mot nord. |
Om dette er rester av den opprinnelige holdeplassen er umulig å fastslå. Kun kilometerangivelsen er sikker posisjonering. | ||
4804 Snåsa | |||||
B3-2 25639 med fast vanntilknytning og avløp. Snåsa stasjon 06.07.2006 |
Jeg "landet" i Snåsa et par dager mens jeg la en plan for ferden videre nordover. Skulle jeg ta sjansen på å sykle anleggsveien gjennom Lurudalen? Mens jeg funderte skifter Gt.5754 i Snåsa. |
1978 |
Venter på kryssing |
2000 |
GM-gruppen på Nordlandsbanen, Di 3.616 passerer Snåsa stasjon. |
B3 -2 25565 på Snåsa st. |
B3-2 25565 på Snåsa st, eies av Pakkhuset AS |
B3-2 25639 på Snåsa st, eies av Pakkhuset AS |
His 21 76 210 2 536-0 på sidespor i Snåsa |
B3-2 25565 på Snåsa stasjon 06.07.2006. |
28. juli 2007 |
28. juli 2007 |
Repetersignal for utkjørhovedsignal L på Snåsa st. |
23. aug. 2009 |
En rolig kveld på stasjonen, klokken 22:30. |
7. juni 2012 |
Tog 471 Snaasa stasjon 03.10.2014 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 2372 treff på Stasjonsdatabasen, og 16220810 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2225 treff · Statistikk Siste måned |