.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4507,001 (Levanger) | |||||
4507,01 Elberg | |||||
13. jan. 2001 |
30. aug. 2009 | ||||
4507,02 Røstad | |||||
22. nov. 2003 |
1. sep. 2009 |
1. sep. 2009 |
30. apr. 2011 |
7. mai 2011 |
Ingen stopp på |
Røstad (tidligere HiNT), en holdeplass med kort plattform i kraftig fall. |
Røstad hp. under forlengelse fra ca. 50 m til ca. 120 m. |
Røstad holdeplass nesten ferdig etter oppussing | |||
4507,03 Østborg | |||||
Østborg hp var planlagt, her er det 19 promille stigning opp fra Rinnan og lokene får vist muskler. Det ble lenge å vente, 5772 var halvannen time forsinket.
Omtrent der loket befinner seg står Østborg blokkpost idag. Strekningen Levanger - Steinkjer ble fjernstyrt fra 6.12.1977. |
10. juli 1976 |
30. aug. 2009 |
30. aug. 2009 |
30. aug. 2009 |
30. aug. 2009 |
I godt driv oppover Mullia like før blokksignalet på | |||||
4508 Rinnan | |||||
Her ser vi forsignalet til den fremtidige Bergsgrav stasjon. Utbygging av fjernstyring var igang, men fortsatt var det strekning uten linjeblokk her. Eller "vanlig strekning" som man sa dengang. Rinnan var uansett degradert til holdeplass. |
okt. 2000 |
14. juni 2002 |
16. feb. 2008 |
5. aug. 2008 |
5. aug. 2008 |
10. aug. 2009 |
Skd 214.100 på Rinnan st. |
Som på mange andre nedlagte stasjoner gror det godt også her. Men det er kanskje ikke det værste eksempelet. |
Godt gammelt stasjonsskilt. |
Skd 214-tratoren har vel sett sine bedre dager. |
29. juli 2010 |
Innimellom alle skurene, skinner sola og lokføreren hilser til fotografen! Dette var lokaltoget fra Trondheim til Steinkjer. |
Tidens tann har eneretten på denne i dag. | ||||
4508,1 Bergsgrav | |||||
T66.713 med gt. 5782 ved Bergsgrav |
24. aug. 2001 |
27. juni 2003 |
22. nov. 2003 |
30. aug. 2009 |
30. aug. 2009 |
21. sep. 2009 |
22. nov. 2009 |
22. nov. 2009 |
10. jan. 2010 |
For å kutte ned ventetiden til Frøyas avgang fant jeg dagens første sørgående på Trønderbanen. |
Jeg ble for sen tilbake på Verdal for et bilde av E6-kryssingen, så her er toget like før |
Tidligere lå det en kort plattform i spor 2 (avvikesporet) på Bergsgrav, men denne ble erstattet av ny plattform i spor 1. | |||||
4508,11 Bergsgrav | |||||
4509 Verdal | |||||
foto: Mittet |
På baksiden står det N. K. 2124 |
ca 1910 |
1960? |
1960? |
1965? |
1965? |
tidligst 1970 |
Dengang var det lite trafikk midt på dagen på Innherred. Sommeridyll på Verdal stasjon. |
Interfrigo-vogner i Gt 5793 |
Skd 220c.200 på "Øra" med skilt PARTEX NORDSPENN |
27. juni 1997 |
27. juni 1997 |
1998 |
Rps vogner med Bolkan utstyr ved Spenncon |
Spenncon skiftetraktor Skd 220.200 på Verdal industrispor. |
Opprinnelig var det et sidespor ved NorFraKalks område. Dette sporet er flyttet for å gi plass til den nye lastehallen som er bygget. |
Tidligere var det også et sidespor mellom Spenncon og NorFraKalk. Dette er også fjernet idag. |
Sporvekslen til Spenncon som er fjernet ifm utbedring av industrisporet våren 2011. |
Ved Spenncon Verdal står Xbg 40 76 943 1 666-9 og en annen flatvogn, hensatt på et sidespor. |
27. okt. 2006 |
10. aug. 2009 |
10. aug. 2009 |
30. aug. 2009 |
30. aug. 2009 |
4. sep. 2009 |
4. sep. 2009 |
4. sep. 2009 |
4. sep. 2009 |
4. sep. 2009 |
5. sep. 2009 |
5. sep. 2009 |
5. sep. 2009 |
5. sep. 2009 |
5. sep. 2009 |
6. sep. 2009 |
6. sep. 2009 |
6. sep. 2009 |
7. sep. 2009 |
9. sep. 2009 |
9. sep. 2009 |
Tog 471 like nord for Verdal |
Peterson TMZ 1405 skifter kalkvogner på Verdal industrispor |
Peterson kalktog på Ørin industriområde ved Verdal |
Lossehallen til NorFraKalks anlegg på Ørin industriområde |
Sgnss 37 80 4566 156-8 tilhørende Nordic Bulkers AB |
Kalkvogner under lasting ved NorFraKalks anlegg på Ørin industriområde, endebutten av sidesporet. |
Ferdiglastede kalkvogner på omkjøringssporet ved Spenncon |
I forbindelse med opprustingen av industrisporet, ble sporvekselen til Spenncon flyttet lengre til lasteanlegget til NorFraKalk. |
I forbindelse med opprustingen av Verdal industrispor, er sporvekslen til Spenncon fjernet. |
NorFraKalks lasteanlegg på Ørin industriområde |
30. apr. 2011 |
Sidesporet mellom E6 og Ørin industriområde |
Verdal sidespor krysser E6. Sidesporet er opprustet av Norsk Jernbanedrift. |
Mellom E6 og sidesporets avgrening fra Nordlandsbanen |
Verdal sidespor grener av mellom Bergsgrav og Verdal stasjoner. |
Skd 220c 200 hensatt ved Spenncon i Verdal |
Kalkvogner på Verdal industrispor |
Skiltet med datoen for den høytidelige åpningen. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Jernbaneparken, Verdal. Stasjonsbygningen i bakgrunnen. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Den nye fotgjengerundergangen ved Verdal stasjon. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Krakk og sitat i stein i Stasjonsparken, Verdal. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Sitat i stein i Stasjonsparken, Verdal. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Dagtog 471 til Bodø like nord for Verdal stasjon. |
Dagtog 471 til Bodø like nord for Verdal stasjon. |
Dagtog 471 til Bodø like nord for Verdal stasjon. |
Mz 1405 och 1409 på Verdal industrispor klar för att gå till Sverige. |
Parkering av Mz 1409 på Verdal stasjon. |
Med 18 promille stigning er utkjør nordover fra Verdal en av de bratteste stigningene på hele Nordlandsbanen og betydelig gasspådrag er nødvendig. |
Lokaltoget til Steinkjer krysser med Barnetoget på Verdal! |
Dagtoget til Bodø har skikkelig motorkraft når både 654 og 651 trekker sammen! |
Enkleste mnetoden å flytte et lokomotiv i Norge er på landeveien. #:-) |
8. juni 2013 |
En togankomst i Verdal er ikke som andre ankomster... Tog 446 med BS 92.82 + BM 92.12. |
Tog 477 går fra Verdal. Toget besto av BM 92.15 + BS 92.91. Ingen fugl i sikte! |
28. juli 2013 |
Trønderbane-entusiast? |
Atter fugl i sikte. Har tydeligvis funnet favorittplassen sin på plattforma. |
Fuglen har inntatt favorittplassen på plattforma. |
26. juni 2014 |
26. juni 2014 |
Kalktog fra Verdal |
Cargonets kalktog fra Verdal |
Her har lokfører både blendet ned hovedlys og sendt en ekstra fløyt i det han passerer. |
Mener dette var tog 5788 som måtte vente på grønt innkjør. |
30. apr. 2015 |
Fullt pådrag for tog 5795. |
Nattarbeidslag fra Tyskland. |
Cargolink sitt "biltog" venter på grønt innkjør søndag formiddag. |
Klokken 07:00 var det overhode ingen lokfører eller annet togpersonale til stede. Bare en enslig fotograf. |
I nabobedriften TINE var folk på jobb. |
Dobbeltsett i tog 441. 92.13 + 92.09 |
Passering Innkjør Nord til Verdal |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 11436 treff på Stasjonsdatabasen, og 16252637 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2229 treff · Statistikk Siste måned |