.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4500 (Hell) | |||||
BM 92.10 passerer Hell-senteret |
Di 4.654 passerer Hell-senteret |
18. juni 2008 |
BS 92.55 + BM 92.05 + BS 92.82 + BM 92.12 i tomtog Ronglan-Trondheim ved bru over Stjørdalselva ved Hell. Toget bestod av materiell fra togene 1763 og 477 samme dag. Foto: Hans-Ole Sveia. | ||
4500,01 Sandferhus | |||||
1978 |
Toget fortsetter til Stjørdal, der det er klart inn i buttsporet. |
24. sep. 2008 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 | |||||
4500,02 Værnes | |||||
1. Over den gamle brua ut fra Hell. |
En Fokker F28 Fellowship tilhørende Braathens SAFE på tur. |
Pt fra Steinkjer. |
Ut fra Stjørdal går det mot tunellen under Værnes flyplass. At det var en usikret planovergang her har gått i glemmeboka for meg. |
Foto Thomas Markovic |
17. mar. 2001 |
17. apr. 2001 |
Tog 433 |
Værnes hp, "nyregnet" og blank, i fjellene mot Skatval skinner solen. 1.8.07 |
13. apr. 2008 |
13. apr. 2008 |
Værnes: Flyavgang |
Værnes: Togavgang (Tog 439 på vei nordover) |
Tog ved Blu: Tog 440 klar til avgang sørover |
Hotell Blu ved holdeplassen på Værnes |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
25. sep. 2009 |
Før sola gikk ned på onsdagen: Steinkjertog ved Blu (over og under) |
21. okt. 2009 |
19. juni 2011 |
Ferdig planert dobbeltsportrase inn i kurven mot Værnes hp. |
Værnes holdeplass: den midlertidige plattformen først på bildet er nå avstengt, og nytt dobbeltspor fra Hell skal etableres til høyre for plattformen på bildet. |
Inn mot Værnes holdeplass er den midlertidige plattformen først på bildet avstengt, og det nye dobbeltsporet blir ført med ett nytt spor til høyre for holdeplassen lenger inn på bildet. |
Motsatt vei ser det slik ut i retning fra Værnes hp mot Hell. |
Planeringen for dobbeltsporet ut mot den nye brua over Stjørdalselva på Nordlandsbanen. |
Jernbaneverkets informasjon om sommerinnstillingene... Norsk is a better language! |
Skulle jeg velge ut et grafisk element som særeget for holdeplassen, så måtte det bli dette! |
Tog 447 - bestående av BM 92.07 + BS 92.07 - ankommer. Det ankommer i spor 1, som nevnt på informasjonsskjermen. Det har simpelthen ikke andre spor å kjøre på! |
Spor 2 er ikke lagt ut ennå... |
Tog 447 - bestående av BM 92.07 + BS 92.57 - under stajonsoppholdet på Værnes. |
Plass for et framtidig spor 2. |
Plass for et framtidig spor 2. |
Værnes holdeplass. |
Inngang fra flyplass-siden. |
Venterommet og togterminalen på Værnes. |
Venterommet og togterminalen på Værnes. |
Gang ved venterommet og togterminalen. |
Værnes holdeplass. |
og her er en av årsakene. Veksel skal legges inn på Værnes hp. |
31. aug. 2021 |
31. aug. 2021 | |
4501 Stjørdal | |||||
Stasjonene langs søndre Nordlandsbanen har blitt beundret mang en gang, noe som er vel fortjent. I fint vær blir det bare bedre. |
foto: ? |
Stjørdal stasjon i 1982 eller 1983 eller 1984. Bussen er KZ 26623. Noen av stasjonsbetjeningen sees foran stasjonsbygningen. |
1905 |
Hell - Sunnanbanen - Stjørdalen Station. |
61a nr. 2500 med godstog. |
Stjørdal stasjon " den gang da " med mange detaljer som er borte i dag. Og da bildet ble tatt var lok.stallen fortsatt i bruk for skiftemaskin Di 2 som jo Borgersen har omtalt på dette forumet. |
1970 |
I Stjørdal får vi med oss Pt.457 til Grong. Vi fortsetter videre nordover senere i del 2. |
Lokaltog i butten, og vi ser den ene lokstalldøra er åpen. Maskin er nok ute med Hommelvik-kipp tenker jeg. |
BFS 86.85 på Stjørdal. |
Spor 11 i Stjørdal var lokaltogssporet for togene som gikk mellom Stjørdal og Trondheim. |
NJK-turen på sidelinjen i Stjørdal i 1993. Her står vi utenfor Glava. |
BM 86.18 ved Glava Fabrikk |
NJKs medlemstur med 91.02 til Rinnan, her på Stjørdal st. |
NJKs medlemstur med 91.02 til Rinnan, her på Stjørdal st. |
2000 |
8. apr. 2000 |
14. mai 2002 |
22. mai 2002 |
22. mai 2002 |
27. juni 2002 |
27. juni 2002 |
27. juni 2002 |
Med pukktog. |
13. mai 2003 |
Di 3.628 på Stjørdal 2005 |
7. feb. 2007 |
Stjørdal kommune sidespor. Sporet gikk gjennom boligområdene vest for Stjørdal st. |
Stjørdal kommune sidespor, på dette stedet erstattet med en grusvei. |
Den første avgreningen på sidesporet fører inn til tidl. Nobø fabrikker. Sporet på bildet ble fjernet ifm. ombyggingen av havnekrysset i 2009 (utenfor høyre bildekant). |
Tidligere sidespor til Nobø fabrikker. Sporet gikk langs lasterampen og inn i fabrikkhallen i enden. |
93-12 i tog 478 rett nord for Stjørdal. |
Di 8.702 og 8.715 med tømmertog rett nord for Stjørdal, ca. 14:05. |
Di 8.702 og 8.715 med tømmertog rett nord for Stjørdal, ca. 14:05. |
6. apr. 2008 |
17. sep. 2008 |
Stjørdal kommune sidespor, foto av sporets innføring til Stjørdal st. |
Stjørdal Kommune sidespor, foto av grinda ut fra Stjørdal st. |
Stjørdal kommune sidespor ved trelastfirmaet Aasen & Five AS. Sporet gikk langs denne lagerbygningen. |
Noen rester av sporet finnes fortsatt |
Sidesporet gikk gjennom et større boligområde mellom Stjørdal st. og havneområdet. Noen steder krysset sporet mindre sideveier. |
Sidesporet ender idag i dette buskaset og der kan man finne første sporveksel hvis man ser nøye etter. Sidesporet gikk herfra mot Nobø og det andre sporet gikk mot Glava (andre siden av E6). Betjeningsskapet for planovergangen sto også på dette stedet. |
På dette stedet var det tidligere planovergang på E6, men denne ble revet ifm. ombyggingen av havnekrysset i 2009. I bakgrunnen Glava fabrikken og annen industri. |
Sidesporet til Glava fabrikken, E6 og Havneveien i bakgrunnen. |
Sidesporet ved Glava fabrikken. På dette stedet var det opprinnelig en sporveksel med to parallelle spor, hvorav det ene gikk inn i fabrikkhallen. |
11. juni 2009 |
20. juni 2009 |
Buss for tog. |
18. aug. 2009 |
18. aug. 2009 |
18. aug. 2009 |
29. sep. 2009 |
Etter planovergangen på E6, var det tidligere en avgrening og sidespor til en annen del av Glava anlegget. Noen rester av dette sporet finnes fortsatt. |
18. juli 2010 |
Lokomotivstall fra tidlig 1900 tall i nyoppusset prakt. |
Imponerende arbeid av blikkenslageren som la taket. |
Innvendig har lokstallen virkelig fått et ansiktsløft. Kjøkken har det også blitt plass til. Men fortsatt er det mye her inne som minner om eldre tider. |
Selv om det på innsiden har blitt nytt liv, fortsetter det som før på utsiden, i det lokaltoget til Steinkjer passerer etter et kort opphold på Stjørdal st. 92.58 - 92.08 denne gang. |
..og nye lykter litt lengre mot nord |
11. apr. 2011 |
11. apr. 2011 |
Det som engang var lastestasjonen. Sporvekselen er mer eller mindre glidd ut. Sporene fortsatte forbi lastestasjonen og bøyde av til venstre til ett av bruddene. |
Her har jeg snudd meg 180 grader, og vi skimter enkeltsporet som gikk fra lastestasjonen og til "hovedbruddet". |
Enda ett bilde av lasteanlegget for taubanen, eller mer riktig; det som er igjen av det. |
Det var en gang..... oppe til venstre sees visittkortet til de som regjerer her i dag. |
Neimen, er det her du har havnet..... 15 meter nede i ura til venstre for lastestasjonen (bilde 1), har dette annleggsloket endt sin ferd, sannsynligvis etter utrasingen av sporet over. |
Godt denne bjørka sto akurat her. Hjulaksler til vagger lå det også et par av her. |
Lagerhuset til hjulakslingen. |
Eneste tekst som var synlig. Ingen fabrikasjons skilt var å finne. Men dette er kanskje nok til at noen vet hva slags lok dette er levningene av? |
Noen meter nedenfor loket, lå restene av motordekslet. |
vi koster på oss et bilde til av loket før ferden går videre. |
Jeg har nå klatret forbi raset vi ser på bilde 2, og kommet meg til "hovedbruddet". Her var det mye skinner, og en virksom sporveksel. |
Og vips var sporvekselen lagt over. |
Noe for hagen? |
Og mens man nyter sin medbrakte kaffe kan man jo fange inn Trønderbanens lokaltog på vei til Steinkjer, i det toget passerer den lange kurven før Skatval. |
Utsikten over Stjørdal er heller ikke til å klage over. |
Avslutter bildeserien med det som er taubanens endestasjon. Anlegget ble forøvrig nedlagt på 60 tallet. Takk for turen :) |
15. mai 2011 |
15. mai 2011 |
Arbeidsstedet |
Lokaltog 453 med 92.03 - 92.53 passerer på det midlertidige sporet. |
Så kom endelig 472 i sakte fart. |
Nesten over..... Det var 4.654 som var dagens trekkraft. |
Til slutt et bonusbilde fra Stjørdal st. |
13. aug. 2011 |
"Velkommen til Stjørdal" og brua er snart historie. |
snart klart for omlegging. |
5. nov. 2011 |
5. nov. 2011 |
22. mai 2012 |
22. mai 2012 |
22. mai 2012 |
22. mai 2012 |
22. mai 2012 |
Togene 448 og 449 i Stjørdal. Tog 448 ser ut til å være snudd slik at styrevogna går mot nord. |
Buss til Orkanger og Fannrem fra Stjørdal |
22. mai 2012 |
22. mai 2012 |
10. juni 2012 |
10. juni 2012 |
11. mai 2013 |
4.652 i godt driv forbi Hellsenteret. Årsaken til lokbytte vites ikke. |
4.654 i spor 2. Venter i spenning på skiftetillatelse. |
Etter en liten skifteøvelse befant hele "kronprinsessetoget" seg innelåst i spor 11... |
Bokkafé... slikt no skulle vært fast i dagtogene. |
Så var det tid for retur, og Kronprinsessen med følge tar plass i toget. Legg forøvrig merke til det enorme folkehavet..... *skjemmes* |
så var det tid for avgang... men heisann, der kom det jaggu et lokaltog. nå må det vel bli snart.... |
ja, så var det lokalen til trondheim da. Ser ut til at trøtte pendlere ble prioritert framfor Kronprinsessen :) |
Så ble det endelig stillt utkjør. Kan vel ikke akurat si at pæra i denne lampa blir utslitt.... |
avgang! (mon tro om man får oppleve kongevogna i dette sporet igjen) |
Så var det royale besøk over for denne gang og toget drar ut fra spor 11 med kurs for Trondheim |
21. mai 2014 |
21. mai 2014 |
Motorvog i flott julelandskap. |
25. juli 2015 |
25. juli 2015 |
26. juli 2015 |
26. juli 2015 |
26. juli 2015 |
Toget nærmer seg plo nord for Stjørdal |
Ferden går videre mot Steinkjer. |
5794 i godt driv inn mot Stjørdal. |
I forbindelse med banearbeid ble nattog fra Bodø stående på Stjørdal. |
18. juni 2017 |
18. juni 2017 |
Tog 471 fra Trondheim til Bodø passerer Stjørdal stasjon 27. august. Di 4 nr.4653 |
Tog 471 mot Bodø på Stjørdal stasjon. Di 4 nr. 4653 |
Flott stasjonsur fra 1910 på Stjørdal stasjon. Restaurert i 2014. Omtalt i jernbanemagasinet nr. 4 2014 |
Flott stasjonsur fra 1910 på Stjørdal stasjon. Restaurert i 2014. Omtalt i Jernbanemagasinet nr. 4 2014 |
Tog 5795 CargoNet mot Bodø passerer Stjørdal stasjon. T 66 nr. 403 |
Godstog 5795 CargoNet passerer Stjørdal i rute mot Bodø. T66 nr. 403 |
18. mar. 2018 |
21. sep. 2019 |
9. 2020 |
Stjørdal, et knutepunkt med togforbindelser hver retning hver time, og bussforbindelser til eksotiske destinasjoner. |
Tog 438 (Steinkjer - Melhus) |
Tog 445 (Søberg - Steinkjer) |
31. aug. 2021 |
31. aug. 2021 |
31. aug. 2021 |
31. aug. 2021 |
31. aug. 2021 |
31. aug. 2021 |
31. aug. 2021 |
Fra den første turen med 76-sett i passasjertrafikk i Trøndelag - riktignok med innbudt publikum. Samferdelsminister Hareide gikk av på Hell, toget fortsatte til Stjørdal. Motorvognsettet er 76-05 og skal her returnere som 10442 til Trondheim. |
Nye tider på Stjørdal |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 4137 treff på Stasjonsdatabasen, og 16183873 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2222 treff · Statistikk Siste måned |