.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4301 Trondheim | |||||
Trondheim stasjon på Brattøra |
ca 1910 |
Antagelig et tog med frigitte fanger el.l. etter Freden. (Lisens: CC BY 2.0) |
1997 |
23. jan. 2002 |
13. apr. 2002 |
13. apr. 2002 |
Sverre Sollis intarsiaarbeide i Trafikkhallen, Trondheim S. |
16. mar. 2008 |
Den gamle grinda til Reina sidespor, Meråkerbanen like ved. |
Det tidligere meierilageret med rampe. Fra grinda til rampa er sporet fjernet i sin helhet. |
Rampa til det tidligere meierilageret på Reina. En trappoppgang er bygget i traseen til sporet. |
Noen rester av sidesporet finnes i enden av meierilageret. Stoppbukken er fjernet. |
12. mar. 2011 |
Rivingen er i gang |
7. apr. 2011 |
Rivingen fortsetter |
16. apr. 2011 |
Arbeider på Trondheim stasjon. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Arbeider på Trondheim stasjon. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Påbegynnelsen av snekringen? |
B3 25572 på Driftsbanegården i Trondeheim, siste natt før turen sørover og nytt liv som utstillingsvogn. |
Den nye mellomplattformen mellom spor 4 og 5. På bildet sees også stillverksbygningen. Denne vil komme til å bli revet i forbindelse med et framtidig byggetrinn på stasjonen. |
Godstomta til venstre og spor 5 og 4 med mellomliggende mellomplattform til høyre. |
Krana sett fra en annen vinkel. |
Tog 46 Trondheim S.-Dombås på Trondheim S. Toget besto av El 18.2249 + A5-1 26057 + BC5-3 26025 + B5-3 26038 + FR5-1 21718 + B5-3 26041 + B5-3 26055 + B5-3 26015. |
Tog 41 Dombås-Trondheim ankommer forsinket til Trondheim S. Toget besto av El 18.2249 + B5-3 26015 + B5-3 26055 + B5-3 26041 + FR5-1 21718 + B5-3 26038 + BC5-3 26025 + A5-1 26057. Legg merke til at plattformarbeidene for mellomplattforma mellom spor 2 og 3 går framover. Spor 3 er nå lagt på nytt og kontaktledningen over dette er montert, men jeg vet ikke om den ennå er prøvd med strøm på. Spor 2 mangler fortsatt. |
69.002-settet i kveldssola på Driftsbanegården |
69.002/69.620-settet i Trondheim |
Forsinket nattog 476 ankommer Trondheim S. med Di 4.654 og 651. |
Di 4.651 og 654 fra nattog 476 |
Spor 23 på Trondheim S. Endebutten reparert etter kollisjon med 92-sett. |
13. jan. 2016 |
Nattoget fra Oslo er ankommet. |
Sdggrms brønnvogn i Sommertoget |
Detaljer på Sdggrms brønnvogn i Sommertoget |
EL 18 2241 og Skd 226 01 går rundt på Trondheim S. |
EL 18 2241 med begge pantografer oppe! |
Di4 653 på Trondheim S. |
Di4 653 på Trondheim S. |
EL 18 2241, 4 B5 og et par WLAB-2 vogner gikk i nattoget 7.8.18-8.8.18. |
Trondheim stillverkshus, Skd 226-12 og Rc4 1139. |
Trondheim stillverkshus, Skd 226-12 og Rc4 1139. |
Robel passerer Trondheim. |
Skd 226-10 i butten på Trondheim S. |
10. nov. 2020 |
10. nov. 2020 |
5. des. 2020 |
4302 Lademoen | |||||
1971 |
juni 1971 |
Utsikt fra 2. etasje i Lademoen stasjon. |
3. mai 2002 |
9. jan. 2006 |
20. juni 2006 |
20. juni 2006 |
14. sep. 2012 |
14. sep. 2012 | |||
4302,01 Lilleby | |||||
26. okt. 2002 |
7. okt. 2004 |
10. feb. 2007 |
92.15-settet i Nabotåget (383) passerer den nye Lilleby holdeplass. |
14. sep. 2012 |
14. sep. 2012 |
Sommertoget passerer Lilleby inn mot Trondheim | |||||
4302,02 Ladalen | |||||
26. okt. 2002 |
11. aug. 2007 |
Ladalen hp-skur |
Ladalen hp |
Ladalen hp |
Ladalen hp |
Ladalen hp |
Ingen synlige tegn på at holdeplassen lå her i venstre bildehalvdel. |
De som benyttet Ladalen kom ned her. | |||
4303 Leangen | |||||
Trappehuset. Det virker ikke at det er gjort så mye på dette de siste ukene, men det kan jo ha skjedd litt av mer usynlige ting inne i bygget. |
31. aug. 1951 |
Vi starter i 1987. Jeg hadde nettopp flyttet til Trondheim, og jeg var fortsatt i min sort-hvitt periode når det gjaldt bilder. Lokaltogene hadde nylig begynte å ta i bruk de nye motorvognsettene av type 92. |
ca 1988 |
2001 |
11. feb. 2004 |
Det ser rent landlig ut på dette bildet med grønt på begger siden av en ganske øde stasjonstomt. Rampesporet er også fjernet. Dagtoget til Bodø, 471, dundrer gjennom stasjonen med Di 4 som på det tidspunktet for lengst var blitt standardtrekkraften etter at Di 3 ble faset ut i 2000 og man gjorde noen mislykkede forsøk med type 93 i Bodø-togene. Den store høyspenningsmasta i bakgrunnen skyldes kraft til Lilleby smelteverk nede i dalen i bakgrunnen. Men det er siden den gang nedlagt, og hele verket fjernet fullstendig. Nå skal det bli en egen bydel i gropa etter smelteverket. |
Hvis jeg kommer meg tidlig av gårde om morgenen, så rekker jeg nattoget på Leangen. Der krysser det med dagtoget, så da blir det to loktrukne persontog på en gang der. Her vises bare nattoget, og enden av det med de to markante sovevognene. |
29. feb. 2008 |
Forsinket dagtog 471 (4.655) krysser 424 (92-01-settet) |
kl 0723: stasjonen ligger øde og stille for en kort stund. Nordgående lokal 425 har nylig forlatt stasjonen. |
kl 0723: Jeg snur meg 180 grader rundt, mot Trondheim, og det lyser det rødt i alle signaler. 425 skal krysse på Ranheim med motgående lokaltog 422 (fast kryssingsstasjon for lokaltogene). Så snart det legges gjennom på Ranheim for 422, settes signalet på Leangen også opp. |
Kl 0727: 422 har ankommet og ganske mange går av toget her. De skal vel til de mange bedriftene langs Haakon VII gate som ligger på den tidligere flystripa. Obs! og Ultra og Byggmakker og Clas Ohlson og hva de heter aller sammen. Jeg har rukket opp den nye og provisoriske overgangsbroa i stasjonens vestende. |
KL 0728: 92.81 i 422 forlater Leangen stasjon |
kl 0736: Kun ett minutt forsinket dundrer nattoget fra Bodø gjennom stasjonen. Legg merke til sporet til venstre. Det er kjørt på, men bare et stykke. Så ligger nysnøene videre oppå skinnene. Hva skyldes det, mon tro? (Miniquiz; jeg vet svaret.) |
Kl 0736: Toget kommer nærmere, og det er en Di 4 (no surprise) som trekker toget, med en finkevogn for å hjelpe til med togvarmen. 1/50 sekund er ikke nok til å fryse bildet så mye at det er mulig å lese loknummeret, men det virker å være en av de som ikke har fått xenon-lys ennå. |
Kl 0742: Det er satt opp til gjennomkjør i østlig retning. Det er dagtoget (471) til Bodø som er på vei. Nattoget og dagtoget krysser på Trondheim stasjon 0740, etter ruta. Legg igjen merke til sporet til venstre som liksom stopper midt på. Hvorfor? Aktiv catch point har sporet også. |
Kl 0745: Di 4-lok trekker 471 i god fart gjennom Leangen stasjon |
Kl 0747: Sporvekselen legger seg over og klargjør for innkjør til spor 3, det mystiske sporet som er oversnødd på bare halve strekningen. |
kl 0752: I avvik til spor 3. Catch point-sporet var en gang i tiden et svært langt industrispor som servet en rekke store bedrifter på Ladesletta som Nobø fabrikker, NKLs hovedlager, Norgas m.fl. |
Så kom Di 6 tilbake! Men nå som leaset en periode fra en nye eier. |
Marsjfart synes å være nådd omtrent når toget er på vei ut av stasjonen igjen. |
2. sep. 2009 |
2. sep. 2009 |
2. sep. 2009 |
Nattoget 476 kommer rutemessig i god tid til Leangen. Da kan 471 slippe å stanse i stigningen opp til Leangen, men bare holde farten hele veien og gjennom stasjonen. Skjønt akkurat denne dagen var dagtoget 471 forsinket så 476 peiset bare gjennom i spor 2, før 471 dukket opp 10 minutter senere. |
MZ 1409 med tømmervogner krysser lokaltog på Leangen st. |
Oppgradert rampespor på Leangen, tilknyttet sporveksel og ny sporsperre. |
Den gamle kryssvekselen i spor 3 er fjernet og ny avledende sporveksel er på plass. |
Spor 4-6 er forandret til buttspor. |
Arbeidsmateriell på Leangen, maskiner fra Totalprosjekt AS |
17. apr. 2012 |
17. apr. 2012 |
Kryssing mellom dagtog og nattog på et melisdryss av snø på stasjonstoma i april. |
4. mai 2012 |
Fortsatt er det i 2013 rimelig åpentrundt stasjonen. Noen containervogner er hensatt på sidesporene. |
5. sep. 2013 |
I 2013/14 bygger man en 4-felts veibro over stasjonens vestre ende. |
Di 4.652 avventer kryssing på Leangen. |
Di 4.655 passerer Leangen i tog 471. |
Togene 471 og 476 krysser på Leangen, mens byggearbeidene med den nye brua pågår. |
Tog 476 ruller ut fra Leangen. |
Tog 471 med 92.03 settet passerer Leangen. |
Gt. 5795 med CD 312.002 krysser lokaltog på Leangen. |
Skd 226.01 med gt. 5751 til Muruvik havn på Leangen st. |
Gt. 5751 til Muruvik krysser lokaltog 1762 med 92.03-settet på Leangen |
18. des. 2014 |
Gt. 5751 med Skd 226.10 Trondheim-Hell og Muruvik sidespor. |
Med den nye veibroa kom også etterhvert den rådyre gang + sykkelveien langs nordenden av stasjonen. Et 93-sett fikk jeg også med på bildet. De går i Ole Tobias og ofte, som på bildet, i et tog til Røros som lenge startet på Rotvoll hp, men som i dag bruker Ranheim som startsstasjon. Men den nye gang/sykkelveien kom det nye foto-standplasser rundt denne stasjonen. |
Lehonard Weiss pakkmaskin Matisa 25011 |
Kveldsgodstoget fra Bodø (5790) fra ny fotostandplass på gang/sykkelveien i aftensol. |
10. aug. 2015 |
Hensatte Lgns containervogner på Leangen |
Di 4.654 med Sommertoget |
Sommertoget på Leangen |
Sommertoget på Leangen |
92.51 krysser Sommertoget med Di 4.654 |
Sommertoget på vei nordover |
2. okt. 2018 |
Midt i oktober var det bare ett kjørbart togspor på stasjonen, det som tidligere var spor 3. Jeg antar at de store gravearbeidene i den nye super-gang/sykkelveien til flerfoldige millioner har med ombyggingen av stasjonen å gjøre, for det arbeidet startet opp samtidig med alt det andre på stasjonen. |
26. juli 2019 |
Første stoppende vestgående tog var lokaltoget til Lundamo, også det ca 10 minutter forsinket. Forsinkelsene skyldes (bl.a.?) at man slapp gjennom et forsinket tog fra Storlien samtidig med at østgående rutemessig skulle startet fra Trondheim S. |
Leangen stasjon. |
Leangen stasjon og den plankekledde bua. |
Haakon VII's gate 14 ligger i nordenden av tidligere Lade industrispor og skal rives i fordel til boligbygging |
Staaltaugen senere Scanrope AS holdt til i Haakon VII's gate 14 på Lade frem til 1989. Deretter tok Forsvaret over. Fabrikken hadde eget sidespor både på utsiden og innsiden. Sporet ble stengt i 1995. |
Fortsatt finnes noen skinnerester utenfor fabrikken til tidligere Staaltaugen i Trondheim. Sidesporet grenet av fra Leangen stasjon og fulgte Haakon VII's gate. Sporet ble stengt i 1995. |
Staaltaugen hadde også eget sidespor inn i fabrikken. Nå skal bygningen rives og området bygges ut med boliger. |
Forsvaret (FLO) har flyttet ut av gamle Staaltaugen sine lokaler i Haakon VII's gate 14 på Lade i Trondheim. Nedlagte Lade industrispor gikk tidligere til enden av denne bygningen og med et sidespor inn til fabrikken. Her blir det boliger i årene fremover. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 9740 treff på Stasjonsdatabasen, og 16286078 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2233 treff · Statistikk Siste måned |