Hvis du bare får opp denne siden og ingen påloggingsboks og du fortsatt ønsker å logge deg på og mener at det bør fungere, lukk da nettleserprogammet og start det på nytt igjen, evt. start nettleseren en gang til og logg deg på fra den nystartede.
Hvis du har glemt passordet, men husker brukernavn, medlemsnummer i NJK eller har registrert epost-adressen din til brukerkontoen tidligere, klikker du her.
Husk at det i brukernavn og passord skjelnes mellom små og store bokstaver.
Hvis du bare får opp denne siden og ingen påloggingsboks og du fortsatt ønsker å logge deg på og mener at det bør fungere, lukk da nettleserprogammet og start det på nytt igjen, evt. start nettleseren en gang til og logg deg på fra den nystartede.
Hvis du har glemt passordet, men husker brukernavn, medlemsnummer i NJK eller har registrert epost-adressen din til brukerkontoen tidligere, klikker du her.
Husk at det i brukernavn og passord skjelnes mellom små og store bokstaver.
Hvis du bare får opp denne siden og ingen påloggingsboks og du fortsatt ønsker å logge deg på og mener at det bør fungere, lukk da nettleserprogammet og start det på nytt igjen, evt. start nettleseren en gang til og logg deg på fra den nystartede.
Hvis du har glemt passordet, men husker brukernavn, medlemsnummer i NJK eller har registrert epost-adressen din til brukerkontoen tidligere, klikker du her.
Husk at det i brukernavn og passord skjelnes mellom små og store bokstaver.
Hvis du bare får opp denne siden og ingen påloggingsboks og du fortsatt ønsker å logge deg på og mener at det bør fungere, lukk da nettleserprogammet og start det på nytt igjen, evt. start nettleseren en gang til og logg deg på fra den nystartede.
Hvis du har glemt passordet, men husker brukernavn, medlemsnummer i NJK eller har registrert epost-adressen din til brukerkontoen tidligere, klikker du her.
Husk at det i brukernavn og passord skjelnes mellom små og store bokstaver.
Hvis du bare får opp denne siden og ingen påloggingsboks og du fortsatt ønsker å logge deg på og mener at det bør fungere, lukk da nettleserprogammet og start det på nytt igjen, evt. start nettleseren en gang til og logg deg på fra den nystartede.
Hvis du har glemt passordet, men husker brukernavn, medlemsnummer i NJK eller har registrert epost-adressen din til brukerkontoen tidligere, klikker du her.
Husk at det i brukernavn og passord skjelnes mellom små og store bokstaver.
Ikke pålogget. Du kan nyttiggjøre deg av tjenestene her, men i begrenset grad.
.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
Navn og status | Plassering | Bilde(r) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SkiNJK-nr. 1309NSB-nr. 508
|
km 24.290 fra Oslo S Kartlenker |
||||||||||||
Nærmere beskrivelse | |||||||||||||
SporSporutvidelse vedtatt i 1885 for å lette skiftingen og adgangen til vannstasjonen. Forelngelse av kullavlessingssporet ved tatt i 1889. Sidespor for gjødseltransport vedtatt i 1891. Eget spor plasseres i "bekvemmelig avstand" fra passasjerer. Spor 5 forlenges med 200m, vedtatt 15.12.1900. Sporutvidelse vedtatt 9.6.1910 fordi det er opptil fem tog på en gang på stasjonen. Ønskes nytt buttspor i nordenden av st, samt anlegg av lessespor på stasjonens vestside for at skiftingen til vognvekten kan lettes. Utvidelse og endring av sporarrangementet i og med flyttingen av lokstasjonen til mellom østre og Vestre linje. Vedtak i 1910, 1912 og 1913. En sporutvidelse synes å ha skjedd i slutten av 1920-årene også. (Østlandets Blad 19.2.1951) | |||||||||||||
Signaler og sikringsanleggTre innkjørsemaforer vedtatt 12.5.1903 pga mye skifting på stasjonen. Ingen avhenghet med veksler. Anlegg av stillverksanordning vedtatt 2.6.1909. Dette innebar 3-vingede semfarorer ved innkjør fra alle tre linjer, alle med forsignal. Dertil skulle disse forrigles mot veksler slik at man tillot innkjør fra to baner på en gang, samt at man slapp å avbryte skiftebevegelser. 20 sentralstilte veksler. Stillverkshus ved plattformens søndre end mellom spor 1 og godshussporet. (Uklart om stillverkshuset noen gang ble bygget.) | |||||||||||||
DiverseEt sterkt ønske tidlig på 1950-tallet om planfri overgang til mellomplattformer. Flere dødsulykker pga folks uaktsomhet. | |||||||||||||
Meny | |||||||||||||
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 4549 treff på Stasjonsdatabasen, og 16048936 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2210 treff · Statistikk Siste måned |