Svingskiver Trondheim distrikt samt privatbaner i området

St.nr. Stasjon Sporv. Lagt inn Fjernet Fabrikant Type Lengde Skinne
vekt
Drift Tegning Anmerkning Kilde* Kildetekst
4101 Trondheim Elgsæter 1067 1864 ca 1884       5,50       Antatt lengde    
4104 Heimdal   1435 1930 ca       Motorvognskive           Thor Bjerke  
4106 Melhus   1067 1888 ca 1915 ca!             Kort skive. Tidl. på Trondheim gml st. I grafiske ruter noe senere angis imidlertid ingen skive her.   Dreieskive på MELHUS st.: ** Ved mangel av skive på Melhus st, har assistanselok fra Triondhejm til Melhus måttet gå baklengs den ene vei. Det er også endel kipptog til Melhus. Loket må da om vinteren gå uten sneplog den ene veien da denne has kun i en ende av loket. Den gamle skiven fra Trondhjem stasjon på Kalvskinnet has på lager, og forelås flyttet til Melhus st. (Vedtatt 29.6.87)
4106 Melhus   1435 1930   ja     Anvendt som vognskive 15       Fra Sunnan NSB Bane, j.nr. 4512/1929  
4112 Støren   1067 1864   1893 ca     5,5?            
4112 Støren   1067 1893 ca 1919 ca     10,5?            
4112 Støren   1435 1919       E.Ruud   20 35 el. S.43-46   Brukontoret  
4122 Marienborg   1435 1917       E.Ruud   20 35 el. S.43-49   Brukontoret  
4122 Marienborg   1435 1930 ca       Motorvognskive           Thor Bjerke  
4207 Røros   1067 1877 ca 1898 ca             Kort skive    
4207 Røros   1067 1898 ca 1941 ca     10,50       Antatt lengde   Ny dreieskive RØROS st.: ** Skiven er fra anlegget og beregnet på tanklok. Tenderlok benyttes for de daglige kistogene til Trondheim. Ulempne store ved å skille lok og tender.
4207 Røros   1435 1943       E.Ruud Overdekket 20 35 el. S.43-49 Overført fra Drivstua, bygget 1919    
4211 Rugldalen   1067 1880   1914?               ? Thor Bjerke  
4211 Rugldalen   1067 1890 ca 1941 ca     12       Antatt lengde ?    
4216 Langlete   1067     1941 sans                  
4218 Singsås   1067                     trolig Thor Bjerke  
4301 Trondheim (Brattøra)   1067/1435 1882 ca 1930 ca     15       Antatt lengde.    
4307 Malvik   1435 1930 ca       Motorvognskive           Thor Bjerke  
4309 Hommelvik   1435 1885 ca! 1966 sans     12,50         Brukontoret  
4312 Hegra   1435 1889 1888-                   Inn: NOS 1916-18. Dreieskive på HEGRE st: ** Ved mangel av skive på Hegre st må lokaltogene som overnatter på st. om aftenen gå baklengs fra Trondhjem. Dette går om sommeren, men av mangel på snøplog og vinteren er det risikabelt. Den planlagte dreiskive ved lokstallen foreslås derfor oppført nå.
4315 Gudå   1435 1882 ca 1927       15       Antatt lengde    
4315 Gudå   1435 1926   1975   Kværner Leddet 20 35 el. S.145 m.fl.   Brukontoret  
4401 Skjønstå   1067 1915 ? 1973 ca               Thor Bjerke  
4403 Hellarmo   1067 1915 ? ja                 Thor Bjerke  
4405 Lomi   1067 1915 ? 1973 ca               Thor Bjerke  
4410 Finneid   1067 1956 ? 1973 ca               Thor Bjerke  
4501 Stjørdal   1435 1902 antg 1958                 Thor Bjerke  
4507 Levanger   1435 1901   1932       15 25 hånd S.22-23, 25-26, 60 Til Grong    
4507 Levanger   1435 1931       Kværner Leddet 20 35 el. S.145 m.fl.   Brukontoret  
4515 Steinkjer   1435 1925       Kværner Leddet 20 35 el. S.145 m.fl.   Brukontoret  
4518 Sunnan   1435 1905 antg 1930       15       Flyttet til Melhus Thor Bjerke  
4608 Løkken   1000                       Thor Bjerke  
4703 Hjerkinn   1435 1919 bygget     E.Ruud   20 35 hånd S.43-49, 50-54 Overdekket Brukontoret  
4705 Drivstua   1435 1919 bygget 1943   E.Ruud   20 35   S.43-49 Overført Røros, Overdekket Brukontoret  
4708 Oppdal   1435 1919 bygget     E.Ruud   20 35 el. S.43-49, 50-54 Overdekket Brukontoret  
4804 Snåsa   1435 1926 ? 1929 ?             "På Snåsa var det svingskive, i alle fall så lenge det var endestasjon." (V.Aunan 25.3.03)    
4808 Grong   1435 1929       Kværner Leddet 20 35 el. S.145 m.fl.      
4820 Namsos (gml)   1435 1932   1981 sans     15 20 hånd S.22-23,25-26,60 Fra Levanger. Bygget 1901    
4904 Lassemoen   1435 1940 ca 1967   Kværner Leddet 20 35 hånd S.145 m.fl. Bygget 1925. Fra Fredrikstad. Til Bergen 1967. Brukontoret  
4910 Majavatn   1435 1941       Kværner Leddet 20 35 hånd S.145 m.fl. Bygget 1940 Brukontoret  
4914 Trofors   1435 1938   1971 senest Kværner Leddet 20 35 hånd S.145 m.fl. Overdekket. Solgt 1971. Brukontoret  
4918 Mosjøen   1435 1935       Kværner Leddet 20 35 el. S.145 m.fl. Overdekket Brukontoret  
4930 Mo i Rana   1435 1942       Kværner Leddet 20 35 el. S.145 m.fl. Overdekket Brukontoret  
4937 Dunderland   1435 1944       Kværner Leddet 20 33,4 el 1955 S.145 m.fl. Overdekket 1954 Brukontoret  
4940 Bolna   1435                       Thor Bjerke  
4943 Lønsdal   1435 1947   1972 senest Kværner Leddet 20 33,4 Trykkluft S.145 m.fl. Bygget 1944 Brukontoret  
4947 Røkland   1435 1956       Kværner Leddet 20 33,4 Trykkluft S.145 m.fl. Bygget 1955 Brukontoret  
4950 Fauske   1435 1958       Kværner Leddet 20 33,4 el. S.145 m.fl. Bygget 1942. Overdekket. Brukontoret  
4955 Bodø   1435 1961       Kværner Leddet 20 33,4 el. S.145 m.fl. Bygget 1942. Fra Bolna. Overdekket Brukontoret  

Listen er delt opp etter den gamle distriktsinndelingen ved NSB og inkluderer for hvert av de også privatbaner i samme område

*) Med Brukontoret menes en oversikt over svingskivevogner på kartotekkort som fantes ved o.ing. Hektoens kontor på Brukontoret ved NSB Hst, som jeg (SES) skrev av en gang på 1970-tallet.

Første gang lagt ut 24.3.2003 (SES). Justert 27. april 2003

Kommentarer, rettelser o.l. sendes til njkforsknjk.no

 
  NJKs logo Norsk Jernbaneklubb - Forskningsavdelingen