Svingskiver Trondheim distrikt samt privatbaner i området
St.nr. |
Stasjon |
Sporv. |
Lagt inn |
Fjernet |
Fabrikant |
Type |
Lengde |
Skinne vekt |
Drift |
Tegning |
Anmerkning |
Kilde* |
Kildetekst |
4101 |
Trondheim |
Elgsæter |
1067 |
1864 |
ca |
1884 |
|
|
|
5,50 |
|
|
|
Antatt lengde |
|
|
4104 |
Heimdal |
|
1435 |
1930 |
ca |
|
|
|
Motorvognskive |
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4106 |
Melhus |
|
1067 |
1888 |
ca |
1915 |
ca! |
|
|
|
|
|
|
Kort skive. Tidl. på Trondheim gml st. I grafiske ruter noe senere angis imidlertid ingen skive her. |
|
Dreieskive på MELHUS st.: ** Ved mangel av skive på Melhus st, har assistanselok fra Triondhejm til Melhus måttet gå baklengs den ene vei. Det er også endel kipptog til
Melhus. Loket må da om vinteren gå uten sneplog den ene veien da denne has kun i en ende av loket. Den gamle skiven fra Trondhjem stasjon på Kalvskinnet has på lager, og forelås flyttet til Melhus st. (Vedtatt 29.6.87) |
4106 |
Melhus |
|
1435 |
1930 |
|
ja |
|
|
Anvendt som vognskive |
15 |
|
|
|
Fra Sunnan |
NSB Bane, j.nr. 4512/1929 |
|
4112 |
Støren |
|
1067 |
1864 |
|
1893 |
ca |
|
|
5,5? |
|
|
|
|
|
|
4112 |
Støren |
|
1067 |
1893 |
ca |
1919 |
ca |
|
|
10,5? |
|
|
|
|
|
|
4112 |
Støren |
|
1435 |
1919 |
|
|
|
E.Ruud |
|
20 |
35 |
el. |
S.43-46 |
|
Brukontoret |
|
4122 |
Marienborg |
|
1435 |
1917 |
|
|
|
E.Ruud |
|
20 |
35 |
el. |
S.43-49 |
|
Brukontoret |
|
4122 |
Marienborg |
|
1435 |
1930 |
ca |
|
|
|
Motorvognskive |
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4207 |
Røros |
|
1067 |
1877 |
ca |
1898 |
ca |
|
|
|
|
|
|
Kort skive |
|
|
4207 |
Røros |
|
1067 |
1898 |
ca |
1941 |
ca |
|
|
10,50 |
|
|
|
Antatt lengde |
|
Ny dreieskive RØROS st.: ** Skiven er fra anlegget og beregnet på tanklok. Tenderlok benyttes for de daglige kistogene til Trondheim. Ulempne store ved å skille lok og tender. |
4207 |
Røros |
|
1435 |
1943 |
|
|
|
E.Ruud |
Overdekket |
20 |
35 |
el. |
S.43-49 |
Overført fra Drivstua, bygget 1919 |
|
|
4211 |
Rugldalen |
|
1067 |
1880 |
|
1914? |
|
|
|
|
|
|
|
? |
Thor Bjerke |
|
4211 |
Rugldalen |
|
1067 |
1890 |
ca |
1941 |
ca |
|
|
12 |
|
|
|
Antatt lengde ? |
|
|
4216 |
Langlete |
|
1067 |
|
|
1941 |
sans |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4218 |
Singsås |
|
1067 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trolig |
Thor Bjerke |
|
4301 |
Trondheim (Brattøra) |
|
1067/1435 |
1882 |
ca |
1930 |
ca |
|
|
15 |
|
|
|
Antatt lengde. |
|
|
4307 |
Malvik |
|
1435 |
1930 |
ca |
|
|
|
Motorvognskive |
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4309 |
Hommelvik |
|
1435 |
1885 |
ca! |
1966 |
sans |
|
|
12,50 |
|
|
|
|
Brukontoret |
|
4312 |
Hegra |
|
1435 |
1889 |
1888- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inn: NOS 1916-18. |
Dreieskive på HEGRE st: ** Ved mangel av skive på Hegre st må lokaltogene som overnatter på st. om aftenen gå baklengs fra Trondhjem. Dette går om sommeren, men av mangel på snøplog og vinteren er det risikabelt. Den planlagte dreiskive ved lokstallen foreslås derfor oppført nå. |
4315 |
Gudå |
|
1435 |
1882 |
ca |
1927 |
|
|
|
15 |
|
|
|
Antatt lengde |
|
|
4315 |
Gudå |
|
1435 |
1926 |
|
1975 |
|
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
el. |
S.145 m.fl. |
|
Brukontoret |
|
4401 |
Skjønstå |
|
1067 |
1915 |
? |
1973 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4403 |
Hellarmo |
|
1067 |
1915 |
? |
ja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4405 |
Lomi |
|
1067 |
1915 |
? |
1973 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4410 |
Finneid |
|
1067 |
1956 |
? |
1973 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4501 |
Stjørdal |
|
1435 |
1902 |
antg |
1958 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4507 |
Levanger |
|
1435 |
1901 |
|
1932 |
|
|
|
15 |
25 |
hånd |
S.22-23, 25-26, 60 |
Til Grong |
|
|
4507 |
Levanger |
|
1435 |
1931 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
el. |
S.145 m.fl. |
|
Brukontoret |
|
4515 |
Steinkjer |
|
1435 |
1925 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
el. |
S.145 m.fl. |
|
Brukontoret |
|
4518 |
Sunnan |
|
1435 |
1905 |
antg |
1930 |
|
|
|
15 |
|
|
|
Flyttet til Melhus |
Thor Bjerke |
|
4608 |
Løkken |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4703 |
Hjerkinn |
|
1435 |
1919 |
bygget |
|
|
E.Ruud |
|
20 |
35 |
hånd |
S.43-49, 50-54 |
Overdekket |
Brukontoret |
|
4705 |
Drivstua |
|
1435 |
1919 |
bygget |
1943 |
|
E.Ruud |
|
20 |
35 |
|
S.43-49 |
Overført Røros, Overdekket |
Brukontoret |
|
4708 |
Oppdal |
|
1435 |
1919 |
bygget |
|
|
E.Ruud |
|
20 |
35 |
el. |
S.43-49, 50-54 |
Overdekket |
Brukontoret |
|
4804 |
Snåsa |
|
1435 |
1926 |
? |
1929 |
? |
|
|
|
|
|
|
"På Snåsa var det svingskive, i alle fall så lenge det
var endestasjon." (V.Aunan 25.3.03) |
|
|
4808 |
Grong |
|
1435 |
1929 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
el. |
S.145 m.fl. |
|
|
|
4820 |
Namsos (gml) |
|
1435 |
1932 |
|
1981 |
sans |
|
|
15 |
20 |
hånd |
S.22-23,25-26,60 |
Fra Levanger. Bygget 1901 |
|
|
4904 |
Lassemoen |
|
1435 |
1940 |
ca |
1967 |
|
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
hånd |
S.145 m.fl. |
Bygget 1925. Fra Fredrikstad. Til Bergen 1967. |
Brukontoret |
|
4910 |
Majavatn |
|
1435 |
1941 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
hånd |
S.145 m.fl. |
Bygget 1940 |
Brukontoret |
|
4914 |
Trofors |
|
1435 |
1938 |
|
1971 |
senest |
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
hånd |
S.145 m.fl. |
Overdekket. Solgt 1971. |
Brukontoret |
|
4918 |
Mosjøen |
|
1435 |
1935 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
el. |
S.145 m.fl. |
Overdekket |
Brukontoret |
|
4930 |
Mo i Rana |
|
1435 |
1942 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
el. |
S.145 m.fl. |
Overdekket |
Brukontoret |
|
4937 |
Dunderland |
|
1435 |
1944 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
33,4 |
el 1955 |
S.145 m.fl. |
Overdekket 1954 |
Brukontoret |
|
4940 |
Bolna |
|
1435 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
4943 |
Lønsdal |
|
1435 |
1947 |
|
1972 |
senest |
Kværner |
Leddet |
20 |
33,4 |
Trykkluft |
S.145 m.fl. |
Bygget 1944 |
Brukontoret |
|
4947 |
Røkland |
|
1435 |
1956 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
33,4 |
Trykkluft |
S.145 m.fl. |
Bygget 1955 |
Brukontoret |
|
4950 |
Fauske |
|
1435 |
1958 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
33,4 |
el. |
S.145 m.fl. |
Bygget 1942. Overdekket. |
Brukontoret |
|
4955 |
Bodø |
|
1435 |
1961 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
33,4 |
el. |
S.145 m.fl. |
Bygget 1942. Fra Bolna. Overdekket |
Brukontoret |
|
Listen er delt opp etter den gamle distriktsinndelingen ved NSB og inkluderer
for hvert av de også privatbaner i samme område
*) Med Brukontoret menes en oversikt over svingskivevogner på kartotekkort
som fantes ved o.ing. Hektoens kontor på Brukontoret ved NSB Hst, som jeg (SES)
skrev av en gang på 1970-tallet.
Første gang lagt ut 24.3.2003 (SES). Justert 27. april 2003
Kommentarer, rettelser o.l. sendes til njkforsknjk.no
|