Oslo distrikt og andre baner i området
St.nr. |
Stasjon |
Sporv. |
Lagt inn |
Fjernet |
Fabrikant |
Type |
Lengde |
Skinne vekt |
Drift |
Tegning |
Anmerkning |
Kilde* |
Kildetekst |
1101 |
Oslo Ø |
Oslogt. 3 |
1435 |
1852 |
ca |
1875 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
Erik W Johansson |
|
1101 |
Oslo Ø |
Oslogt. 3 |
1435 |
1875 |
ca |
1940 |
ca |
|
|
18 |
|
|
|
Sans opr. kortere. 18m i 1934 |
|
|
1101 |
Oslo Ø |
Bispegt. |
1435 |
1878 |
ca |
1894 |
sans 27.4. |
|
|
13 |
|
hånd |
|
Ødelagt ved at et lok brast gjennom 27.4.94. |
|
|
1101 |
Oslo Ø |
Bispegt. |
1435 |
1895 |
sans. 1895/96 |
1961 |
|
|
|
14,98 |
kranskinne |
hånd |
S 10-12, 73 |
Uklar ur-historie: Sth.Prp 1/95: Vedtatt 7.5.95. Sans. til erstatning for ødelagt skive ved lokstall Bispegt. Den nye skiven fikk endret beliggenhet, slik at det kunne bygges en ringstall rundt den, umiddelbart syd for rettstallene for SB. Denne skiven påstås av Brukontoret å være bygget i 1892. Det rimer ikke med at den tidligere skiven ble ødelagt i 1895 (muligens i 1894). Kan skiven ha ligget et annet sted først?? Solgt 1961, tredekke |
|
|
1101 |
Oslo Ø |
Nordre Tomter |
1435 |
1900 |
cj |
1960 |
|
|
Vognskive |
5 |
30 |
hånd |
|
Fjernet tidligst 1960, tildekket |
|
|
1101 |
Oslo Ø |
Lodalen (Gamlestallen) |
1435 |
1910 |
|
1965 |
|
Vulkan |
|
18,15 |
35 |
el. |
S 31-35 |
|
|
|
1101 |
Oslo Ø |
Østfoldb: lokaltogspor |
1435 |
1920 |
ca |
1965 |
|
|
Sektorskive |
14,33 |
30 |
el. |
S 79-84, 204 |
Solgt 1965 |
|
|
1101 |
Oslo S |
Fjellstallen |
1435 |
1964 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
20 |
|
el. |
Bk.mappe 299.1 |
|
|
|
1109 |
Lillestrøm |
|
1435 |
1862 |
ca |
1900 |
|
|
|
|
|
|
|
Til Jessheim |
|
|
1109 |
Lillestrøm |
Gml.stall |
1435 |
1899 |
ca |
|
|
|
|
15,10 |
67 lb |
hånd |
S 22, 23, 25, 26, 60, 202, 203 |
Solgt 1963, men ikke fjernet.
Ikke lenger i kontakt med linjenettet, men intakt 2003. Brudt ca 1998 |
|
|
1109 |
Lillestrøm |
El.stall |
1435 |
1926 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
19,97 |
40 |
el. |
S 145 m.fl. |
Levert ca 1926 |
|
|
1114 |
Jessheim |
|
1435 |
1900 |
ca |
ja |
|
|
|
|
|
|
|
Flyttet fra Lillestrøm. Opr. bygget i forbindelse med anlegget av
Kongsvingerbanen (Erik W Johansson 25.3.03) |
|
|
1118 |
Eidsvoll |
|
1435 |
1853 |
ca |
1872 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Erik W Johansson |
|
1118 |
Eidsvoll |
|
1435 |
1872 |
|
1908 |
? |
|
|
|
|
|
|
|
Erik W Johansson |
|
1118 |
Eidsvoll |
|
1435 |
1908 |
|
|
|
Vulkan |
|
18,09 |
67 lb |
hånd |
S 32-35 |
|
|
|
1202 |
Sørumsand |
|
750 |
1895 |
ca |
1961 |
ca |
Visbech |
|
6,50 |
20,5 |
hånd |
|
Solgt |
|
|
1207 |
Årnes |
|
1435 |
1890 |
1889- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1889-90: NOS 1916-18. |
|
1213 |
Kongsviner |
|
1435 |
1861 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1213 |
Kongsvinger |
|
1435 |
1893 |
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
PS75 |
|
1213 |
Kongsvinger |
|
1435 |
|
|
|
|
|
|
16,14 |
35 |
hånd |
S 10-12, 73 |
|
|
|
1213 |
Kongsvinger |
|
1435 |
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
Fra Kragerø |
Thor Bjerke |
|
1224 |
Vestmarka |
|
1435 |
1920 |
ca |
1955 |
ca |
Atlas |
|
16,08 |
30 |
hånd |
S 9, 13, 73 |
Solgt |
|
|
1309 |
Ski |
|
1435 |
1881 |
ca |
1914 |
ca |
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
1309 |
Ski |
|
1435 |
1914 |
|
|
|
Eirik Ruud |
|
20 |
35 |
hånd |
S 43-45, 50-53 |
|
|
|
1315 |
Moss |
|
1435 |
1884 |
ca |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
Lengden anslått. |
Sth.Prp.1/1883 |
|
1321 |
Fredrikstad |
|
1435 |
1925 |
|
1940 |
ca |
Kværner |
Leddet |
20 |
35 |
hånd |
S.145 m.fl. |
Til Lassemoen, 1967 videre til Bergen |
Brukontoret |
|
1325 |
Sarpsborg |
|
1435 |
1882 |
ca |
1925 |
ca |
|
|
|
|
|
|
Flyttet til Sperillen |
Thor Bjerke |
|
1325 |
Sarpsborg |
|
1435 |
1925 |
|
0 |
|
Kværner |
Leddet |
19,93 |
41 |
el. |
S 145 m.fl. |
|
|
|
1329 |
Halden |
|
1435 |
1878 |
ca |
1910 |
ca! |
|
|
13 |
|
|
|
Sans. beliggende på Rød (andre siden av elven) inntil ca 1882, da man opr. hadde planer om et lokverksted der. |
|
|
1329 |
Halden |
|
1435 |
1910 |
ca! |
1976 |
|
|
|
16,98 |
35 |
hånd |
S 9, 13, 73 |
Solgt 1976 |
|
|
1334 |
Kornsjø |
|
1879 |
ca |
|
1922 |
? |
|
|
13? |
|
|
|
|
|
|
1334 |
Kornsjø |
|
1435 |
1922 |
|
0 |
|
J.Vögel |
Pivot, leddet |
19,93 |
41 |
hånd |
|
|
|
|
1348 |
Mysen |
|
1435 |
1886 |
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
Antatt lengde |
|
|
1408 |
Flisa |
|
1435 |
1893 |
|
0 |
|
|
|
13,80 |
25 |
hånd |
S 10-12 |
|
|
|
1508 |
Bjørkelangen |
|
750 |
1895 |
|
1961 |
ca |
Dowlais St. |
|
6,50 |
15 |
hånd |
|
Solgt |
|
|
1515 |
Skulerud |
|
750 |
1898 |
|
1964 |
|
WESL |
|
6,50 |
15 |
hånd |
|
Flyttet 1964/65 til AL Urskog-Hølandsbanen |
|
|
1602 |
Grefsen |
|
1435 |
1900 |
ca! |
|
|
|
|
16,32 |
35 |
hånd |
S 22-26 |
20årene: skive 15,7m. Kan det være snakk om to forskjellige
skiver?
"Skiven ligger på plass, men sporforbindelsen brutt for et par år
siden." (H.B.Backer 25.3.03) |
|
|
1613 |
Roa |
|
1435 |
1909 |
ca |
|
|
|
|
18 |
30 |
hånd |
S 32-35 |
|
Kria.979 |
|
1616 |
Jaren |
|
1435 |
1905 |
|
1922 |
etter |
|
|
16,30 |
35 |
hånd |
S 22-26 |
Flyttet fra Røykenvik 1905
"Det ligger en demontert skive på Jaren i dag. Den er av samme
utførelse som Grefsen." (H.B.Backer 25.3.03) |
|
|
1621 |
Eina |
|
1435 |
1933 |
før |
1946 |
senest |
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
1621 |
Eina |
|
1435 |
1946 |
|
|
|
Kværner |
|
20,06 |
41 |
el. |
S 145 m.fl. |
|
|
|
1622 |
Reinsvoll |
|
1435 |
1930 |
ca! |
1965 |
|
|
Motorvognskive |
8 |
30 |
hånd |
|
Nedlagt sans. 1965. Sporplan fra 1929 viser ingen skive (ikke opprettet ennå?).
"Skiven ble overtatt av Jernbanemuseet. Sentertappen ble stående igjen
og ble hentet av Krøderbanen for noen år siden. Selve skiven ble sendt fra
Hamar til Krøderen for et par år siden. Meningen er å legge denne skiven
inn i sagbrukssporet på Kløftefoss (det som ble spikret om til 1067 mm) for
å kunne vende "Gamla". Selve skiven er laget av 30 kg/m-skinner(!).
Det er ingen skinngang og sentertappen bærer alt. Ble anlagt for å vende Cmb
13-motorvogner etter det jeg vet." (H.B.Backer 25.3.03) |
|
|
1626 |
Gjøvik |
|
1435 |
1902 |
ca |
|
|
H.P.Andresen |
|
18 |
41 |
hånd |
S 22-28, 70 |
Forlenget 1946 til 18m. |
|
|
1642 |
Røykenvik |
|
1435 |
1900 |
antg |
1905 |
|
|
|
16,3 |
35 |
hånd |
S 22-26 |
Flyttet til Jaren |
Thor Bjerke, Brukontoret |
|
1656 |
Skreia |
|
1435 |
1902 |
ca |
1963 |
|
H.P.Andresen |
|
15,40 |
|
|
S 22, 23, 25-28 |
Pivot uttatt 1959 (til Gjøvik). Solgt 1963 |
|
|
1708 |
Dokka |
|
1435 |
1902 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
Samme som forlenget som nedenfor?
|
|
|
1708 |
Dokka |
|
1435 |
|
? |
|
|
H.P.Andresen |
|
15,70 |
30 |
hånd |
S 22-26 |
Forlenget 1946 til 15,7 m
Thor Bjerke har 16,25 m, opr 9 m.
|
|
|
1713 |
Aurdal |
|
1435 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
1715 |
Fagernes |
|
1435 |
1906 |
ca |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
1715 |
Fagernes |
|
1435 |
1951 |
|
1991 |
ca |
|
|
18 |
30 |
hånd |
S 32-35 |
Fra Kristiansand 1951
"Var oppskjøtt fra 15m til 18m ved at 1,5m biter var satt på i hver
ende. Etter at Fagernes ble revet, lå skiven med alle deler lagret på Leira.
Jeg så den der i 1995, men kjenner ikke til om den finnes lenger nå." (H.B.Backer
25.3.03)
Flyttet fa Leira (lagret) til Tonsåsen 2002 (lagret) |
|
|
1801 |
Askim |
Solberg-
fossbanen |
1435 |
1918? |
|
1970 |
ca |
|
Vognskive |
|
|
|
|
Erik W Johansson |
|
|
1802 |
Solbergfoss |
|
1435 |
1918? |
|
1970 |
ca |
|
Vognskive |
|
|
|
|
Erik W Johansson |
|
|
Listen er delt opp etter den gamle distriktsinndelingen ved NSB og inkluderer
for hvert av de også privatbaner i samme område
*) Med Brukontoret menes en oversikt over svingskivevogner på kartotekkort
som fantes ved o.ing. Hektoens kontor på Brukontoret ved NSB Hst, som jeg (SES)
skrev av en gang på 1970-tallet.
Første gang lagt ut 24.3.2003 (SES). Justert 27. april 2003
Kommentarer, rettelser o.l. sendes til njkforsknjk.no
|