Oslo distrikt og andre baner i området

St.nr. Stasjon Sporv. Lagt inn Fjernet Fabrikant Type Lengde Skinne
vekt
Drift Tegning Anmerkning Kilde* Kildetekst
1101 Oslo Ø Oslogt. 3 1435 1852 ca 1875 ca               Erik W Johansson  
1101 Oslo Ø Oslogt. 3 1435 1875 ca 1940 ca     18       Sans opr. kortere. 18m i 1934    
1101 Oslo Ø Bispegt. 1435 1878 ca 1894 sans 27.4.     13   hånd   Ødelagt ved at et lok brast gjennom 27.4.94.    
1101 Oslo Ø Bispegt. 1435 1895 sans. 1895/96 1961       14,98 kranskinne hånd S 10-12, 73 Uklar ur-historie: Sth.Prp 1/95: Vedtatt 7.5.95. Sans. til erstatning for ødelagt skive ved lokstall Bispegt. Den nye skiven fikk endret beliggenhet, slik at det kunne bygges en ringstall rundt den, umiddelbart syd for rettstallene for SB. Denne skiven påstås av Brukontoret å være bygget i 1892. Det rimer ikke med at den tidligere skiven ble ødelagt i 1895 (muligens i 1894). Kan skiven ha ligget et annet sted først?? Solgt 1961, tredekke    
1101 Oslo Ø Nordre Tomter 1435 1900 cj 1960     Vognskive 5 30 hånd   Fjernet tidligst 1960, tildekket    
1101 Oslo Ø Lodalen (Gamlestallen) 1435 1910   1965   Vulkan   18,15 35 el. S 31-35      
1101 Oslo Ø Østfoldb: lokaltogspor 1435 1920 ca 1965     Sektorskive 14,33 30 el. S 79-84, 204 Solgt 1965    
1101 Oslo S Fjellstallen 1435 1964       Kværner Leddet 20   el. Bk.mappe 299.1      
1109 Lillestrøm 1435 1862 ca 1900 Til Jessheim
1109 Lillestrøm Gml.stall 1435 1899 ca         15,10 67 lb hånd S 22, 23, 25, 26, 60, 202, 203 Solgt 1963, men ikke fjernet. 
Ikke lenger i kontakt med linjenettet, men intakt 2003. Brudt ca 1998
   
1109 Lillestrøm El.stall 1435 1926       Kværner Leddet 19,97 40 el. S 145 m.fl. Levert ca 1926    
1114 Jessheim   1435 1900 ca ja               Flyttet fra Lillestrøm. Opr. bygget i forbindelse med anlegget av Kongsvingerbanen (Erik W Johansson 25.3.03)    
1118 Eidsvoll   1435 1853 ca 1872                 Erik W Johansson  
1118 Eidsvoll   1435 1872   1908 ?               Erik W Johansson  
1118 Eidsvoll   1435 1908       Vulkan   18,09 67 lb hånd S 32-35      
1202 Sørumsand   750 1895 ca 1961 ca Visbech   6,50 20,5 hånd   Solgt    
1207 Årnes   1435 1890 1889-                   1889-90: NOS 1916-18.  
1213 Kongsviner 1435 1861 ca
1213 Kongsvinger   1435 1893           14         PS75  
1213 Kongsvinger   1435             16,14 35 hånd S 10-12, 73      
1213 Kongsvinger 1435 20 Fra Kragerø Thor Bjerke
1224 Vestmarka   1435 1920 ca 1955 ca Atlas   16,08 30 hånd S 9, 13, 73 Solgt    
1309 Ski   1435 1881 ca 1914 ca     13            
1309 Ski   1435 1914       Eirik Ruud   20 35 hånd S 43-45, 50-53      
1315 Moss   1435 1884 ca         13       Lengden anslått. Sth.Prp.1/1883  
1321 Fredrikstad   1435 1925   1940 ca Kværner Leddet 20 35 hånd S.145 m.fl. Til Lassemoen, 1967 videre til Bergen Brukontoret  
1325 Sarpsborg   1435 1882 ca 1925 ca             Flyttet til Sperillen Thor Bjerke  
1325 Sarpsborg   1435 1925   0   Kværner Leddet 19,93 41 el. S 145 m.fl.      
1329 Halden   1435 1878 ca 1910 ca!     13       Sans. beliggende på Rød (andre siden av elven) inntil ca 1882, da man opr. hadde planer om et lokverksted der.    
1329 Halden   1435 1910 ca! 1976       16,98 35 hånd S 9, 13, 73 Solgt 1976    
1334 Kornsjø 1879 ca 1922 ? 13?
1334 Kornsjø   1435 1922   0   J.Vögel Pivot, leddet 19,93 41 hånd        
1348 Mysen   1435 1886           13       Antatt lengde    
1408 Flisa   1435 1893   0       13,80 25 hånd S 10-12      
1508 Bjørkelangen   750 1895   1961 ca Dowlais St.   6,50 15 hånd   Solgt    
1515 Skulerud   750 1898   1964   WESL   6,50 15 hånd   Flyttet 1964/65 til AL Urskog-Hølandsbanen    
1602 Grefsen   1435 1900 ca!         16,32 35 hånd S 22-26 20årene: skive 15,7m. Kan det være snakk om to forskjellige skiver?
"Skiven ligger på plass, men sporforbindelsen brutt for et par år siden." (H.B.Backer 25.3.03)
   
1613 Roa   1435 1909 ca         18 30 hånd S 32-35   Kria.979  
1616 Jaren   1435 1905   1922 etter     16,30 35 hånd S 22-26 Flyttet fra Røykenvik 1905
"Det ligger en demontert skive på Jaren i dag. Den er av samme utførelse som Grefsen." (H.B.Backer 25.3.03)
   
1621 Eina   1435 1933 før 1946 senest     16            
1621 Eina   1435 1946       Kværner   20,06 41 el. S 145 m.fl.      
1622 Reinsvoll   1435 1930 ca! 1965     Motorvognskive 8 30 hånd   Nedlagt sans. 1965. Sporplan fra 1929 viser ingen skive (ikke opprettet ennå?).

"Skiven ble overtatt av Jernbanemuseet. Sentertappen ble stående igjen og ble hentet av Krøderbanen for noen år siden. Selve skiven ble sendt fra Hamar til Krøderen for et par år siden. Meningen er å legge denne skiven inn i sagbrukssporet på Kløftefoss (det som ble spikret om til 1067 mm) for å kunne vende "Gamla". Selve skiven er laget av 30 kg/m-skinner(!). Det er ingen skinngang og sentertappen bærer alt. Ble anlagt for å vende Cmb 13-motorvogner etter det jeg vet." (H.B.Backer 25.3.03)
   
1626 Gjøvik   1435 1902 ca     H.P.Andresen   18 41 hånd S 22-28, 70 Forlenget 1946 til 18m.    
1642 Røykenvik   1435 1900 antg 1905       16,3 35 hånd S 22-26 Flyttet til Jaren Thor Bjerke, Brukontoret  
1656 Skreia   1435 1902 ca 1963   H.P.Andresen   15,40     S 22, 23, 25-28 Pivot uttatt 1959 (til Gjøvik). Solgt 1963    
1708 Dokka 1435 1902 9 Samme som forlenget som nedenfor?
1708 Dokka   1435 ?     H.P.Andresen   15,70 30 hånd S 22-26 Forlenget 1946 til 15,7 m
Thor Bjerke har 16,25 m, opr 9 m.
   
1713 Aurdal   1435                       Thor Bjerke  
1715 Fagernes 1435 1906 ca 9 Thor Bjerke
1715 Fagernes   1435 1951   1991 ca     18 30 hånd S 32-35 Fra Kristiansand 1951
"Var oppskjøtt fra 15m til 18m ved at 1,5m biter var satt på i hver ende. Etter at Fagernes ble revet, lå skiven med alle deler lagret på Leira. Jeg så den der i 1995, men kjenner ikke til om den finnes lenger nå." (H.B.Backer 25.3.03)
Flyttet fa Leira (lagret) til Tonsåsen 2002 (lagret)  
   
1801 Askim Solberg-
fossbanen
1435 1918?   1970 ca   Vognskive         Erik W Johansson    
1802 Solbergfoss   1435 1918?   1970 ca   Vognskive         Erik W Johansson    

Listen er delt opp etter den gamle distriktsinndelingen ved NSB og inkluderer for hvert av de også privatbaner i samme område

*) Med Brukontoret menes en oversikt over svingskivevogner på kartotekkort som fantes ved o.ing. Hektoens kontor på Brukontoret ved NSB Hst, som jeg (SES) skrev av en gang på 1970-tallet.

Første gang lagt ut 24.3.2003 (SES). Justert 27. april 2003

Kommentarer, rettelser o.l. sendes til njkforsknjk.no

 
  NJKs logo Norsk Jernbaneklubb - Forskningsavdelingen