Litrabokstavenes betydning - etter UIC 438-2

Oversikten viser dagens litrasystem. Tidligere var tankvogner litrert U. Litra Z for tankvogner ble innført i 1980, samtidig som det ble foretatt en del endringer i litrasystemet, heri innført en del nye underlitra. Mange vogner skiftet derfor litra som en følge av dette. Etter UICs bestemmelser skulle denne omlitreringen foretas innen 31. desember 1986.

 

E – Kassevogner

vanlig type med ende- og sidetipp

2 aksler, 7,70 m eller mer, 30 tonn eller mer

4 aksler, 12 m eller mer, 50 – 60 tonn

6 aksler eller mer, 60 – 75 tonn

F – Kassevogner, spesialtype

spesialtype

2 aksler, 30 tonn

3 aksler, 25 – 40 tonn

4 aksler, 50 – 60 tonn

6 aksler eller mer, 60 – 75 tonn

a

2 akslede boggier

4 aksler

aa

6 aksler eller mer, 60 tonn eller mer

6 aksler eller mer

b

 

Stort lastevolum (over 45 m3)

Enkeltstaker

c

Fallemmer i gulvet

Tyngdekraftlossing, regulerbar, valgfri losseside, høytliggende

Tyngdekraftlossing, regulerbar, valgfri losseside, lavtliggende

f

 

Godkjent for trafikk på ferje til England

k

2 aksler, under 20 tonn

4 aksler, under 40 tonn

6 aksler eller mer, under 50 tonn

2 eller 3 aksler, under 20 tonn

4 aksler, under 40 tonn

6 aksler eller mer, under 50 tonn

kk

2 aksler, 20 – 25 tonn

4 aksler, 40 – 50 tonn

6 aksler eller mer, 50 – 60 tonn

2 eller 3 aksler, 20 – 25 tonn

4 aksler, 40 – 50 tonn

6 aksler eller mer, 50 – 60 tonn

l

Ikke sidetipp

Tyngdekraftlossing, tømming til begge sider samtidig, høytliggende

ll

 

Tyngdekraftlossing, tømming til begge sider samtidig, lavtliggende

m

2 aksler, under 7,7 meter

4 aklser, under 12 meter

 

n

2 aksler, 30 tonn eller mer

4 aksler, 60 tonn eller mer

6 aksler eller mer, 75 tonn eller mer

2 aksler, 30 tonn eller mer

3 aksler, 40 tonn eller mer

4 aksler, 60 tonn eller mer

6 aksler eller mer, 75 tonn eller mer

o

Ikke endetipp

Tyngdekraftlossing, tømming på midten, høytliggende

oo

 

Tyngdekraftlossing, tømming på midten, lavtliggende

p

 

Tyngdekraftlossing, regulerbar, tømming på midten, høytliggende

pp

 

Tyngdekraftlossing, regulerbar, tømming på midten, lavtliggende

s

Største hastighet 100 km/t

 

ss

Største hastighet 120 km/t

 

 

 

G – Lukkede vogner

vanlig type

2 aksler, 9 – 12 m, 25 – 30 tonn

4 aksler, 15 – 18 m, 50 – 60 tonn

6 aksler eller mer, 15 – 18 m, 60 – 75 tonn

H – Lukkede vogner, spesialtype

vanlig type

2 aksler, 9 – 12 m, 25 – 28 tonn

4 aksler, 15 – 18 m, 50 – 60 tonn

6 aksler eller mer, 15 – 18 m, 60 – 75 tonn

a

2 akslede boggier

4 aksler

aa

6 aksler eller mer

6 aksler eller mer

b

2 aksler, over 12 m, stort lasterom 70 m3 eller mer

4 aksler, 18 m eller mer

2 aksler, 12 – 14 m, 70 m3 eller 4 aksler eller mer, 18 – 22 m

bb

 

2 aksler, 14 m eller mer

4 aksler, 22 m eller mer

c

 

Endedører

cc

 

Endedører og innvendig utstyr for transport av biler

d

 

Fallemmer i gulvet

e

 

2 gulv

ee

 

3 gulv

f

 

Godkjent for trafikk til England

ff

 

Bare for kanaltunnel-trafikk til England

fff

 

Bare for ferjetrafikk til England

g

For korn

For korn

h

For tidliggrønnsaker

For tidliggrønnsaker

k

2 aksler, under 20 tonn

4 aksler, under 40 tonn

6 aksler eller mer, under 50 tonn

2 aksler, under 20 tonn

4 aksler, under 40 tonn

6 aksler eller mer, under 50 tonn

kk

2 aksler, 20 – 25 tonn

4 aksler, 40 – 50 tonn

6 aksler eller mer, 50 – 60 tonn

2 aksler, 20 – 25 tonn

4 aksler, 40 – 50 tonn

6 aksler eller mer, 50 – 60 tonn

l

Færre enn 8 luftåpninger

Flyttbare skillevegger *)

*) norske vogner har inntil videre tt som betegnelsen for flyttbare skillevegger

ll

 

Flyttbare og låsbare skillevegger *)

*) se ovenfor

m

2 aksler, under 9 meter

4 aklser, under 15 meter

2 aksler, under 9 meter

4 aklser, under 15 meter

n

2 aksler, 30 tonn eller mer

4 aksler, 60 tonn eller mer

6 aksler eller mer, 75 tonn eller mer

2 aksler, 28 tonn eller mer

4 aksler, 60 tonn eller mer

6 aksler eller mer, 75 tonn eller mer

o

2 aksler, under 12 m

Lasterom 70 m3 eller mer

2 aksler, under 12 m

Lasterom 70 m3 eller mer

s

Største hastighet 100 km/t

Største hastighet 100 km/t

ss

Største hastighet 120 km/t

Største hastighet 120 km/t

 

 

I – Lukkede vogner, kjølevogn med middels isolasjon, ventilasjon med vifte

Gulvrister og isbeholder (3,5 m3 eller mer)

2 aksler, gulvflate 19 – 22 m2, 15 – 25 tonn

4 aksler, gulvflate 39 m2 eller mer, 30 – 40 tonn

K – Plattformvogner

Uavhengige aksler

Vanlig type

2 aksler, avtagbare lemmer og korte staker

Lengde 12 m eller mer, 25 – 30 tonn

a

4 aksler

 

b

Stor lasteflate med enkeltaksler, lasteflate 22 - 27 m2

Lange staker

bb

Meget stor lasteflate med enkeltaksler, lasteflate 27 m2 eller mer

 

c

Kjøttkroker

 

cc

   

d

For fisk

 

e

Elektrisk ventilasjon

 

g

Kjøleaggregat

Utstyr for containertransport

h

God isolasjon

 

i

Kjølt fra kjølemaskin i teknisk ledsagervogn

Bevegelig overbygg og faste endevegger

j

 

Støtdemperinnretning

k

2 aksler, under 15 m

4 aksler, under 30 tonn

Under 20 tonn

kk

 

Under 40 tonn

l

Isolert vogn uten isbeholder

Uten staker

m

2 aksler, lasteflate under 19 m2

4 aklser, lasteflate under 39 m2

9 – 12 m

mm

 

Under 9 m

n

2 aksler, 25 tonn eller mer

4 aksler, 40 tonn eller mer

30 tonn eller mer

o

Isolert beholder under 3,5 m3

Faste lemmer

p

Uten gulvrister

Uten lemmer

pp

 

Avtagbare lemmer

s

Største hastighet 100 km/t

Største hastighet 100 km/t

ss

Største hastighet 120 km/t

Største hastighet 120 km/t

 

 

L – Plattformvogner

Uavhengige aksler

Lengde 12 m eller mer, 25 – 30 tonn

O – Kombinert plattform- / kassevogner

Vanlig type, nedfellbare staker og lemmer

2 aksler, 12 m eller mer, 25 – 30 tonn

3 aksler, 12 m, 25 – 40 tonn

a

 

3 aksler

aa

Kortkoblet vogn med to elementer

 

b

Transport av småbeholdere

 

c

Svingbolster

 

d

Transport av bilder uten ekstra etasje

 

e

Etasje for personbiler

 

f

Godkjent for trafikk til England

Godkjent for trafikk til England

ff

Bare for kanaltunnel-trafikk til England

Bare for kanaltunnel-trafikk til England

fff

Bare for ferjetrafikk til England

Bare for ferjetrafikk til England

g

Utstyr for transport av containere

 

h

Transport av ruller av valseblikk opplastet liggende

 

hh

Transport av ruller av valseblikk opplastet stående

 

i

Bevegelig overbygg og faste endevegger

 

j

Støtdemperinnretning

 

k

Under 20 tonn

Under 20 tonn

kk

20 – 25 tonn

20 – 25 tonn

l

Uten staker

Uten staker

m

9 – 12 m

9 – 12 m

mm

Under 9 m

Under 9 m

n

30 tonn eller mer

2 aksler, 30 tonn eller mer

3 aksler, 40 tonn eller mer

o

   

p

Uten lemmer

 

s

Største hastighet 100 km/t

Største hastighet 100 km/t

ss

Største hastighet 120 km/t

Største hastighet 120 km/t

 

 

R - Plattformvogner

Vanlig type, nedfellbare endelemmer og staker

Boggier

18 – 22 m, 50 – 60 tonn

S – Plattformvogner

Spesialtype

Boggier

4 aksler, 18 m eller mer, 50 – 60 tonn

6 aksler eller mer, 22 m eller mer, 60 – 75 tonn

a

 

6 aksler (2 treakslede boggier)

aa

 

8 aksler eller mer

b

22 m eller mer

Transport av småbeholdere

c

 

Svingbolster

d

 

Transport av bilder uten øvre lasteplan

e

Nedfellbare sidelemmer

Lasteplan for personbiler

f

 

Godkjent for trafikk til England

ff

 

Bare for kanaltunnel-trafikk til England

fff

 

Bare for ferjetrafikk til England

g

Utstyr for transport av containere

Utstyr for transport av containere inntil 60 fot

gg

 

Utstyr for transport av containere større enn 60 fot

h

Transport av ruller av valseblikk opplastet liggende

Transport av ruller av valseblikk opplastet liggende

hh

Transport av ruller av valseblikk opplastet stående

Transport av ruller av valseblikk opplastet stående

i

Bevegelig overbygg og faste endevegger

Bevegelig overbygg og faste endevegger

j

Støtdemperinnretning

Støtdemperinnretning

k

Under 40 tonn

4 aksler, under 40 tonn

6 aksler eller mer, under 50 tonn

kk

40 – 50 tonn

4 aksler, 40 – 50 tonn

6 aksler eller mer, 50 – 60 tonn

l

Uten staker

Uten staker

m

15 – 18 m

4 aksler, 15 – 18 m

6 aksler eller mer, 18 – 22 m

mm

Under 15 m

4 aksler, under 15 m

6 aksler eller mer, under 18 m

n

60 tonn eller mer

4 aksler, 60 tonn eller mer

6 aksler eller mer, 75 tonn eller mer

o

Faste endevegger, høyde under 2 m

Leddvogn med 3 stk. 2-akslede boggier

oo

Faste endevegger, høyde 2 m eller mer

 

p

Uten endelemmer

Uten lemmer

pp

Avtagbare lemmer

 

r

 

Kortkoblet vogn

s

Største hastighet 100 km/t

Største hastighet 100 km/t

ss

Største hastighet 120 km/t

Største hastighet 120 km/t

 

 

 

T – Vogn med skyvetak

2 aksler, 9 – 12 m, 25 – 30 tonn

4 aksler, 15 – 18 m, 50 – 60 tonn

6 aksler eller mer, 15 – 18 m, 60 – 75 tonn

U - Spesialvogn

Spesialtype

Vogn som ikke er ført opp under H, L, S eller Z.

2 aksler, 25 – 30 tonn

3 aksler, 25 – 40 tonn

4 aksler, 60 tonn

6 aksler eller mer, 60 – 75 tonn

a

4 aksler

2 akslede boggier

aa

6 aksler eller mer

6 aksler eller mer, 60 tonn eller mer

b

Stort lastevolum

Enkelstaker, lengde 12 m eller mer

 

c

Endedører

Tømming under trykk

d

Tyngdekraftlossing, regulerbar, valgfri losseside, høytliggende

Tyngdekraftlossing, regulerbar, valgfri losseside, høytliggende

dd

Tyngdekraftlossing, regulerbar, valgfri losseside, lavtliggende

Tyngdekraftlossing, regulerbar, valgfri losseside, lavtliggende

e

Døråpning med fri høyde over 1,9 m

 

f

Godkjent for trafikk til England

Godkjent for trafikk til England

g

For korn

For korn

h

For transport av ruller av valseblikk, opplastet liggende

 

hh

For transport av ruller av valseblikk, opplastet stående

 

i

Skyvevegger

Beholdere for kunststoff

j

Støtdemperinnretning

 

k

2 aksler, under 20 tonn

4 aksler, under 40 tonn

6 aksler eller mer, under 50 tonn

2 eller 3 aksler, under 20 tonn

4 aksler, under 40 tonn

6 aksler eller mer, under 50 tonn

kk

2 aksler, 20 – 25 tonn

4 aksler, 40 – 50 tonn

6 aksler eller mer, 50 – 60 tonn

2 eller 3 aksler, 20 – 25 tonn

4 aksler, 40 – 50 tonn

6 aksler eller mer, 50 – 60 tonn

l

Tyngdekraftlossing, tømming til begge sider samtidig, høytliggende

Tyngdekraftlossing, tømming til begge sider samtidig, høytliggende

ll

Tyngdekraftlossing, tømming til begge sider samtidig, lavtliggende

Tyngdekraftlossing, tømming til begge sider samtidig, lavtliggende

m

2 aksler, under 9 m

4 aksler eller mer, under 15 m

 

n

2 aksler, 30 tonn eller mer

4 aksler, 40 tonn eller mer

6 aksler eller mer, 75 tonn eller mer

 

o

Tyngdekraftlossing, tømming på midten, høytliggende

Tyngdekraftlossing, tømming på midten, høytliggende

oo

Tyngdekraftlossing, tømming på midten, lavtliggende

Tyngdekraftlossing, tømming på midten, lavtliggende

p

Tyngdekraftlossing, regulerbar, tømming på midten, høytliggende

Tyngdekraftlossing, regulerbar, tømming på midten, høytliggende

pp

Tyngdekraftlossing, regulerbar, tømming på midten, lavtliggende

Tyngdekraftlossing, regulerbar, tømming på midten, lavtliggende

s

Største hastighet 100 km/t

Største hastighet 100 km/t

ss

Største hastighet 120 km/t

Største hastighet 120 km/t

 

 

 

Z - Tankvogner

Beholder av metall for transport av flytende eller gassformige stoffer

2 eller 3 aksler, 25 tonn eller mer

4 aksler, 50 tonn eller mer

a

2 akslede boggier

aa

6 aksler eller mer, 60 tonn eller mer

e

Varmeinnretning

f

Godkjent for trafikk til England

g

Transport av gass under trykk i fortettet eller løs tilstand

i

Nedsenket last

j

Støtdemperinnretning

k

2 eller 3 aksler, under 20 tonn

4 aksler, under 40 tonn

6 aksler, under 50 tonn

kk

2 eller 3 aksler, 20 – 25 tonn

4 aksler, 40 – 50 tonn

6 aksler eller mer, 50 – 60 tonn

n

2 aksler, 30 tonn eller mer

3 aksler, 40 tonn eller mer

4 aksler, 60 tonn eller mer

6 aksler eller mer, 75 tonn eller mer

s

Største hastighet 100 km/t

ss

Største hastighet 120 km/t

 

  NJKs logo Norsk Jernbaneklubb - Forskningsavdelingen