De smalsporede lokomotivene på Jærbanen og Flekkefjordbanen
Lok av type IV på Flekkefjord st 1903. Foto Wilse.
Lokomotivtypene
Type |
Aksel-
rekke-
følge |
Lenge
over
bufferne |
Heteflate |
Adhe-
sjons-
vekt |
Total_
vekt
|
Foto |
III |
1'B |
6185 |
21,37 |
10,2 |
13,2 |
Nr.5 "Tjave" på Nærbø ca 1890 |
IV |
1'B |
7105 |
34,75 |
14,4 |
19,6 |
Nr. 11 Thor |
V |
1'B |
7088 |
36,02 |
15,6 |
19,8 |
Nr.10 "Hugin" og 12 "Munin", Stavanger ca 1910 |
VI |
B2' |
7495 |
33,96 |
12,2 |
21,1 |
Hygeia ca 1890 |
X |
1'C1' |
8960 |
46,16 |
18,6 |
28,1 |
Nr 9 i Drammen ca 1905 |
XIII |
2'B-2 |
11582 |
43,55 |
13,8 |
22,4 |
Nr. 7 og 8 i belastningsprøve av bro over Loga ca 1905 |
XXIII
XXIIIa
XXIIIb
XXIIId
XXIIIe |
1'C-3
1'C-3
1'C-3
1'C-3
1'C-12' |
12940 |
46,35
46,35
46,35
45,76 + 9,7
43,40 + 8,8 |
19,4
19,5
20,1
19,4
18,3 |
23,7
23,7
24,0
23,7
22,6 |
XXIIIe 86 |
De enkelte lokene
Nr / Navn |
Type |
Opr. bane |
Fabrikk |
F.nr |
År |
Utrangert |
Baner/distrikter |
1 Victoria |
VI |
SEB |
B.P. |
1651 |
1877 |
7.6.27 |
SEB > S |
2 Parthenope |
VI |
SEB |
B.P. |
1652 |
1877 |
15.2.24 |
SEB > S |
3 Idun |
IV |
BVB |
B.P. |
2373 |
1882 |
19.3.34 |
BVB 6. 04> EFB 3 > S |
3 Metis |
VI |
SEB |
B.P. |
1649 |
1877 |
2.4.30 |
SEB 80> DSB 49. 24> S |
4 Hygeia |
VI |
SEB |
B.P. |
1650 |
1877 |
8.12.25 |
SEB 80> DSB 50 |
4 Freke |
IV |
BVB |
B.P. |
2250 |
1882 |
19.3.34 |
BVB 04> EFB > S |
5 Tjalve |
III |
DRB |
B.P. |
836 |
1868 |
15.2.24 |
DRB 76> SEB > S |
6 Røskva |
III |
DRB |
B.P. |
837 |
1868 |
19.3.34 |
DRB 76> SEB > S |
7 |
XIII |
EFB |
Thune |
1 |
1901 |
7.6.46 |
EFB > S (54> NJM) |
8 |
XIII |
SEB |
Thune |
8 |
1903 |
7.6.46 |
SEB > S |
9 Eivind |
III |
DRB |
B.P. |
1109 |
1871 |
1910 |
DRB 90> SEB |
9 |
Xa |
DRB |
SLM |
1151 |
1898 |
7.6.46 |
DRB 09> DSB 22> SEB > S |
10 Hugin |
V |
BVB |
Motala |
43 |
1881 |
1949 |
BVB 1. 04> EFB > S |
11 Thor |
IV |
KDB |
B.P. |
991 |
1870 |
19.3.34 |
KDB 99?> SEB > S |
12 Munin |
V |
BVB |
Motala |
44 |
1881 |
29.4.48 |
BVB 2. 04> EFB > S |
13 Magne |
III |
KDB |
B.P. |
1108 |
1871 |
19.7.21 |
KDB 76> DRB 02> EFB |
14 |
XXIIIa |
DRB |
Hamar |
10 |
1903 |
1949 |
DRB 43. 09> EFB 44> D |
15 |
XXIIIa |
DRB |
Hamar |
11 |
1903 |
1949 |
DRB 44. 09> EFB 44> D |
20 Mjølner |
IV |
KDB |
B.P. |
1321 |
1873 |
12.4.30 |
KDB 23> S |
31 Saturn |
XII |
KDB |
N&H |
352 |
1892 |
7.6.46 |
KDB 20> DSB 41> K 43> S |
33 |
XIII |
KDB |
Chemnitz |
2061 |
1895 |
13.9.45 |
KDB 36> S |
36 |
X |
KDB |
SLM |
1063 |
1897 |
7.6.46 |
KDB 24> A 42> S |
39 |
XXIIIa |
HGB |
Hamar |
12 |
1903 |
7.11.49 |
HGB 22> S 44> K 46> D |
41 |
XXIII |
KDB |
SLM |
1373 |
1901 |
24.4.46 |
KDB 23> SES > S |
46 |
XXIIIb |
StAaB/S |
Hamar |
30 |
1908 |
7.6.46 |
StAaB/S 34> T 42> S |
49 Metis |
VI |
SEB |
B.P. |
1649 |
1877 |
2.4.30 |
SEB 80> DSB 49. 24> S |
68 |
XIII |
DSB |
Chemnitz |
2510 |
1900 |
20.7.40 |
DSB 23> S |
70 |
XXIIIa |
DSB |
Hamar |
27 |
1908 |
1949 |
DSB 41> S 44> D |
75 |
XXIIId |
AAaB |
Thune |
70 |
1913 |
1949 |
AAaB 36> T 41> S 44> D |
82 |
XXIIId |
SEB |
Thune |
79 |
1914 |
1949
(1961?) |
SES > S 44>D 50> Sulitj.banen |
86 |
XXIIIe |
SEB |
BLW |
45550 |
1917 |
7.6.1946 |
SEB > S |
88 |
X |
DRB |
SLM |
902 |
1895 |
13.9.45 |
DRB 1. 24> A 88. 42> S 45> D |
89 |
XXIIIa |
KDB |
Hamar |
29 |
1908 |
12.11.1946 |
KDB 46. 43> S 89 44> D |
Lok levert nye til SEB eller EFB markert med fet skrift i første kolonne.
Forkortelser:
Baner og distrikter:
SEB = Stavanger-Eigersundbanen (Jærbanen)
EFB = Egersund-Flekkefjordbanen
AAaB = Arendal-Åmlibanen
DRB = Drammen-Randsfjordbanen
KDB = Kristiania-Drammenbanen
DSB = Drammen-Skiensbanen
StAaB/S = Støren-Åmotbanen, syd: Rena-Tynset.
HGB = Håkon-Grundsetbanen.
S = Stavanger distrikt
D = Drammen distrikt
T = Trondheim distrikt
K = Kristiansand distrikt
Lokomotivfabrikker
B.P. = Beyer Peacock, Manchester
SLM = Schweisersche Lokomotiv- und Maschinenfabrik, Winthehur
Chemnitz = Sächsische Maschinenfabrik, vorm. Rich. Hartmann actien-Gesellschaft,
Chemnitz
BLW = Baldwin Loco Works, Philadelphia
N&H = Nydquist & Holm, Trollhättan
Banehendelser
Jærbanen (SEB) ble åpnet 1.3.1878 og ble nedlagt som smalsporet bane
1.5.1944
Flekkefjordbanen (EFB) ble åpnet 1.11.1904 og ble nedlagt som smalsporet bane
1.5.1944
Ålgårdbanen ble åpnet 21.12.1924 og nedlagt som smalsporet bane 1.5.1944.
Strekningen mellom Egersund P (Eie) og Egersund G fortsatte som 3-skinnebane
fram til 25.9.52.
Sammenstilt av Svein Sando 30.9.02. Kilder: Damplokomotiver i Norge,
NJK 1987, Banedata '94, NJK 1994
|