NJK NJK MDB
Om MDB |  Forumet |  Logg inn |  Stasjonsdatabasen |  Fotosamlingen |  English |  (adm.) 

Personvogner

For personvogner tilhørende NSB, må det angis hvilket litrasystem som skal benyttes, og dermed også hvilket tidsrom vognene skal eksistere innenfor.
Inntil 1916, 1916-34, 1934-56, 1956-70, 1970-

ABFo2aABFo2a
nr.
Typetegning.
ABFo2a t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
ABo2aABo2a
nr.
Typetegning.
ABo2a t.2 [1956]
  
Foto: Trykk 751
ABo2bABo2b
B31 type 1 nr.348
Vogn 348.
13. aug. 1997
Åndalsnes
Foto: Roar G. Nilsson
ABo3aABo3a
nr.
Typetegning.
ABo3a t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
ABo3bABo3b
nr.
Typetegning.
ABo3b t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
ABZo2aABZo2a
nr.
Typetegning.
ABZo2a t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
ABZo2bABZo2b
BCZo nr.31
Vogn 31.
17. jan. 1981
Lillestrøm
Foto: Ulf Berntsen
AFo2aAFo2a
nr.
Typetegning.
AFo2a t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
AoAo
Ao type 3 nr.118
Ao 118
27. aug. 2004
Vst. Grorud
Foto: Erland Rasten
Ao2aAo2a
nr.
Ao2a type 2, 501 og 502.
  
Ao2bAo2b
nr.
Typetegning.
Ao2b t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
Ao2cAo2c
Ao2c type 1 nr.950
950 hensatt på Kløftefoss våren 1974, fortsatt med gul stripe i behold.
 1974
Kløftefoss
Foto: Bjørn Næss
Ao2dAo2d
nr.
Typetegning.
Ao2d t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
B3B<sub>3</sub>
CWLBV nr.19903
CWLBV 19903
1. mar. 1999
Vst. Grorud
Foto: Erland Rasten
BDF3-4BDF3-4
nr.
Typetegning.
BDF3-4 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BDFo2-11BDFo2-11
nr.
Typetegning.
BDFo2-11 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BDFo2-4BDFo2-4
nr.
Typetegning.
BDFo2-4 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BDFo2-7BDFo2-7
nr.
Typetegning.
BDFo2-7 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BDFo3-11BDFo3-11
BDFo3-11 type 1 nr.295
CDFo 295 på Krøderen 31.07.2005.
31. juli 2006
på stedet Krøderen
Foto: Henrik Bauck Backer
BDFo3-16BDFo3-16
nr.
Typetegning.
BDFo3-16 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BDFo3-7BDFo3-7
nr.
Typetegning.
BDFo3-7 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BDFo4-7BDFo4-7
BF21 nr.18108
Hokksund var fordøren til helvete for mye jernbanemateriell. Ring Teigens skraphandel lå rett ved der det meste av fordømt jernbanemateriell ble tilintetgjort på den tiden. (Ordvalget påvirket av et radioprogram om Verdis requiem Dies Irae som står på mens jeg skriver dette.) For Bergensområdets lokaltrafikk ble det på 20-tallet anskaffet en serie vogner med doble inngangsdører. Her er BF21 (BFo4b t.6) 18108 som avventer sin endelige skjebne.
10. okt. 1970
Hokksund
BDFox4-7BDFox4-7
nr.
Typetegning.
  
Foto: Trykk 751
BDo2-11BDo2-11
nr.
 1936
BDo2-16BDo2-16
nr.
Typetegning.
BDo2-16 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BDo2-7BDo2-7
973 Xabh nr.80 76 973 2027-1
339 som internvogn.
6. juli 2005
Tønsberg
Foto: Vegard Aunan
BEo3aBEo3a
BEo3a type 1 nr.18140
Kafeteriavogn 18140 i Nora.
5. juni 2006
Foto: Kjetil Næss
BFBF
nr.
Typetegning.
BF t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BF2aBF2a
nr.
Typetegning.
BF2a t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BF3aBF3a
BF3a type 1 nr.1001
1001 før den ble sendt til Bressingham i England.
  
Foto: Erik W. Johansson
BF3bBF3b
BFV21 nr.549
Vogn 549 på garnes
ca  2005
Garnes
Foto: Morten Haaland
BFo2aBFo2a
BFo2a type 2 nr.212
BFo2a t.2 nr. 212
1960-1961
Leangen
Foto: Trond Presterud
BFo2bBFo2b
BF31 type 2 nr.650
CFo2b 650 på endestasjon for Raumabanen ifjor sommer
19. juni 2005
Åndalsnes
Foto: leif johnny olestad
BFo2cBFo2c
BF32 type 2 nr.213
BF32 213
31. juli 1979
Voss
Foto: Erland Rasten
BFo2dBFo2d
BF13 type 1 nr.21701
BF13 21701
15. apr. 2005
Vst. Grorud
Foto: Erland Rasten
BFo2e

Ingen bilder så langt.

BFo3aBFo3a
BFo3a type 2 nr.69
Vogn 34 ved Ranheim.
 1959
Ranheim
Foto: Trond Presterud
BFo3bBFo3b
nr.
Typetegning.
BFo3b t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BFo4aBFo4a
nr.
Typetegning.
BFo4a t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
BFox4a

Ingen bilder så langt.

BFZo2aBFZo2a
nr.
Typetegning.
BFZo2a t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
Bo2-3aBo2-3a
C1 nr.19930
ca  1985
Grefsen
Foto: Kjell Hegna
Bo2aBo2a
B31 type 2 nr.502
Vogn 502.
13. aug. 1997
Åndalsnes
Foto: Roar G. Nilsson
Bo2bBo2b
B30 type 2 nr.18099
18099.
4. mai 2007
Hønefoss
Foto: Hans Martin Lie
Bo2cBo2c
B31 type 2 nr.502
Vogn 502.
13. aug. 1997
Åndalsnes
Foto: Roar G. Nilsson
Bo3b [1956]Bo3b [1956]
nr.
Typetegning.
Bo3b t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
Bo3cBo3c
B22 type 3 nr.643
B22 643 i NJK-tog
21. okt. 2005
Oslo S
Foto: Erland Rasten
Bo3gBo3g
C1 nr.19930
ca  1985
Grefsen
Foto: Kjell Hegna
Bo3k

Ingen bilder så langt.

Bo3m

Ingen bilder så langt.

Bo4aBo4a
Bo4a type 1 nr.128
128 i lokaltog på Leangen.
 1960
Leangen
Foto: Trond Presterud
Bo4bBo4b
nr.
Typetegning.
Bo4b t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
Bo4dBo4d
nr.
... samt et eksemplar av B25 (Bo4d t.2) som hørte sammen med BFo4b t.6. Hitenfor ser vi en vannvogn til brannvern, en opprinnelig tender til en dovregubbe.
10. okt. 1970
Hokksund
BZo2a

Ingen bilder så langt.

DFo-16DFo-16
XCo nr.40 76 945 0015-5
To kompiser....
9. feb. 2007
Fåberg
DFo-18DFo-18
nr.
Typetegning.
DFo-18 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
DFo-21DFo-21
nr.
Typetegning.
DFo-21 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
DFo-22DFo-22
DFo-22 type 4 nr.432
Vogn 432 i utfluktstog for NJK.
1983-1985
Nesbyen
Foto: Bjørn Næss
DFo-27DFo-27
F3 type 1 nr.21406
F3 21406
22. aug. 1987
Oslo S
Foto: Erland Rasten
DFo-29DFo-29
nr.
Typetegning.
DFo-29 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
DFo-32DFo-32
F2 nr.21404
F2 21404
16. apr. 1985
Lodalen
Foto: Erland Rasten
DFo-39

Ingen bilder så langt.

DFZo-16DFZo-16
nr.
Typetegning.
DFZo-16 t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
Do-39Do-39
Do-39 type 2 nr.18107
Vogn 18107 før transport til Maihaugen og oppussing.
 mai 2004
Hamar
Foto: Kjetil Næss
EoEo
Eo type 5 nr.980
Restaurantvogna er tilbake fra revisjon, skinnende blank i lakken.
  
FF
F type 6 nr.12102
På Krøderen stasjon
5. juli 2006
Krøderen
Foto: Thomas Markovic
FdFd
Fd type 1 nr.1027
Tidligere finkevogn Fd 1027 i Kappeln.
 juli 2005
Foto: Bjørn Halling
Fdeo

Ingen bilder så langt.

FdoFdo
nr.
Typetegning.
Fdo t.1 [1936]
  
Foto: Trykk 751
FoFo
Fo type 4 nr.15019
Fo 15019 på Koppang.
15. mai 1974
Koppang
Foto: Ulf Berntsen
FZoFZo
nr.
Typetegning.
FZo t.1 [1936]
  
Foto: Trykk 751
WLABo1aWLABo1a
WLABo1a type 1 nr.705
Jernbanemuseets sovevogn hensatt på Hamar.
 apr. 2006
Hamar
Foto: Kjetil Næss
WLABo1bWLABo1b
nr.
Typetegning.
WLABo1b t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
WLABo1dWLABo1d
WLB type 4 nr.21032
Hensatt på Kvam stasjon
3. juli 2006
Kvam
Foto: Thomas Markovic
WLAo1aWLAo1a
973 Xabh nr.80 76 973 2013-1
Og så den siste vogna som også er den mest originale av alle sammen. Her fant jeg ikke ut nummeret, siden vogna var nymalt og dermed ikke hadde sine gule skilt på vognkassen. En av de ansatte på Baneservice som var med meg sa at vogna hadde mye av det originale igjen, og at den kun hadde hatt minimalt med endringer siden utrangering fra NSB. Jeg tittet inn vinduet i sidegangen, og la merke til at mange kupeer fortsatt var intakte, sågar med originale kupédører. Mørkt fint treverk over det hele. Det er uten tvil en tidligere WLAo1a, altså en ren første klasses sovevogn med 10 kupeer. Det er dermed en av vognene som fikk velvet tak i NSB-tiden. Jeg kan komme tilbake senere når jeg vet litt mer.
  
WLAo1bWLAo1b
WLB type 1 nr.21001
I Moss etter utrangering. Er tatt i bruk til katastrofeøvelser. Bufrene er byttet med små, noe som førte til ombufring, avsporing og lang driftsstans ved Loenga da vogna ble sendt til Moss. Dato senere.
  
sidespor ved Moss
Foto: R. G. Nilsson
WLBo1aWLBo1a
nr.
Før vi forlot stasjonen rakk jeg å knipse denne sovevogna. Den hadde nok sett sine beste dager. Den ble utrangert fem år tidligere og var blitt mannskapsvogn, men lite så ut til å være endret siden sovevogntiden. Muligens hadde den fått eldre boggier, siden vi ser at den har glidelager. Ved utrangeringen hadde den litra WLBo1a type 1, og vognnummeret var 579.
14. aug. 1970
Mo i Rana
Foto: Svein Sando
WLBo1bWLBo1b
973 Xabh nr.80 76 973 2013-1
Og så den siste vogna som også er den mest originale av alle sammen. Her fant jeg ikke ut nummeret, siden vogna var nymalt og dermed ikke hadde sine gule skilt på vognkassen. En av de ansatte på Baneservice som var med meg sa at vogna hadde mye av det originale igjen, og at den kun hadde hatt minimalt med endringer siden utrangering fra NSB. Jeg tittet inn vinduet i sidegangen, og la merke til at mange kupeer fortsatt var intakte, sågar med originale kupédører. Mørkt fint treverk over det hele. Det er uten tvil en tidligere WLAo1a, altså en ren første klasses sovevogn med 10 kupeer. Det er dermed en av vognene som fikk velvet tak i NSB-tiden. Jeg kan komme tilbake senere når jeg vet litt mer.
  
WLBo1cWLBo1c
WLB type 3 nr.21008
I bruk som overnattingsvogn for idrettslaget.
13. mai 1991
Foto: R. G. Nilsson
WLBo1dWLBo1d
nr.
Typetegning.
WLBo1d t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
ZoZo
nr.
Typetegning.
Zo t.1 [1956]
  
Foto: Trykk 751
ZuoZuo
nr.
Typetegning.
Zuo t.1 [1936]
  
Foto: Trykk 751
Materielldatabasens hovedinnfallsvinkler
Om databasen | Startside med billedmeny | Startside med tekstmenyer | Startside med tekstmenyer men uten opplisting av nyeste bilder | Togdatabasen | Artikler

Søk på nummer på lok/vogn:

NJK Forskningsavdelingen, - Henvendelser til materielldatabasens redaksjon skjer på epost mdberstatt dette bildet med en krøllalfa når du skal sende epostnjk.no


I dag 35770 treff på rmdb, og 18184027 totalt siden 04.01.2005 02:06. Dagsgjennomsnitt: 3845 treff · Statistikk Siste måned

Denne prosessen har tatt 0.00 sek