Bevarte norske damplok

Other language: English

NSB normalsporte, ordnet etter type

TypeAksel-
rekke-
følge
Tender-
aksler
Nr NavnBygget
år
FabrikantUtrangertEierStedTilstandFotnote
2a1B2161861Stephenson1914NJMNJMS
2a1B217 Caroline1861Stephenson1914NJMHamar stK1
7aB-111892Manning Wardle1964NJMKRBK
7aB-251875Manning Wardle1955NJMS
18c2'C2'2'2551913Hamar1969NJMGVBK
21e1'C32071909Hamar1971NJMKRBS
21b1'C32251911Thune1970NJKKRBR
21b1'C32521912Hamar1971NJMKRBO
21c1'C33761919Nohab1971KESRK
21c1'C3377 King Haakon1919Nohab1969BressinghamO2
23bC-4421924Thune1970NTMS3
23bC-4431924Thune1970MaihaugenS
24b1'D2'2'2361912Thune1970NJMKRBR
25aC-2271911Hamar1970NJMS
26c2'D2'2'4111922Hamar/Thune1970NJMHønefossO4
27a2'C2'2'2341912Thune1969NJMS
30a2'C2'2'2711914Thune1970NJMHønefossR5
31b2'D2'2'4521926Hamar/Thune1969NJMS
32a1'C1'-2881915Hamar1969NJMS
49c1'D2'2'2'4701940Krupp1958NJMS6
63a1'E2'2'27701944Henschel1970NJMHamar stH7
63a1'E2'2'5865 Peer Gynt1944Schichau1970BressinghamS8

NSB smalsporte 1067 mm

TypeAksel-
rekke-
følge
Tender-
aksler
Nr NavnBygget
år
FabrikantUtrangertEierStedTilstandFotnote
III1'B-21 Alf1871Beyer Peacock1923NJMS
V1'B-10 Hugin1881Motala1949NJMS
XIII2'B271900Thune1946NJMS
XXI1'C1'-11894Dübs1962SetesdalsbanenO
XXI1'C1'-21894Dübs1962SetesdalsbanenR
XXI1'C1'-51901Thune1962SetesdalsbanenK
XXII1'B1'-61902Thune1962SetesdalsbanenO
XXVI1'C2'-811915Hamar1949NJMGrovaneS

NSB smalsporte 750 mm

TypeAksel-
rekke-
følge
Tender-
aksler
Nr NavnBygget
år
FabrikantUtrangertEierStedTilstandFotnote
XXVIIC-2 Urskog1895Hartmann1954NJMK
XXVIII1'C1'-4 Setskogen1909Hartmann1961UHBR
XXIXa1'C1'-5 Bjørkelangen1924Hartmann1961NTNUTrondheimS
XXIXa1'C1'-6 Høland1925Hartmann1961UHBK
XXIXb1'C1'-7 Prydz1950Henschel1961UHBK

Andre bevarte damplok i Norge

SelskapSporviddeAksel-
rekke-
følge
Tender-
aksler
Nr NavnBygget
år
FabrikantUtrangertEierStedTilstandFotnote
LKAB14352'B-5 Bifrost1882NohabNarvikS
Norsk Hydro1435D-M21920Henschel1972NJADal stH
Sulitjelmabanen750/1067B-Loke1892Hanomagca 1957NJMS9
Årdal & Sunndal Verk900B-ca 1942Budich 965ca 1954?ÅrdalstangenS10

Eiere

Status

Fotnoter

  1. Nr. 17 ble solgt til Klevfos Cellulose etter utrangering. Loket ble hentet derfra igjen i forbindelse med jernbanens 100 års jubileum i 1954, restaurert til antatt 1861-utseende og gikk navnet "Caroline". Senere er loket ombygget tilbake til utseendet loket hadde ved utrangeringen i 1920.
  2. Nr. 377 ble kjøpt av NSB av G. Pagano i 1969. Han gav loket navnet "King Haakon", på grunnlag av et feilaktig rykte om at 377 trakk toget med kongefamilien fra Oslo til Hamar 9. april 1940.
  3. Kjel og sylinder oppskåret for å vise hvordan disse deler ser ut innvendig.
  4. Disponeres av NJK NMT
  5. Disponeres av NJK NMT
  6. Dovregubben-typen. Det var imidlertid lok 49a 463 som bar navnet "Dovregubben".
  7. 2770 ble hensatt som beredskapslok i 1958 i Drangsdalen tunnel. NJK Stavanger restaurerte loket til kjørbar stand; ferdig i 1997. Det ble deretter brukt i veterantog av NJK NMT noen år, ikke minst i turistogene på Raumabanen. Loket var imidlertid lite egnet i persontog, og ble tilbakelevert i kjørbar stand til NJM i 2007, men så hensatt på Hamar stasjon.
  8. 5865 ble hensatt som beredskapslok i 1958.
  9. Bygget om til 1067 mm sporvidde i 1918, pga generell omsporing av Sulitjelbanen.
  10. Hevet fra sjøen 1994 ca 40 år etter utforkjøring.